سالیانه 60 هزار معلول در سبد حمایتی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد، با این حال رئیس سازمان بهزیستی می گوید هیچ سازوکاری برای پرداخت سهم بهزیستی از محل جرایم رانندگی وجود ندارد و از این سازمان در ستاد و تشکیلات مربوطه نیز دعوت نمی‌شود.

سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،سیزدهم آبان ماه سال جاری، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۹ هزار و ۹۰۴ نفر بوده، ۸. ۲ درصد روند افزایشی داشته است. در عین حال گزارش سازمان پزشکی قانونی اضافه می‌کند که در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۲۰۱ هزار نفر و ۵۴۲ نفر در پی حوادث رانندگی مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که ۱۴۲هزار و ۱۷۵ نفر از مصدومان مردان و ۵۹ هزار و ۳۶۷ نفر زنان هستند.

معلولیتی که همیشه با آن‌ها می‌ماند

آن سوی سوانح رانندگی معلولیت‌های دائمی است که راننده یا سرنشین را برای همیشه خانه‌نشین می‌کند، از بازار کار خارج و برای همیشه او را ویلچرنشین می‌کند، معلولانی که اغلب از حمایت‌های کوتاه مدت و اندک سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی برخوردار می‌شوند.

مقایسه آمارهای سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در ۵ ماه ابتدایی امسال به نسبت دوره گذشته در ۱۴۰۲، آمار مصدومان حوادث رانندگی ۶. ۶ درصد افزایش داشته است؛ به طوری که در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۱۵۹هزار نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند. مصدومیت‌هایی که اغلب تا پایان عمر فرد حادثه دیده را با آثار معلولیت و ضایعات نخاعی همراه می‌کند.

این در حالی است که علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره آمار معلولیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای می‌گوید: موتور تولید فقر و معلولیت از حوادث جاده‌ای است، اما در ستادهای نوروزی هیچ دعوتی از سازمان بهزیستی نمی‌شود.قادری درباره آمار معلولیت مصدومان سوانح جاده‌ای نیز گفت: در پی ۳۰۰هزار سانحه تصادف کشور، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌کند.


پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای پس از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است؛ آمارهای سازمان پزشکی قانونی نیز بیانگر آن است که از سال‌های ۱۳۸۴ تا سال گذشته، بیش از ۵میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند که اغلب معلولان تصادفات جاده‌ای از نوع ضایعه نخاعی هستند.



بهزیستی سهمی در صندوق شخص ثالث ندارد!


علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار تصادفات جاده‌ای و نقص عضو اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده سالانه بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تصادف در کشورمان رخ می‌دهد که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر فوت و بقیه مجروح و نقص عضو می‌شوند و بخشی از این افراد برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بر اساس آمار، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول در سبد حمایتی سازمانی بهزیستی قرار می‌گیرند که این آمار قابل توجهی است؛ این افراد باید از این سازمان بهزیستی خدمات دریافت کنند که آمار سنگینی است.رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه افراد حادثه دیده در تصادفات به چرخه حمایتی بهزیستی برمی‌گردند، گفت: هیچ سازوکاری برای پرداخت سهم بهزیستی از محل جرایم رانندگی وجود ندارد و از ما در ستاد و تشکیلات مربوطه نیز دعوت نمی‌شود.


وی با اشاره به اینکه افراد حادثه دیده در تصادفات تا پایان عمر از سازمان بهزستی خدمات می‌گیرند، اظهار کرد: میزان سهم‌بری سازمان بهزیستی در صندوق شخص ثالث باید مشخص شود.قادری عنوان کرد: سهم‌بری سازمان بهزیستی از صندوق بیمه‌ای نیازی به مصوبه مجلس ندارد و می‌توان در قانون بودجه سنواتی این مسأله دیده شود.



درآمدی بر آمار معلولان در ایران


براساس استاندارهای جهانی، بین ۸ تا ۱۵درصد از یک جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. در ایران آخرین سرشماری‌های سال ۱۳۹۵ آمار دقیقی از افراد دارای معلولیت را ارائه نداده اما آن طور که سازمان بهزیستی می‌گوید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سازمان بهزیستی پرونده دارند و از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند. اغلب این افراد دارای اختلالات هوشی، رشدی، اعصاب و روان، شناختی و حرکتی، گفتاری و شنیداری و بینایی هستند.

۱۴هزار ضایعه نخاعی تصادفی


فاطمه عباسی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز درباره آمار پرونده‌های افراد دارای ضایعه نخاعی نیز گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر ۳۳هزار فرد دارای ضایعه نخاعی را تحت پوشش خود قرار داده که ۱۴هزار نفر از آن‌ها ناشی از تصادفات جاده‌ای است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عمده هزینه‌های افراد پس از ترخیص از بیمارستان است که شامل خدمات توانخبشی، توانپزشکی، وسایل کمک توانبخشی و... می‌شود چرا که اغلب حادثه دیدگان از دهک‌های پایین جامعه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha