گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد کمردرد دومین بار بیماری را در کشور است و حدود ۷/۵ درصد افراد جامعه مبتلا به کمردرد هستند که مهمترین علت آن الگوی نامناسب زندگی مردم و بی‌تحرکی است زیرا کمردرد علاوه بر مشکلات جسمی و روحی منجر به کاهش بازده کار، افزایش ساعات غیبت از کار و از کار افتادگی می‌شود.

۷.۵ درصد افراد جامعه مبتلا به کمردرد هستند/اما و اگرهای جراحی دیسک کمر با لیزر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کمردرد از مهم‌ترین دلایل غیبت از کار بعد از سرماخوردگی، دومین دلیل عمده مراجعه به پزشک، سومین دلیل جراحی‌ها و چهارمین علت بستری به شمار می‌آید.

مطالعات کشوری نیز نشان می دهد که دو سوم مردم در طول زندگی خود به کمردرد مبتلا می‌شوند و با توجه به اینکه جامعه ایرانی رو به صنعتی شدن پیش می‌رود شیوع کمردرد نیز رو به افزایش است و بر اساس برخی از مطالعات شیوع کمردرد در کادرهای پزشکی هم رو به افزایش است.

۷۰ درصد پرستاران ایران با مشکل کمردرد مواجه هستند و برخی دندانپزشکان نیز به سبب نوع کارکردن از مشکلات کمر و گردن رنج می‌برند و بیشترین شیوع کمردرد در استان مازندران و کمترین میزان شیوع در جنوب ایران است.

طبق آخرین مطالعات، سن بروز کمردرد در ایران رو به کاهش است و امروزه با زندگی مدرن، جوانان و نوجوانان نیز درگیر این بیماری شده اند.

به گفته برخی از پزشکان، کمردرد از رایج‌ترین و شایع‌ترین دردها است و۹۰ درصد ایرانیان به دلیل سبک زندگی نادرست، این عارضه را تجربه می‌کنند.

دیسک کمر نوعی مشکل در دیسک بین مهره‌های ستون فقرات است که در اکثر مواقع بدون علائم اولیه آغاز می‌شود. شروع این بیماری با درد بسیار شدید همراه بوده و معمولا فرد را از انجام فعالیت روزمره خود بازمی‌دارد.

این درد می‌تواند ناشی از انجام فعالیت سنگین، آسیب به مهره‌های کمر یا بروز بیماری خاصی باشد. اما اکثر افراد نمی‌دانند این درد آزاردهنده دیسک کمر است یا به‌دلیل اسپاسم عضلات کمری کم و زیاد می‌شود. در این صورت دکتر ارتوپد یا پزشک متخصص مغز و اعصاب معمولا بیماری فتق دیسک تشخیص می‌دهد.


اما و اگرهای جراحی دیسک کمر با لیزر

دکتر کامبیز باقرزادی فلوشیپ فوق تخصص درد در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با اشاره به اینکه درمان‌های دیسک کمر و کمردرد نیز همانند درمان سایر بیماریها، همزمان با پیشرفت علم پزشکی تغییرات زیادی کرده، گفت: درحال حاضر عمل جراحی بسته دیسک کمر با لیزر توسط پزشک فوق تخصص درد قابل انجام است.

وی با بیان اینکه عمل دیسک کمر با لیزر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است، افزود: این جراحی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین گزینه‌ها برای درمان دیسک کمر بدون جراحی است و جایگزین مناسبی برای جراحی‌های باز محسوب می شود.

باقرزادی تصریح کرد: در عمل لیزر دیسک کمر به بیهوشی نیازی نیست، این عمل اصطلاحا بصورت سرپایی و تخلیه دیسک با بی‌حسی موضعی از طریق پوست انجام می‌شود.

این فلوشیپ درد با بیان اینکه در مواردی که میزان بیرون‌زدگی دیسک، خفیف باشد دیسک کمر با روش‌های جراحی بسته، مثل لیزر دیسک کمر درمان می‌شود، ادامه داد: در عمل جراحی دیسک کمر با لیزر ابتدا نور لیزر توسط یک فیبر نوری از پوست به داخل دیسک تابانده می‌شود و انرژی گرمایی که در داخل دیسک ایجاد می‌کند سبب تبخیر هسته دیسک(قسمت مرکزی نرم و ژله‌ای) و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می‌شود.

به گفته باقرزادی، در این روش، تمام دیسک تبخیر نمی‌شود، بلکه فقط قسمتی از آن تبخیر شده و همین امر سبب پایداری ستون فقرات می‌شود، در عمل بسته دیسک کمر با لیزر، فشار روی ریشه اعصاب و همچنین فشار روی عصب‌های فراوان موجود در قسمت خلفی محیطی از بین می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه عمل دیسک کمر توسط پزشک فوق تخصص درد و در اتاق عمل مجهز به فلوروسکوپ در کلینیک‌های درد قابل انجام است درباره سیاتیک(درد عصب سیاتیک) و درمان‌های آن نیز توضیحاتی داد.

وی اضافه کرد: در این عمل نیز نیاز به بیهوشی و برش پوست نیست و با بی حسی موضعی نیز می‌توان از درمان بهره‌برد، ضمن اینکه تاثیر این جراحی بسیار سریع است.

باقرزادی درپاسخ به این سوال که مزایا و عوارض عمل دیسک کمر با لیزر چیست؟ گفت: این مسئله که این جراحی نیاز به بیهوشی ندارد (انجام عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود)، نیاز به بستری در بیمارستان نیست، جای زخم و بخیه پس از عمل باقی نمی‌ماند، بیمار حین و پس از عمل دردی ندارد و بازگشت به فعالیت‌های روزانه به سرعت امکانپذیر است از مزایای این نوع درمان است.

در عمل لیزر دیسک از آنجایی‌که نیاز به برش در بافت‌های طبیعی بدن نیست و بر خلاف جراحی دیسک کمر به روش باز، هیچ آسیبی به عضلات کمر ایجاد نمی‌شود نیازی هم به برداشتن استخوان نیست در نتیجه عوارضی مثل خونریزی، عفونت، درد، عوارض ناشی از بیهوشی و دستکاری به علت باز کردن محل دیسک دیده نمی‌شود.


باقرزادی در ادامه به عوارض جراحی دیسک با کمک لیزر نیز اشاره کرد و ادامه داد: یکی از عوارض عمل بسته دیسک کمر با لیزر آن است که سوزن ممکن است به بخشی از نخاع آسیب وارد کند، به همین دلیل این عمل باید با هدایت فلوئوروسکوپی انجام شود تا محل مورد نظر به دقت تعیین شده و سوزن در جای اشتباهی قرار نگیرد.



وی با اشاره به اینکه بعد از عمل لیزری دیسک کمر، فقط پانسمان کوچکی روی موضع گذاشته می‌شود و به راحتی بیمار قادر است از جای خود بلند شود، ادامه داد: بیمار یک ساعت بعد از پایان عمل، می‌تواند به زندگی روزمره خود برگردد، و بعد از یک هفته هم می‌تواند فعالیت‌های کاری خود را آغاز کند و نیازی به استراحت طولانی مدت بعد از عمل ندارد.

این پزشک توصیه کرد: بعد از عمل جراحی دیسک کمر سعی کنید اشیای سنگین را بلند نکنید، در حین بلند کردن چیزی، قدرت خود را بیشتر روی پاها متمرکز کنید تا کمر و سعی کنید وزن خود را در شرایط مطلوب نگه دارید خصوصا چاقی بخش میانی بدن نداشته باشید.

باقرزادی ادامه داد: از آنجایی که لیزر دیسک کمر، روش سرپایی است و نیازی به بستری شدن و بیهوشی ندارد و بیمار سریع می‌تواند فعالیت کاری خود را شروع کند، در نتیجه هزینه‌های درمان دیسک کمر، کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی جراحی بسته دیسک کمر با لیزر، برای هر نوع فتق دیسک بین مهره‌ای استفاده می‌شود، این روش برای سه گروه از بیماران به شدت توصیه شده گروه اول بیمارانی هستند که بعد از جراحی، استراحت به مدت طولانی برای آنها امکانپذیر نیست مانند ورزشکاران حرفه‌ای، پزشکان، دندانپزشکان، خلبانان و غیره، گروه دوم افرادی‌که که دارای بیماری سرطان، دیابت، ام اس، فشار خون بالا و مبتلایان به بیماری قلبی و سومین افراد کاندید این جراحی افراد با سن بالا که بیهوشی برای آنها خطرناک است.

باقرزادی در پاسخ به این سوال که شانس وفقیت در عمل دیسک کمر با لیزر چقدر است؟ گفت: به طور کلی در ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد بیماران با این روش درمان قطعی می شوند، مدت زمان انجام عمل لیزری دیسک نیز به‌طور معمول حدود ۳۰ دقیقه است و نکته اینجاست که بیمار در مدت عمل هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha