افراد در طول زمان و در همه سنین مبتلا به بیماری های مختلفی می شود که در اولین قدم به پزشک مراجعه می‌کند که راه حلی برای درمان آنها بیابند و زنان در طول زندگی خود در سنین مختلف با تحولاتی در بدن خود روبرو می‌شوند و همچنین به بیماری هایی مبتلا می شود که در همه موارد مراجعه به جراح و متخصص زنان و زایمان ضرورت پیدا می کند چرا که تشخیص به موقع و درمان می تواند از ایجاد مشکلات بعدی پیشگیری کند.

جراح و متخصص زنان و زایمان کدام بیماری ها را درمان می کند؟

چه زمانی باید به جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

در گذشته به دلیل وجود تابوها ، باور های غلط ، خجالت و شرم و عدم آگاهی لازم زنان از مراجعه به پزشک زنان در زمان مناسب خودداری می‌کردند و معمولاً جان خود را از دست می‌دادند. ما برای آگاهی بیشتر موارد و بیماری هایی که زنان می توانند به متخصص زنان مراجعه کنند و درمان مناسب را دریافت کنند می آوریم:

دکتر شیوا مدنی حسینی اضافه می کنند که، زنان مراجعه به متخصص زنان را منوط به داشتن نشانه بیماری نکنند و دختران و زنان حتماً به صورت دوره ای به متخصص زنان جهت ویزیت مراجعه کنند.

اختلالات دوران قاعدگی

اغلب دختران در دوران قاعدگی دچار مشکلات مختلفی از جمله خونریزی های نامنظم، دردهای شکمی شدید، قطع قاعدگی ترشحات واژینال و… روبرو هستند.

توجه داشته باشید که قاعدگی نامنظم زنگ خطری از وجود یک اختلال هورمونی، کیست، سرطان و… می تواند باشد و حتما در صورت نامنظم بودن قاعدگی به متخصص زنان مراجعه کنید.

نازایی

تعریف نازایی این است که اگر زوجی بعد از یکسال تلاش برای بارداری موفق نشده‌اند حتماً باید به متخصص زنان و زایمان برای بررسی علل و درمان مناسب مراجعه کنند. علل زیادی میتواند باعث نازایی شود عدم تعادل هورمونی و بسته بودن لوله های رحمی، اختلال در اسپرم، مشکلات ژنتیکی و… که در مواردی که بعد یک سال تلاش برای بارداری با مشکل مواجه شدید حتماً به جراح و متخصص زنان برای پیگیری و درمان مناسب مراجعه کنید.

دوران بارداری

در دوران بارداری و در ابتدا که متوجه بارداری خود شدید حتما تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید در طول بارداری با مراجعات منظم بارداری امن و سالم را طی کنید.

بارداری مرحله حساسی است که نیاز به مراقبت های روانی، جسمی و تغذیه ای مناسب دارد و در برخی موارد مشکلات و بیماری هایی که در طول بارداری ممکن است برای خانم باردار ایجاد شود می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

دکتر شیوا مدنی حسینی مهمترین بیماری های زمان بارداری را موارد زیر می دانند:

دیابت بارداری، فشار خون بارداری، عفونت ها، مشکلات گوارشی، آسم و… که بهتر است خانم باردار از همان ابتدا در جلسات منظم توسط متخصص زنان پایش و ویزیت شود.

مشکلات دوران یائسگی

یائسگی دوره ای از زندگی خانم ها است و فرآیند طبیعی است و معمولاً در محدوده سنی ۴۰ الی ۵۰ سالگی رخ می دهد.

در این دوران فرد ممکن است دچار علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن، افزایش وزن، تغییرات خلقی و خشکی پوست بدن و نازک شدن موها شود که برای حل این مشکلات و درمان مناسب آن ها بهتر است فرد به صورت دوره‌ای به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا هم چک آپ مناسب این دوران برایش انجام شود و هم تحت درمان مناسب این علائم قرار گیرد.

از دیگر بیماری هایی که می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه بفرمایید موارد زیر است:

  • بی اختیاری ادرار
  • خونریزی غیر طبیعی
  • افزایش ترشحات واژن
  • توده های پستان
  • تنبلی تخمدان یا PCO
  • عفونت های لگن
  • سرطان رحم
  • سلامت جنسی

جراح و متخصص زنان و زایمان کدام بیماری ها را درمان می کند؟

عمل های دیگری که جراح زنان انجام می دهد

برای انجام اعمال جراحی زیبایی ناحیه تناسلی باید به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. اعمال جراحی زیبایی زنان شامل:

  • لابیاپلاستی
  • واژنیوپلاستی
  • پرینورافی
  • هودپلاستی
  • تزریق ژل یا چربی به لابیا ماژور
  • انجام لیزر واژینال
  • رفع تیرگی واژن

یکی از اعمال جراحی که امروز مورد توجه زنان قرار گرفته لابیاپلاستی است. لابیاپلاستی چیست : جراحی لابیاپلاستی به برداشت کامل یا قسمتی از لابیا مینور (لب های اطراف واژن) لابیاپلاستی گویند. که جهت کوچک کردن و قرینه سازی لب های خارجی یا مینور واژن انجام می شود. این عمل نیازی به بستری و بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

کلام آخر : در تمام موارد گفته شده و تشخیص و درمان بیماری های مختلف مرتبط با دستگاه تناسلی زنان، متخصص زنان صاحب نظر است و این موارد در تخصص ایشان است و اگر علائمی مرتبط با دستگاه تناسلی دارید و یا در دوران بارداری قرار دارید حتماً با یک متخصص زنان مشورت کنید و با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب از عوارض و مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha