رییس بیمارستان شهید مطهری درباره مشکلات درمان بیماران سوخته در این بیمارستان توضیحاتی را ارائه کرد.

نمی‌توانیم برای درمان بیماران از روش‌های نوین استفاده کنیم/ برخی از همراهان بیمار، هزینه رفت و آمد به بیمارستان را ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مصطفی ده‌مرده‌ای» رییس بیمارستان شهید مطهری درباره مشکلات بیماران سوخته در این بیمارستان گفت: بیمارستان شهید مطهری حدود ده درصد از بیماران سوخته کشور را درمان می‌کند و مرکز ریفرال است. بیمارانی که بیشترین مشکلات سوختگی را دارند به بیمارستان ما ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد که به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند، مدارک هویتی ندارند مانند اتباع سایر کشورها، این افراد اکثرا بیمارانی هستند که در حوادث شغلی دچار مشکل می‌شوند. حوادث شغلی نیز اغلب یا انفجار یا برق گرفتگی است. این افراد که اغلب کارگر هم هستند، معمولا برای درمان حدود یک الی دو ماه در بیمارستان بستری هستند و برای درمان این کارگران نیز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود و کسی هم این هزینه را برعهده نمی‌گیرد.

رییس بیمارستان شهید مطهری با بیان اینکه تقریبا ۱۰ درصد بیماران ما اتباع هستند، ادامه داد: این کارگران که در واقع از اتباع سایر کشورها هستند نه بیمه‌ای دارند و نه هزینه درمان آن‌ها را کارفرما یا سازمان و نهادی مانند سازمان ملل قبول می‌کند و این هزینه‌ها برای ما بدون پرداخت باقی می‌ماند، این درحالی است که وضعیت مالی بیمارستان هم اصلا خوب نیست.

ده مرده‌ای با اشاره به فرسوده بودن دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان تصریح کرد: ما دستگاه‌هایی را که از حدود ۱۰ سال پیش استفاده می‌کنیم را باید از رده خارج کنیم، اما هزینه و اعتبار مناسب برای خرید این دستگاه را نداریم و از این طرف هم برای درمان و داروی بیماران هزینه می‌کنیم، اما این هزینه به بیمارستان برنمی گردد و این برای ما معضل است و باید حل شود. اگر ما درمان یکی از این بیماران را برعهده نگیریم از همین سازمان ملل گلایه می‌کنند که در ایران درمان بیمار سوخته را انجام نداده اند.

وی با اشاره به مصوبه وزارت بهداشت درخصوص اختصاص ردیف ۲۲ خاطرنشان کرد: ما باید بیمار را پذیرش کنیم و البته دولت اعلام کرده که ما لیست بیماران را به دولت بدهیم و هزینه را به ما پرداخت کنند، اما تاکنون به ما درخصوص ردیف ۲۲ اعتباری داده نشده است. همانطور که می‌دانید در بیمارستان پولی که برای بیمار هزینه می‌شود باید همان موقع از سوی دولت به بیمارستان پرداخت شود نه اینکه یک سال بعد به ما پرداخت کنند که ۴۰ درصد هم تورم روی آن پول آمده است. مانند کارانه پزشکان که دیر داده می‌شود. از سوی دیگر نرخ خدمات در بخش دولتی بسیار پایین است. ویزیت پزشکان ما آنقدر کم است که خجالت می‌کشیم اعلام کنیم.

رییس بیمارستان شهید مطهری درباره استفاده از درمان‌های روز دنیا برای بیماران سوخته گفت: درمان‌های به روز را نمی‌توانیم استفاده کنیم، چراکه بسیار گران است و بیمار هم از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید. ما مشکلات بسیاری داریم و امیدوارم دولت قدم بردارد و خیرین هم به ما کمک کنند.

ده مرده‌ای درباره تخت‌های بخش سوختگی گفت: من ده سال است در بیمارستان شهید مطهری هستم در این ده سال یک تخت هم اضافه نشده است. یک دستگاه تشخیص عمق سوختگی را سال‌ها پیش به طور مثال به قیمت یک میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم در حال حاضر قیمت این دستگاه ده میلیارد تومان یا شاید بیشتر شده است، هیچ بیمارستانی نمی‌تواند آن را تهیه کند باید دولت کمک کند تا بتوانیم تجهیزات و وسایل به روز خریداری کنیم و از پانسمان‌های جدید برای درمان استفاده کنیم، البته دولت هم مشکل مالی دارد و ما هم این را می دانیم.

وی درباره مشکلات اسکان برای همراهان بیماران سوخته گفت: یک خیریه برای تعدادی از همراهان بیمار همراه سرا دارد اما از بیمارستان ما دور است و خیلی فاصله دارد. ما این افراد را به این خیریه معرفی می‌کنیم، آن‌ها هم به این همراهان کمک می‌کنند، اما باز همراهان بیمار با مشکل تامین کرایه رفت و آمد مواجه هستند، چراکه این همراه‌سرا از بیمارستان فاصله دارد.

رییس بیمارستان شهید مطهری با بیان اینکه این منطقه برای بیمارستان محل مناسبی نیست، خاطرنشان کرد: این بیمارستان از لحاظ مکانی برای بیمارستان سوختگی محل مناسبی نیست، چراکه ترافیک در این منطقه زیاد است و بیمار تا رسیدن به بیمارستان در ترافیک زیادی معطل می‌شود که بر روند درمان بیمار تاثیر منفی دارد. ما امیدواریم که دولت بیمارستان کن را طی یک الی دو سال تکمیل کند، چراکه واقعا بیمارستان ما از لحاظ ساختمانی هم دیگر توان خدمات‌رسانی بیشتر به بیماران را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha