سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: «اگر شکایتی در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح افزایش ظرفیت پزشکی از طرف وزارت بهداشت ثبت شود، حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.»

افزایش ظرفیت پزشکی، ردیف بودجه دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس طی یک گفتگوی تلویزیونی به برخی اظهارات در مورد عدم تخصیص بودجه افزایش ظرفیت پزشکی واکنش نشان داد. وی گفت:«در موضوع افزایش ظرفیت پزشکی، برخی از کمبود اعتبارات صحبت می‌کنند. من به شخص آقای عین‌اللهی، وزیر بهداشت، گفتم اگر فکر می‌کنید در این موضوع کمیسیون اصل نود می‌تواند کمک کند، ثبت شکایت کنید تا این مسئله را از سازمان برنامه و بودجه پیگیر شویم. تا تامین بودجه که تکلیف قانونی سازمان برنامه است را به نتیجه برسانیم.»

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس پاسخ وزارت بهداشت به این اعلام آمادگی کمیسیون را این‌گونه توصیف کرد:«تا این لحظه که بیش از یک‌سال از این صحبت می‌گذرد، دوستان شکایتی ثبت نکرده‌اند. اگر شکایتی در این مورد ثبت شود، حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.»

بودجه افزایش ظرفیت کجاست؟

در ماه‌های اخیر بارها از عدم تخصیص بودجه لازم برای افزایش ظرفیت پزشکی گلایه شده بود. دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، مرداد ماه سال جاری گفت:«افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی مستلزم تامین اعتبار لازم است که تاکنون از سوی سازمان‌های مرجع، بودجه‌ای در این راستا به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.»

پیش از آن نیز زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اعلام این‌که خوابگاه‌های این دانشگاه حتی یک نفر هم ظرفیت ندارد، خاطر نشان کرد:«قبلا وعده داده شده بود که با افزایش ظرفیت دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی هزینه‌های مربوطه اعم از هزینه‌های کمک آموزشی و زیرساختی تامین شود، اما علی رغم رشد ۲۵ درصدی در پذیرش دانشجویان گروه پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی، متاسفانه عددی در بودجه تخصیص داده نشده و این گلایه همه روسای دانشگاه‌هاست.»

این گلایه‌ها تا آن‌جا ادامه پیدا کرد که برخی از مدیران وزارت بهداشت اجرای طرح افزایش ظرفیت در سال‌های آینده را مشروط به تخصیص بودجه کرده‌اند.

زالی در همین باره گفته است:«بودجه مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی به مدت چهار سال؛حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ برای تامین زیرساخت‌ها، نیروی انسانی، توسعه فضای آزمایشگاهی و کلاس درس است. همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان نیز در حوزه تملک دارایی لازم است.»

وی همچنین افزوده است:«اعمال افزایش ظرفیت پزشکی در سال‌های آینده به شرطی انجام می‌شود که این بودجه‌ها تامین شود.»

این در حالی است که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در این خصوص اظهار داشت:«دولت با جدیت پیگیر اجرای این مصوبه قانونی است و وزارت بهداشت با تمام توان با همکاری سازمان برنامه و بودجه پیگیر اجرای صحیح این مصوبه است.»

سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد

بررسی بودجه وزارت بهداشت نشان از آن دارد که نه تنها بودجه کاهش نیافته، بلکه در سال‌های اخیر همگام با تورم موجود در جامعه، بودجه این وزارت‌خانه نیز افزایشی بوده است. برخی از افزایش سه برابری بودجه کلی وزارت بهداشت در سه سال اخیر و افزایش پنج برابری بودجه آموزشی در شش سال اخیر پرده برداشته‌اند. اما نکته‌ی مهم این است که آیا ردیف بودجه مشخصی برای افزایش ظرفیت پزشکی در نظر گرفته شده است یا خیر. سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی حوزه بودجه ریزی کشور بایستی شفافیت را سرلوحه کار خود قرار داده و این مهم را روشن کند. چرا که سرنوشت چند هزار دانشجوی پزشکی و سلامت مردم به یکدیگر گره خورده است. و یکی از لوازم آموزش پزشکی با کیفیت تامین مالی زیرساخت‌های مناسب آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha