در حالی که شاخص آلودگی هوای مشهد در رکوردی جدید به عدد 500 و وضعیت سمی رسید اما تاخیر در تصمیم گیری بازهم برخی دانشجویان، دانش آموزان، والدین و معلمان را سرگردان کرد!

بازهم تاخیر در مدیریت بحران!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،همین حالا یعنی ساعت 12 ظهر سه شنبه که در حال نوشتن این گزارش هستم، شاخص کیفیت هوای مشهد همچنان از عدد 400 پایین نیامده است! البته شاخص رکورد هم زد و دیروز به عدد 500 و وضعیت بسیار خطرناک یا بهتر بگوییم سمی رسید! این بارهم تاخیر در تصمیم گیری و اعلام آن برای مدیریت این بحران، صدای مردم، اولیای دانش آموزان، دانشجوها و دیگر اقشار را درآورد. هرچند همین که برای تشکیل جلسه کارگروه اضطرار گرد و غبار منتظر تیک خوردن دستورالعمل های شیوه نامه مرگبار یعنی بالارفتن عدد شاخص 24 ساعته نماندند خودش جای شکر دارد اما بازهم این تاخیر در مدیریت بحران پذیرفتنی نیست.

اطلاع دانش آموزان و معلمان در راه مدرسه!

در حالی که ورود توده گرد و غبار و شدت پیدا کردن آلودگی هوا در آسمان مشهد از حوالی ساعت 21:30 شامگاه دوشنبه کاملا واضح و مشخص بود اما به استناد اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری، اطلاعیه آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس نوبت صبح مشهد ساعت 6:30 صبح سه شنبه صادر شد؛ در حالی که می شد این تصمیم گیری همان شامگاه دوشنبه اتخاذ و اعلام شود.

همین تاخیر در تصمیم گیری و اعلام آن موجب شد که تعداد زیادی از دانش آموزان، اولیا و حتی معلمان در مسیر مدرسه و حتی پس از مواجه شدن با درِ بسته مدارس، متوجه تعطیلی شوند که این موضوع و حضور دانش آموزان در هوای به‎شدت آلوده صبح سه شنبه، سلامت آن ها را به خطر انداخت.

از سوی دیگر تعطیلی دیرهنگام دانشگاه های مشهد نیز گلایه دانشجویان را به دنبال داشت، طوری که بسیاری از دانشجویان در کلاس ها حضور داشتند که خبر تعطیلی دانشگاه در ساعت 11 روز سه شنبه اعلام شد! جالب این جاست که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت و گوی دیروز خود با صدا و سیمای مرکز استان، این مدل تصمیم گیری و اطلاع رسانی آن را شجاعانه توصیف کرده است! وی در این زمینه گفت: «به نظر من تصمیم کارگروه یک تصمیم شجاعانه بوده که ساعت 4:30 - 5 صبح تصمیمش را گرفته و نهایت ساعت 6:30 اطلاع رسانی شده است!»این اظهارات در حالی مطرح می شود که شاخص لحظه ای 500 دیگر جای هیچ تردیدی باقی نخواهد گذاشت چه برسد که آن را شجاعانه توصیف کرد!

بازهم تاخیر در مدیریت بحران!پیش بینی های دردسرساز هواشناسی!

البته طبق معمول بازهم هواشناسی خراسان رضوی از پیش بینی این میزان شدت آلودگی هوا و ورود ریزگردها و گرد و غبار به هوای مشهد عاجز ماند! طبیعتا ضعف در زیرساخت ها و نبود رادار هواشناسی مسئله اصلی این عجز است، ولی باید فکری عاجل برای حل این ماجرا کرد. شامگاه دوشنبه مدیرکل محیط زیست استان نیز به استناد همین پیش بینی ها و هشدار ضعیف هواشناسی (هشدار زرد) اعلام کرد که خبری از تعطیلی صبح سه شنبه مدارس نیست؛ اما صبح شدت آلودگی به حدی بالا می رود که جلسه بامدادی برگزار و تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته می شود، هرچند این تصمیم گیری آن‎قدر با تاخیر انجام شد که خیلی از دانش آموزان تا رسیدن به درِ مدرسه از آن اطلاع پیدا نکردند! جالب این که آخرین هشدار هواشناسی مربوط به ۳۰ آذرماه است که در آن هم خبری از پیش بینی این شدت آلودگی‌ناشی از گرد و غبار در مشهد نیست!

نوشدارو بعد مرگ سهراب!

با وجود تعلل عجیب هواشناسی در پیش بینی این وضعیت هوای مشهد، روز گذشته اما این سازمان هشداری با سطح نارنجی منتشر کرد که در بخش هایی از آن آمده است: بر اساس تحلیل نقشه ها و داده های هواشناسی انتظار می رود تا روز چهارشنبه 6 دی ماه شاهد افزایش شدت وزش باد و انتقال ذرات گرد و غبار به غالب نقاط استان از جمله مشهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha