امدادگران هلال‌احمر منجی ٦ کوهنورد گم شده و گرفتار در ارتفاعات شاه‌جهان اسفراین و دزفول شدند. این در حالی است که نجاتگران‌ جمعیت هلال‌احمر قم به پاراگلایدرسوار سقوط‌کرده هم امدادرسانی کردند.

نجات در ساعت صفر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،نجات ٣ کوهنورد گمشده در ارتفاعات شاه‌جهان اسفراین در ارتفاعات شاه‌جهان گرفتار شده بودند، ممکن بود جان‌شان را از دست بدهند. برف و بوران گمراه‌شان کرده بود. تاریکی بر مسیر مستولی شده بود. ساعت‌های وحشتناک و طاقت‌فرسا از پس هم می‌گذشتند تا اینکه صداهای معجزه‌بخش نزدیک شد. ‏معجزه نجات؛ مدتی طول کشید تا در آن تاریکی محض، متوجه حضور امدادگران شدند.

آمده بودند آنها را که در دره برفگیر گرفتار شده بودند، نجات دهند. یک تماس تلفنی، امدادگران هلال‌احمر اسفراین را به ارتفاعات شاه‌جهان ‏کشانده بود تا تیم نجات یکی از سخت‌ترین ماموریت‌هایش را انجام دهد. ماموریتی که ساعت‌ها طول کشید. هوا تاریک شده بود که نجاتگران، تجهیزات‌شان را کامل کردند و خود را به سه ‏کوهنورد رساندند. موسی‌الرضا زحمتکش، رئیس جمعیت هلال‌احمر اسفراین، از نجات سه کوهنورد گمشده در ارتفاعات شاه‌جهان این شهرستان خبرداد و اظهار کرد: «اعضای یک تیم کوهنوردی سه نفره به قله شاه‌جهان اسفراین صعود کرده بودند که به علت گرفتاری در برف و بوران و مه در مسیر گمراه شدند و گزارش گم‌شدن آنها به هلال‌احمر اعلام شد. با توجه به تماس تلفنی و ردیابی این تیم از طریق GPS و ارائه نقطه طول و عرض جغرافیایی، از طریق مرکز کنترل هماهنگی عملیات مسیر برگشت به کوهنوردان ارائه شد. بعد از ساعت‌ها تلاش مستمر امدادگران و نجاتگران، کوهنوردان نجات پیدا کردند.

نجات گرفتارشدگان در کولاک ارتفاعات سالند دزفول


امدادگران هلال‌احمر در دزفول، عملیات سختی را برای نجات جان گرفتارشدگان در ارتفاعات پشت‌سر گذاشتند. آنهایی که به دل کوه زدند، اما نتوانستند بازگردند. گرفتار شدند و هیچ راه نجاتی نداشتند. اما سرخپوشان هلال‌احمر در منطقه صعب‌العبور توانستند منجی این افراد شوند. سه کوهنورد دزفولی همان‌هایی هستند که ممکن بود سرما و یخ‌زدگی آنها را از پای درآورد، ولی امدادگران در ماموریتی سخت به یاری‌شان شتافتند.
در پی گزارشات مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر مبنی‌بر گرفتارشدن سه کوهنورد در ارتفاعات منطقه سالند کوه بلافاصله یک تیم عملیاتی به سرپرستی رئیس جمعیت هلال‌احمر دزفول به محل حادثه اعزام شدند.


مصطفی طحان، رئیس جمعیت هلال‌احمر دزفول، گفت: «نجاتگران جمعیت هلال‌احمر دزفول پس از هفت ساعت تلاش موفق به نجات جان گرفتارشدگان در برف و کولاک ارتفاعات سالندکوه شدند.»با تماس مرکز کنترل هماهنگی و عملیات هلال‌احمر خوزستان مبنی بر گرفتارشدن خودرو در ارتفاعات سالندکوه، یک تیم عملیاتی از پایگاه امدادونجات کوهستان شهیون توسط یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. با توجه به مسیر صعب‌العبور و گیر افتادن خودرو در گل‌ولای، افراد حادثه‌دیده که شامل سه نفر بودند، زمینگیر شدند.رئیس جمعیت هلال‌احمر دزفول گفت: «این افراد توسط نجاتگران هلال‌احمر دزفول رهاسازی شده و به نقطه امن انتقال یافتند.»

امدادرسانی نجاتگران‌ هلال‌احمر به پاراگلایدرسوار سقوط‌کرده در قم


شنبه عصر بود که خبر سقوط یک فروند پراگلایدرسوار در گنبد نمکی استان قم به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات قم رسید. دو تیم ارزیابی همان لحظه به سمت محل حادثه حرکت کردند تا بررسی اولیه‌ای از موقعیت حادثه و چندوچون کمک‌رسانی ارائه کنند. پاراگلایدر در منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور سقوط کرده بود که وسعت زیادی داشت. با این حال، پس از ساعتی عملیات نفسگیر و حضور تیم‌های جست‌وجو و نجات متعدد، این خلبان حادثه‌دیده نجات داده شد. نجاتگران‌ جمعیت هلال‌احمر قم به پاراگلایدرسوار سقوط‌کرده امدادرسانی کردند.


محمدرضا بهرامی‌، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم، درباره این حادثه اظهار کرد: «حادثه سقوط یک نفر سوار بر پاراگلایدر و برخورد با گنبد نمکی، با تماس مردمی از طریق تلفن ۱۱۲ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC این جمعیت اعلام شد. تیم‌ عملیاتی واکنش سریع به محل حادثه اعزام شدند و مصدوم را از بالای گنبد نمکی به ابتدای جاده انتقال دادند و توسط عوامل فوریت‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شد.»این عملیات در ساعت ۱٦:٤٦ آغاز شد و تا ساعت ۱۷:٤۷ روز شنبه ۲ دی‌ماه ادامه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha