کارشناس بهداشت هوای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ماسک‌های جراحی و سه لایه معمولی در برابر آلودگی هوا بی اثر بوده و در این شرایط آلودگی شامل انواع ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ کاربرد دارند و می توانند ذرات معلق را فیلتر کنند.

ماسک‌های جراحی و معمولی در برابر آلودگی هوا بی‌اثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مهدی کمری روز دوشنبه با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها، مواجهه با هوای آلوده را باعث افزایش اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت برشمرد و افزود: هوای آلوده بر افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار تاثیرگذارتر است.

وی برای حفظ سلامت و کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا به بیان راهکارهای طلایی پرداخت که نخستین آن آگاهی از وضعیت کیفیت هوا است و در این رابطه یادآور شد: گزارش روزانه کیفیت هوا با شاخصی(AQI) اعلام می‌شود که با رنگ بندی‌های خاص نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر آلوده است و این میزان آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد.

کمری اظهارداشت: برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوا در شهر تهران می‌توانید به سایت شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران یا سامانه پایش کیفی هوای کشور مراجعه کنید البته نرم افزارهای موبایلی نیز برای این منظور آماده شده است.

این کارشناس بهداشت هوا در خصوص گروه‌های حساس در برابر آلودگی هوا گفت: کودکان، سالمندان و زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی، تنفسی و آسم از گروه‌های حساس و مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند و بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ژنتیک فرد، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و نوع تغذیه بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تاثیرگذار است، توصیه کرد: در منزل بمانید و در و پنجره‌ها را ببندید، در شرایط آلودگی هوا برای کسانی که خروج از منزل ضرورتی ندارند، ماندن در خانه بهترین راهکار است تا خود را از مواجهه با هوای آلوده دور نگه‌ دارند.

کمری ادامه داد: بهتر است در و پنجره‌ها را بسته و در صورت داشتن تهویه متبوع آن را در حالت بازچرخش(re-circulate) قرار دهید، دستگاه‌های تصفیه کننده هوا در صورتی که متناسب با فضای خانه تهیه شوند می‌توانند به افزایش کیفیت هوا در منزل کمک کنند.

این کارشناس بهداشت هوا اضافه کرد: خانه را مرطوب نگه دارید و از کشیدن سیگار اجتناب کنید، با توجه به این که آلودگی هوای سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه می‌شود بهتر است با نوشیدن آب و مایعات از خشک شدن گلو جلوگیری کنید.

وی اضافه کرد: با استفاده از دستگاه‌های بخور می‌توان رطوبت خانه را متناسب کرد، در این شرایط کشیدن سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مثل شومینه سبب کاهش کیفیت هوا در منزل می‌شوند.

کمری خاطرنشان کرد: استفاده از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده هوا (حتماً قبل از خرید مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه ورزش کردن و فعالیت بدنی در فضای باز را محدود کنید، توصیه کرد: نرمش و ورزش در روزهای آلوده باید در منزل یا باشگاه‌های ورزشی مسقف و دارای سیستم تهویه انجام شود و از ورزش کردن در فضای باز به‌ ویژه فعالیت‌های سنگین و طولانی مدت مثل دویدن و دوچرخه‌سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس می‌شود، خودداری شود.

این کارشناس بهداشت هوا با بیان اینکه از ماسک مناسب آلودگی هوا استفاده کنید، گفت: ماسک‌های جراحی یا سه لایه معمولی در آلودگی هوا تقریباً بی‌اثر هستند. ماسک‌های مناسب در این شرایط آلودگی شامل انواع ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ هستند که می‌توانند با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین‌المللی تا ۹۵ درصد ذرات معلق را فیلتر کنند، این ماسک‌ها در ۲ نوع بدون دریچه و دریچه‌دار تولید می‌شوند. افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده از این ماسک‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

کمری با بیان اینکه تا حد ممکن از آلوده کردن بیشتر هوا بپرهیزید، اعلام کرد: در شرایط آلودگی هوا کمتر از خودرو شخصی استفاده کنیم و حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: در این روزها اقداماتی نظیر سوزاندن زباله و شاخ و برگ درختان، نقاشی در و دیوار با استفاده از اسپری و انجام فعالیت‌هایی که به هر شکلی تولید گرد و غبار می‌کنند را محدود کنیم و استفاده از خدمات الکترونیک برای خریدهای روزمره و امور بانکی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این کارشناس بهداشت هوا با تاکید بر اینکه مصرف انرژی را مدیریت کنیم، اذعان داشت: در فصول سرد سال مصرف سوخت در بخش خانگی افزایش می‌یابد، این مسئله سبب می‌شود تا صنایع به منظور جلوگیری از توقف در تولید، به مصرف سوخت‌هایی با کیفیت کمتر روی آورند.

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف انرژی در منزل ضمن کاهش هزینه‌ها سبب می‌شود استفاده از این نوع سوخت‌ها به کمترین مقدار برسد.

به گفته کمری استفاده از لامپ‌های کم مصرف، ترموستات‌های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم درجه حرارت منزل روی ۲۰ درجه سانتی‌گراد، پوشیدن لباس مناسب با فصل، عایق‌کاری مناسب و استانداردسازی شوفاژخانه می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند.

این کارشناس بهداشت بر لزوم مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا تاکید و اظهار کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته آلودگی هوا ممکن است سبب تشدید شیوع و عوارض برخی بیماری‌ها ‌شود، بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم است از احوال دوستان، همسایگان و خویشاوندان سالمند دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی آگاه شویم. کسانی که دارای آسم هستند حتما اسپری های مخصوص خود را همراه داشته باشند.

وی تاکید کرد: به موضوع آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت اهمیت دهیم، آلودگی هوا، همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر به آن توجه نکنیم تاثیرات بسیار جدی‌ بر سلامت ما خواهد داشت. آگاهی از اثرات منفی آلودگی هوا و مشارکت فعال در برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با کاهش آلودگی (نظیر دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های اجتماعی) می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت کیفیت هوا داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha