جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 364447

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت گفت: سیگارهای الکترونیک به دلیل داشتن نیکوتین سمی بوده و وابستگی به استعمال ایجاد خواهند کرد.

ترکیبات سمی در سیگارهای الکترونیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران بهزاد ولی‌زاده، مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت گفت: علاوه بر ضرر مصرف سیگارهای الکترونیک، گزارش هایی مبنی بر انفجار باتری این وسیله و شکسته شدن فک افراد مصرف کننده و همچنین آسیب جدی بر اعضای بدن مانند دهان و دندان رخ داده است.

او گفت: انفجار خود به خودی باتری سیگارهای الکترونیکی سبب بروز حریق شده است. در دنیا گزارش هایی شده است مبنی بر بلعیدن مایع خوشبوی داخل سیگارهای الکترونیکی توسط فرزندان شش ماهه به دلیل در دسترس بودن این وسیله که سبب مرگ آن ها شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: سیگارهای الکترونیکی اعتیاد آور بوده و هدف از تولید آن ها ایجاد وابستگی زیاد به مصرف در بین افراد به ویژه جوانان است. در مکان هایی که مصرف سیگار ممنوع شده است، استعمال سیگار الکترونیکی آزاد است!

او ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا مصرف سیگارهای الکترونیکی را در اماکن عمومی ممنوع کرده اند. این نوع سیگار به بهانه ترک دخانیات وارد بازار شده؛ اما به هیچ عنوان ثابت نشده است که مصرف سیگارهای الکترونیکی سبب قطع مصرف سیگار معمولی و کاهش وابستگی می شود.

ولی‌زاده افزود: آثار زیانبار مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی مانند همان مواد در قلیان است که ترکیبات حلقوی سرطان زا داشته و به مرور باعث ابتلای افراد به سرطان ریه می شود.

او اضافه کرد: سیگارهای الکترونیک نیز به دلیل داشتن نیکوتین سمی بوده و وابستگی به استعمال در بین افراد مصرف کننده ایجاد خواهند کرد. استعمال سیگارهای الکترونیکی مقدمه ای برای مصرف سیگار و قلیان به خصوص برای جوانان خواهد بود.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر مردم و به خصوص جوانان این تصور اشتباه را دارند که سیگار الکترونیک، بی ضرر یا آسیبش کمتر از سیگارهای معمولی است که این موضوع کاملا اشتباه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha