چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

اختلاف سن در ازدواج موضوع بی‌اهمیتی نیست، هر چند نمی‌تواند سلامت و تداوم یک رابطه را تضمین کند. یعنی چیزی به نام بهترین اختلاف سنی برای ازدواج وجود ندارد چون شرایط زوجین می تواند همه چیز را تغییر دهد.

معیار فراموش شده ازدواج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز،پس همانطور که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج آنلاین و تلفنی توضیح داده می شود، اختلاف سنی مناسب برای ازدواج بر اساس شرایط زن و مرد متفاوت است و نمی توان یک فرمول قطعی برای همه داد!. کارشناسان معتقدند که اختلاف سنی بیش از پنج سال زوجین، مشکل آفرین است. برخی از فرهنگ‌ها تاکید زیادی بر اختلاف سنی در ازدواج ندارند و می‌توانند زن و مرد هم سن و سال را در کنار هم قبول کنند، اما بعضی از دیدگاه‌ها مخالف آن است!. در فرهنگ ایرانیان نیز از دیر باز رسم بر این بوده که مردان مسن‌تر از زنان باشند، گرچه چند سالی است که این عرف کمرنگ‌تر شده است.

زمانی که زوج‌ ها بین مراحل زندگی مانند پدر و مادر شدن، بزرگ کردن نوجوانان و بازنشستگی در حال گذار هستند، شکاف‌ های سنی می‌تواند بر روابط آنها تأثیر بگذارد. کاهش سطح انرژی، هم بالا و هم پایین، تصمیم گیری در مورد داشتن یا نداشتن فرزند، و ترکیب خانواده ها همگی تنش ایجاد می کنند. علاوه بر این، شکاف سنی زیاد می تواند مشکلات مالی ایجاد کند، البته اگر برای یکی از آن ها تثبیت شده باشد.

هر چند که نمی‌توان مسائل جنسی را در این اختلاف سنی نادیده گرفت. مردان به لحاظ بیولوژیک و تمایلات جسمی، قوی‌تر از زنان هستند و شاید یکی از دلایل اختلاف سنی در میان جوامع سنتی، همین امر باشد. یعنی میل به مسائل زناشویی وقتی در میان زنان به دلیل افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و مرد کم سن و سال‌تر، در اوج نیازهای جنسی است و همین امر می‌تواند باعث بروز خیانت و متلاشی شدن زندگی شود. امری که امروزه بسیاری از خانواده‌ها را با طلاق عاطفی، رسمی و حتی خیانت مواجه کرده است.

زنان ۳ تا ۴ سال زودتر از مردان سن بلوغ را تجربه می کنند، نه تنها از نظر جنسی بلکه از نظر ذهنی. بنابراین، اگر هر دو طرف در یک گروه سنی باشند یا به هم نزدیک‌ تر به دنیا بیایند، احتمال اینکه از نظر احساسی، ذهنی و جسمی در یک رده باشند، بسیار کمتر است. با این حال، با فاصله سنی ۵ تا ۷ سال، این نباید چندان مشکل ساز باشد و یک اختلاف سنی در ازدواج ایده آل است. اختلاف ۵ تا ۷ ساله قابل قبول ترین اختلاف سنی در ازدواج در نظر گرفته می شود زیرا زوج ها با یکدیگر هماهنگی بیشتری دارند.

از منظر روانشناسی

اما چرا در ازدواج‌های امروزی، هر روز شاهد افزایش و رشد آمار زوج‌هایی با اختلاف‌های سنی عجیب و غریب هستیم؟ سؤالی که دکتر ناصر قاسم‌زاده، روانشناس، در گفت و گو با «آرمان امروز» درپاسخ به آن با ذکر اینکه این مسأله را می‌توان از جنبه‌های مختلف جامعه‌شناسی و روانشناسی و اقتصادی بررسی کرد می‌گوید: اصولاً زنان و مردان در هر سنی که باشند، براساس یکسری باورها و رویکردها و دیدگاه‌هایی که دارند همراه خود را در زندگی مشترک انتخاب می‌کنند.امروز یکی از دغدغه‌های مهم در کشور ما چالش‌های اقتصادی است. موضوعی که باعث شده تا هم اینک چالش و بحث روز اکثر خانواده‌های متوسط به پایین، همین موضوعات اقتصادی است.

یعنی فرزندان همیشه دغدغه مسائل معیشتی و اقتصادی را دارند و فرزندان در آرزوی زندگی آرام و بی‌دغدغه –که البته حق هر انسانی است- هستند! این مسائل در ذهن فرزندان به مرور پررنگ می‌شود و باعث می‌شود تا این جوانان هنگام ازدواج هم به دنبال همسرانی باشند که از لحاظ اقتصادی بتوانند زندگی آینده وی را تأمین کنند. برای همین بیشتر تمایل به ازدواج با مردان پولدار و مسن دارند.

این روانشناس با ذکر اینکه خرده باورهای فرهنگی نیز در این میان بی‌تأثیر نیستند می‌گوید: مثلاً برخی از خانواده‌ها به فرزندان پسرشان می‌آموزند که با کسی ازدواج کنید که بتوانید روی وی مسلط باشید یا وی را تربیت کنید. برای همین بسیاری از پسران سن بالا یا مردان مسن به دنبال دختران جوان و بی‌تجربه هستند.

قاسم‌زاده با تأکید براینکه در حقیقت سبک زندگی فرد هم در انتخاب همسران مسن مؤثر است می‌افزاید: باید دید که پسری که ۳۰ سال سن دارد و با زنی ۴۵ ساله ازدواج می‌کند در چه خانواده‌ای بزرگ شده است و چه دل نگرانی‌ها و وابستگی و هیجانات روحی و یا شکست‌هایی را تجربه کرده است؟ مثلاً برخی از پسران به این خاطر به دنبال ازدواج با زنان مسن هستند که به این باور رسیده‌اند که دختران جوان در دنیای امروز مورد اعتماد و پخته نیستند. از سویی ازدواج‌هایی با اختلاف‌های زیاد سنی به زبان ساده ناشی از تغییر تفکر شهروندان جامعه ما و حرکت از جامعه‌ای سنتی به جامعه‌ای نو و صنعتی است. گرچه تجربه ثابت کرده اینگونه از دواج‌ها اکثرا منجر به طلاق می‌شود و تداوم چندانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha