ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک بیماری مقاربتی است که دارای سویه های زیادی است و برخی از آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند و برخی دیگر می توانند منجر به سرطان دهانه رحم در زنان شوند.

آیا ارتباطی بین HPV و ترشحات غیر طبیعی واژن وجود دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) HPV شایع ترین عفونت مقاربتی است. در واقع، آنقدر رایج است که تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، اگر واکسینه نشده باشند، در مقطعی از زندگی خود به نوعی از HPV مبتلا می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که 40 درصد از افراد بین 15 تا 59 سال که با شریک جنسی خود تماس جنسی دارند ممکن است HPV داشته باشند. بیش از 100 شکل مختلف HPV وجود دارد که حدود 30 نوع از آنها می توانند بر اندام تناسلی شما تأثیر بگذارند؛ این گونه‌های HPV، عفونت‌های مقاربتی (STIs) هستند که از طریق تماس پوست به پوست یا از طریق تبادل مایعات بدن پخش می‌شوند.

آیا ترشح غیرطبیعی علامت هشدار دهنده HPV است؟

عفونت های HPV گاهی اوقات می توانند باعث ترشحات غیر طبیعی واژن شوند که می تواند رقیق، آبکی و خونی باشد؛ با این حال، این نوع ترشحات الزاما نشانه ای از HPV نیستند زیرا این ویروس همیشه علائمی ایجاد نمی کند. اگر ترشحات غیر طبیعی واژن را تجربه می کنید، مهم است که برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند باعث ترشح غیرطبیعی شوند، از جمله عفونت‌های قارچی، واژینوز باکتریایی و سایر بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا.پزشک شما می‌تواند آزمایش‌هایی را انجام دهد تا به شما در تعیین علت علائم کمک کند و در صورت لزوم درمان مناسب را توصیه کند.

سایر علائم و نشانه های HPV چیست؟

اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی را تجربه نمی کنند و عفونت اغلب خود به خود و بدون ایجاد مشکلات سلامتی طولانی مدت برطرف می شود. با این حال، در برخی موارد HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی و مقعد می شود. برخی از گونه های HPV نیز می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند.

در واقع، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان دریافت که 13 نوع HPV می تواند باعث سرطان پیشرفته دهانه رحم در زنان و سرطان مقعد در مردان شود. اگرچه سویه های عامل سرطان HPV نیز به ندرت علائم ایجاد می کنند، ممکن است در برخی شرایط موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • خونریزی مقعدی و درد شدید
  • درد مزمن لگن

اگر هر یک از این علائم را دارید یا مشکوک به HPV هستید، مهم و ضروری است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تشخیص و درمان زودهنگام برای پیشگیری از عوارض طولانی مدت سلامتی مانند سرطان، کلیدی است.

HPV به طور معمول چگونه درمان می شود؟

اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای HPV وجود ندارد، گزینه های درمانی مختلفی برای زگیل های قابل مشاهده و رشد سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم ناشی از ویروس وجود دارد. یکی از این گزینه های درمانی، کرایوسرجری است که در آن زگیل ها منجمد می شوند یا سلول های غیر طبیعی با استفاده از نیتروژن مایع از بین می روند.

یکی دیگر از درمان‌های بالقوه، روش برداشتن حلقه‌ای با الکتروسرجری (LEEP) است. در این درمان، از یک حلقه سیم مخصوص برای برداشتن زگیل یا سلول‌های غیرطبیعی از دهانه رحم استفاده می‌شود.

چگونه می توانم خطر ابتلا به HPV را کاهش دهم؟

بهترین کاری که می توانید برای محافظت از خود در برابر عفونت دستگاه تناسلی HPV انجام دهید، تزریق واکسن حتی قبل از شروع فعالیت جنسی است. روش دیگری که می تواند به پیشگیری از HPV کمک کند، انجام رابطه جنسی ایمن از طریق استفاده از کاندوم است.

اگر HPV دارید، باید به شریک خود اطلاع دهید تا در اسرع وقت آزمایش دهد.

اگرچه ممکن است از HPV جلوگیری نکند، آزمایش پاپ اسمیر معمولی که سرطان ناشی از برخی از سویه‌های ویروس را غربال می‌کند، به طور معمول از سن 21 سالگی توصیه می‌شود.

آیا باید در برابر HPV واکسن بزنم؟

CDC توصیه می کند که همه نوجوانان بین 11 تا 12 سال باید علیه HPV واکسینه شوند.

Gardasil9® واکسن HPV است که در ایالات متحده موجود است و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای افراد بین 9 تا 45 سال تأیید شده است.

اگر در سنین پایین‌تر واکسینه نشده‌اید، توصیه می‌شود قبل از ۲۷ سالگی واکسن را تزریق کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha