اختلال عملکرد جنسی می تواند به دلیل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ایجاد شود. مردان ممکن است به اختلال نعوظ مرتبط (ED) مبتلا شوند، در حالی که زنان ممکن است مقاربت دردناک را تجربه کنند و میل جنسی کم می تواند به دلیل اختلالات تیروئید در هر دو جنس رخ دهد.

اختلال تیروئید بر عملکرد جنسی تاثیر می گذارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، اختلال عملکرد جنسی می تواند به دلیل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ایجاد شود. مردان ممکن است به اختلال نعوظ مرتبط (ED) مبتلا شوند، در حالی که زنان ممکن است مقاربت دردناک را تجربه کنند و میل جنسی کم می تواند به دلیل اختلالات تیروئید در هر دو جنس رخ دهد.

با این حال مشکلات جنسی ناشی از بیماری تیروئید اغلب پس از درمان اختلال برطرف می شود. حتی مشکلاتی که همچنان ادامه دارند را می توان با استفاده از بسیاری از استراتژی های مشابه که برای اختلال عملکرد جنسی به طور کلی موثر است، مدیریت کرد.

چگونه بیماری تیروئید بر مردان تأثیر می گذارد؟

مردان مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • اختلال نعوظ (ED): تصور می‌شود که ناتوانی در نعوظ یا ثابت نگه داشتن نعوظ به اندازه کافی برای رابطه جنسی یکی از عوارض جانبی بالقوه کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید است. تحقیقات نشان می دهد که حدود 60 تا 70 درصد از مردان مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است ED را تجربه کنند.
  • مشکلات مربوط به انزال: مردانی که کم کاری تیروئید دارند بیشتر در معرض خطر تاخیر در انزال هستند، در حالی که افرادی که تیروئید پرکار دارند ممکن است خطر انزال زودرس داشته باشند.
  • کاهش میل جنسی: مانند زنان، کاهش میل جنسی با بیماری تیروئید مرتبط است، اگرچه تحقیقات نشان داده است که هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید ممکن است این عارضه جانبی را در مردان داشته باشند.

تشخیص مشکلات جنسی مرتبط با تیروئید

اگر نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنید، ممکن است پزشک بخواهد یک ارزیابی تیروئید انجام دهد. این روش شامل یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون تیروئید شما خواهد بود.

یک مطالعه در سال 2018 که در مورد ED و کم کاری تیروئید تحت بالینی (افزایش هورمون محرک تیروئید و هورمون تیروئید آزاد طبیعی) مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که تعداد قابل توجهی از مردان مبتلا به اختلال نعوظ نیز به اختلال تیروئید مبتلا بودند. به همین دلیل، محققان ارزیابی و بررسی وضعیت تیروئید را در مردان مبتلا به ED توصیه کردند.

درمان اختلال عملکرد جنسی مربوط به بیماری تیروئید

درمان اختلال عملکرد جنسی مربوط به بیماری تیروئید ممکن است شامل شروع یا ایجاد تغییراتی در داروهای تیروئید، درمان مستقیم مشکل جنسی یا هر دو باشد.

داروهای تیروئید

دو تا از رایج ترین داروهایی که برای کم کاری تیروئید تجویز می شوند، لووتیروکسین، شکل مصنوعی هورمون تیروئید T4 تیروکسین، و لیوتیرونین، شکل مصنوعی هورمون تیروئید T3 تری یدوتیرونین می باشد.

لووتیروکسین با نام های Synthroid، Tirosint و غیره فروخته می شود. لیوتیرونین با نام سیتومل به فروش می رسد. هر دو دارو به عنوان ژنریک نیز موجود هستند.

در مطالعات، مردان مبتلا به مشکلات اختلال عملکرد جنسی که کم کاری تیروئید نیز داشتند، پس از لووتیروکسین و لیوتیرونین، بهبود علائم جنسی خود را تجربه کردند. فردی که قبلاً از داروهای تیروئید استفاده می کند، ممکن است پس از درمان، عملکرد جنسی بهتری داشته باشد.

داروهای اختلال نعوظ

مهارکننده های فسفودی استراز-5 (PD-5) برای درمان اختلال نعوظ موثر هستند و با درمان های تیروئید تداخلی ندارند. این داروها عبارتند از:

  • سیالیس (تادالافیل)
  • لویترا (واردنافیل)
  • ویاگرا (سیلدنافیل)

رفع خشکی واژن

اوسفنا (اسپمیفن) یک درمان هورمونی برای زنان یائسه است. این تغییرات در واژن را هدف قرار می دهد که می تواند باعث خشکی و مقاربت دردناک شود. مصرف آن برای زنان مبتلا به بیماری تیروئید بی خطر است.

مقابله با اختلال عملکرد جنسی

یک زندگی جنسی کامل و رضایت بخش می تواند یک جزء حیاتی از سلامت و رفاه کلی باشد. اگر شما یا شریک زندگیتان نوعی مشکل جنسی ناشی از بیماری تیروئید را تجربه می کنید، این نکات ممکن است به شما کمک کند:

  • درباره آن صحبت کنید: ارتباط کلیدی است. مطمئن باشید که هر دو نگرانی ها و نیازهای یکدیگر را درک می کنید و آماده همکاری برای یافتن راه حل هایی برای مشکلاتی هستید که با درمان حل نمی شوند.
  • آزمایش کنید: به عنوان مثال، درد در حین مقاربت گاهی اوقات می تواند با تغییر وضعیت در حین مقاربت کاهش یابد.
  • به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید: با یک درمانگر یا مشاور جنسی مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha