معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش از استخدام بالغ بر ۷۰ هزار معلم در آموزش و پرورش در سال جاری و از طریق برگزاری آزمون استخدامی خبر داد.

استخدام ۷۰ هزار معلم جدید در آموزش و پرورش ؛ آزمون کی برگزار می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در نشستی خبری با بیان اینکه به زودی تمام مدارس ما اعم از شبانه روزی و استعداد درخشان به مربی امور تربیتی و مشاوره و نیز مربی سلامت و تربیت بدنی مجهز می‌شوند، اظهار کرد: امسال بالای ۷۰ هزار نفر معلم و مربی پرورشی و تربیت بدنی از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون استخدامی جذب می کنیم که به محض قطعی شدن درباره آن اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما به دنبال شایسته گزینی در آموزش و پرورش هستیم، توضیح داد: به دنبال این هستیم که کسی معلم شود که به فضای تعلیم و تربیت علاقمند باشد. معلمی صرفا یک شغل نیست بلکه یک علاقه و شغل مینیاتوری است که مهارت خاصی می خواهد. اصل بر این است که معلمان را از طریق خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جذب کنیم اما در شرایط اضطرار می توانیم از طریق ماده ۲۸ نیز نیروهای خود را تامین کنیم.

تامین زیرساخت‌های فنی مرکز سنجش آموزش و پرورش برای جلوگیری از «تقلب» در امتحانات نهایی
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اتخاذ تدابیری در برنامه هفتم توسعه به منظور جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی، عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده است تا تمام زیرساخت‌های فناوری مرکز سنجش آموزش و پرورش تمام زیرساخت‌های فناوری اعم از تصحیح اوراق، چاپ سوالات و فناوری‌هایی که برای ارسال لینک چاپ سوالات به صورت در لحظه و جلوگیری از تقلب پبش بینی شده است را تامین کنیم. با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده است تا زیر ساخت فناوری آموزش و پرورش را برای امتحانات نهایی تامین کنیم چراکه این امور نهایتا به کیفیت تعلیم و تربیت منجر می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی برای برگزاری امتحانات نهایی مطرح نیست
فرهادی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی، گفت: اینکه بگوییم از طریق هوش مصنوعی سوال طرح می کنیم یا آزمون می گیریم در حال حاضر در دستور کار آموزش و پرورش نیست. ما از طریق آزمون سازی استاندارد و رعایت مسائلی نظیر حفظ محرمانگی سوالات باید آزمون نهایی را همزمان در تمام کشور و استان و مدارس برگزار کنیم. اما باید ابزار آن نظیر دستگاه چاپ سوالات و زیر ساخت فناوری اطلاعات و... را تامین کنیم تا همزمان سوالات را در اختیار همه حوزه ها قرار دهیم.

معدل دانش آموزان کاهش پیدا نکرده بلکه امتحانات واقعی تر شده است
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم و یازدهم و شائبه کاهش معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در امتحانات خرداد ۱۴۰۲، تاکید کرد: معدل دانش آموزان کاهش پیدا نکرده است بلکه آزمون واقعی تر شده است. شاید آزمونی که قبل تر هم برگزار می‌شد بدون مشکلی بود اما استلزام آماده شدن دانش آموزان برای امتحان نهایی این است که از حافظه محوری فاصله گرفته و دروس را عمیق‌تر یاد بگیرد، مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. شاید قبلا در همان مدرسه معلم خود دانش‌آموز یک امتحانی می‌گرفت و دانش آموز با نحوه طراحی سوال آشنا بود اما وقتی سوال نهایی می شود یعنی طراح سوال معلم دیگری است که الزاما معلم خود دانش آموز نیست. به تبع، سوال دقیق تر، آزمون دقیق تر و عمیق‌تر می شود. باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فناوری آزمون نهایی را فراهم کنیم.

پایش تعداد دانش آموزان هر پنج سال برای ایجاد موازنه در ورودی دانشگاه فرهنگیان
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش محض اشتباه مطلق است و مدرسه محل تربیت و پرورش دانش اموزان است، توضیح داد: باید به ثبات و پایداری در ورودی دانشگاه فرهنگیان برسیم. در همین راستا باید جمعیت دانش آموزی خود را هر پنج سال به پنج سال پایش کنیم تا در ورودی دانشگاه فرهنگیان اشتباه نداشته باشیم. باید تعداد دانش آموزان پایه‌های مختلف که پوشش دهیم را پایش کنیم و متناسب با آن ورودی دانشگاه فرهنگیان را موازنه کنیم تا کمبود نیرو نداشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه آموزش و پرورش سال سختی را شروع کرد اما از پایان مهرماه جوی به سوی آرامش را طی کرد، اظهار کرد: اعتراضات رتبه بندی به سرانجام رسید، نتایج آزمون‌های دبیری و آموزگاری اعلام شد و فقط رسیدگی به اعتراضات این آزمون‌ها باقی مانده است که مطابق قانون باید فرصت بررسی به آن می دادیم. از سوی دیگر بحث کلیات بودجه و نگاه آموزش و پرورش به بودجه سال آینده بسته و بدهی‌ها و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفاف سازی و مشخص شد تا به سمت ثبات در آموزش و پرورش حرکت کنیم.

تلاش داریم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود
سخنگوی آموزش و پرورش، عدم انتقال ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد را از جمله برنامه‌های مهم آموزش و پرورش اعلام کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های خیلی مهم ما تا پایان دولت سیزدهم این است که تلاش کنیم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود تا آموزش و پرورش از حیث نیروی انسانی در دولت بعد فضای آرامی را سپری کند.

وی تاکید کرد: گرچه مشکلات فعلی زیاد است اما نباید از آینده غافل شد. نگاه ما به نیروی انسانی پنج سال آینده باید بسیار هوشمندانه باشد چراکه در غیر این صورت مدیران پنج سال آینده از امروز ما گلایه مند خواهند بود کما اینکه اگر سال ۹۳ چنین نگاهی وجود داشت ما در سال ۹۷ و ۹۸ به بعد شاهد ناترازی نیروی انسانی به میزان بالای ۱۰۰ هزار نفر و آن هم در آغاز سال تحصیلی نبودیم.

پیش‌بینی تحصیل ۳.۵ میلیون دانش آموز در متوسطه دوم تا پنج سال آینده
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره جمعیت دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مهرماه ۱۴۰۷، پیش بینی کرد: پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۷ تعداد دانش آموزان متوسطه دوم ما سه میلیون و ۵۴۵ هزار نفر باشد. تعداد فعلی دانش آموزان دوم متوسطه دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، یعنی آموزش و پرورش باید خود را برای پرورش و آموزش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه دوم آماده و برنامه‌ریزی کند؛ باید به تعداد یک میلیون و چهارصد هزار نفر فضا، کلاس و معلم تامین کنیم که اگر این کار صورت نگیرد دچار کمبود معلم خواهیم بود.

تا پنج سال بعد باید ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم
فرهادی با اشاره به تاکید برنامه هفتم توسعه مبنی بر سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان پایه نهم به سمت هنرستانها، بیان کرد: این یعنی نیروهای هنرآموز ما باید ۱۱ هزار نفر افزایش یابد و برای آن باید از اکنون برنامه ریزی کرد. باید ورودی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را افزایش دهیم و از ظرفیت صنعت و هنرستانهای در جوار کارخانه استفاده کنیم و برای تحقق هدف سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت هنرستان ها باید تا سال ۱۴۰۷ حدود ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم و باید برای ساخت این تعداد هنرستان ذیل یک الی دو سال آینده پیش بینی فضا و اعتبار داشته باشیم.

ورودی دانشگاه فرهنگیان باید به ۳۰ هزار نفر برسد/ لزوم جلوگیری از کاهش دانش آموزان رشته ریاضی
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید قریب به ۳۰ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان ورودی داشته باشیم و ورودی دانشگاه شهید رجایی را هم افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: با توجه به گسترش صنعت باید نگاه جدیدی داشته باشیم و اجازه ندهیم آمار دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک کم شود که چرا که در این صورت با کاهش تولید مهندس مواجه خواهیم بود. از طرف دیگر ضمن تامین نیروی انسانی باید تکلیف رشد و ارتقای نیروی انسانی ناظر به رتبه بندی مشخص باشد به طوری که اگر معلم بخواهد مسیر رشد خود را نگاه کند باید آیین نامه رتبه بندی را مد نظر قرار دهد.

دانشجو معلمان هیچگاه فارغ التحصیل نمی‌شوند
وی معتقد است: باید بپذیریم دانشجو معلمان هیچگاه فارغ التحصیل نمی‌شوند، بلکه محل توانمندسازی آنها از دانشگاه به هنرستان، مدرسه و دبیرستان منتقل می شود. دانشجو معلم بودن با «دانشجو ـ معلمی» شروع و با معلمی ادامه می یابد و مادامی که این معلمان بازنشسته نشوند باید ارتباط رشد خود را با دانشگاه فراهم کنند. رتبه بندی فعالیت‌های معلم را در حیطه پژوهش، آموزش و فرهنگ و... مشخص می‌کند از این رو معلمان ما باید آیین نامه رتبه بندی را حفظ باشند و آیین نامه مسیر رشد معلمی را مبنای عمل خود قرار دهند.

رتبه بندی معلمان شبیه اساتید دانشگاه می‌شود
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رتبه بندی معلمان شبیه به اساتید دانشگاه می شود، تصریح کرد: اینگونه باید هر سال فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی معلمان احصاء شود و معلمان ناظر به آیین نامه رتبه بندی برای ارتقای خود تلاش کنند. در دانشگاه ممکن است یک نفر با رتبه استادیاری، عضو هیات علمی دانشگاه شود و با استادیاری بازنشسته شود اما اساتید سالی یک بار پایه ترفیع و نه ارتقاء می‌گیرند. آن پایه ترفیع ناظر به فعالیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی اساتید دانشگاه است. از این رو اینگونه نیست که یک استادیار حتما استاد تمام و دانشیار شود بلکه ناظر به فعالیت خود ارتقاء می‌ گیرد؛ در رتبه‌بندی معلمان هم همینگونه است؛ چه بسا دو معلم با شرایط مشابه آغاز کار کنند اما به صورت مشابه ارتقاء نگیرند. رتبه بندی دنبال همین موضوع است که بر اساس فعالیت و نه بر اساس سنوات خدمت، معلمان را ارتقاء دهد. این رتبه بندی اولیه که ایجاد شد و معترضینی داشت، شروع کار بود اما در ادامه کار اینگونه نیست.

قرارداد توزیع شیر رایگان دانش آموزی در تمام استان‌ها منعقد شده است/ توزیع در چهار استان محقق نشده
فرهادی درباره آخرین آمارها از توزیع شیر رایگان دانش آموزی در مدارس ابتدایی کشور یادآور شد: شیر مدارس در بازه قریب به ۱۰ ساله متوقف شده بود و چون متوقف بود فضای بازار و تولید به شکلی نبود که شیر دانش آموزی تامین شود. چراکه بازار خود را با نیاز جامعه تنظیم می‌کند و این تنظیم گری طوری بود که شیر مدارس از سبد تولید کارخانه‌ها حذف شده بود. باید تلاش می کردیم این تنظیم گری کارخانجات و تولیدکنندگان شیر با نیاز ما اتفاق می افتاد.

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، یکی از کارخانجات تولید شیر برای تامین شیر دانش آموزی چند خط تولید شیر ۲۰۰ سی سی خریداری کرده و این در حالی است که به صورت معمول نیازی به این خطوط تولید نداشته است.

وی ادامه داد: اوایل مهر ماه رئیس جمهوری دستور دادند توزیع شیر رایگان دانش آموزی در مقطع ابتدایی و در مدارس دولتی اتفاق افتد. از این رو به جرات می‌گویم یکی از مواردی بود که دولت با بیشترین سرعت اعتبار آن را تامین کرد و به محض اعلام اعتبار آن با دستور معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس جمهوری، اعتبار تامین شد. ما نهایتا بخشنامه توزیع شیر دانش آموزی را اوایل آبان ماه برای استان‌ها ارسال کردیم. برای افزایش سرعت کار که استان‌ها مجبور نشوند با کارخانه های مختلف مناقصه برگزار کنند، از روش کشف قیمت از سازمان حمایت از تولیدکندگان و مصرف کنندگان استفاده کردیم. قیمت شیر مشخص شد. با توجه به محدودیت تولید شیر استریلیزه و نوع بسته بندی که نیاز به کاغذ و مواد خاص خود را داشت، وزارت بهداشت مجوز داد تا در برخی شهرها که امکان تولید شیر پاستوریزه بود، شیر پاستوریزه تولید شود.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع شیر را از استان‌های محروم شروع کردیم، بیان کرد: در حال حاضر ۲۱ استان ما کاملا تحت پوشش توزیع شیر هستند و قرارداد آنها بسته شده است و حداقل یک مورد در هفته شیر توزیع می شود. تقریبا شش استان ما تحت پوشش ۷۰ درصدی شیر هستند به طوری که قرارداد توزیع شیر در حدود ۷۰ درصد از مناطق آن استان‌ها منعقد و شیر توزیع شده اما در ۳۰ درصد مناطق استان شیر توزیع نشده است. در چهار استان نیز قراردادها بسته شده اما هنوز توزیع شیر محقق نشده است که در حال تحقق آن هستیم. این موارد نیز همگی ناظر به آمادگی کارخانجات تولید شیر بوده است.

الزام دولت به تامین شیر رایگان دانش آموزی تا 5 سال آینده
فرهادی همچنین عنوان کرد که درصد چاقی در بین دانش آموزان زیاد است و این یعنی تغذیه خوبی نداشته اند و با توجه به درج تامین شیر رایگان دانش آموزی در بین دانش آموزان ابتدایی در برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است تا پنج سال آینده شیر رایگان دانش آموزی را برای دانش آموزان ابتدایی تامین کند.

تهران از جمله آخرین استان‌ها در پوشش شیر دانش آموزی/ در کدام مناطق شهر تهران شیر توزیع نشده است؟
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم توزیع شیر دانش آموزی در برخی از مدارس ابتدایی شهر تهران، توضیح داد: ما توزیع شیر را از استان‌هایی که مخاطره تغذیه در آنها بیشتر است شروع کردیم و استان‌های محروم را اولویت قرار دادیم. تغذیه دانش آموزان در تهران و در بیشتر مناطق نسبت به برخی نواحی کشور بهتر است از این رو توزیع شیر در تهران هم از مناطق محروم و کم برخودار آغاز شد. استان تهران از استان‌هایی است که هنوز کامل تحت پوشش شیر قرار نگرفته است. مناطقی از تهران نظیر ۱۹ و ۱۸ و ۱۷ و ۱۱ تا کنون توزیع شیر داشته‌اند اما باقی مناطق توزیع نداشته‌اند. تهران جزو آخرین استان‌هایی بود که تحت پوشش قرار گرفت.

مدارس غیردولتی هم می توانند به صورت اختیاری با قیمت تعیین شده برای مدارس دولتی از کارخانجات شیر بگیرند
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین خبر داد: از ابتدا تمرکز ما از توزیع شیر دانش آموزی بر روی مدارس دولتی بود چراکه بحث کمک و تامین تغدیه مطرح است، اما مدارس غیردولتی هم می‌توانند با همین قیمت و نرخ مصوب از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان از شرکت های تعیین شده، شیر برای دانش آموزان خود بخرند و توزیع کنند. این امر اختیاری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار دانش آموزان افغانستانی، توضیح داد: معتقدیم اگر دانش آموزان افغانستانی حاضر در ایران مجهز به علم و دانش شوند هم به نفع افغانستانی‌ها و هم به نفع ما است که توانستیم مسائل اسلامی و انسانی را در مورد این افراد رعایت کنیم. در خصوص آمار این دانش آموزان باید گفت که از آنجا که این دانش‌آموزان به شکل غیر برنامه‌ریزی شده در کشور حاضر می شوند، تخمین تعداد آنها سخت است. امیدواریم افعانستان هرچه زودتر کشوری امن و آرام و پیشرفته باشد اما تا آن موقع ما به مقدار توان خود آموزش این عزیزان را پوشش می‌دهیم. ایران یک تنه در خدمت دانش آموزان افغانستانی بوده است. ما از اتباع افغانستانی که در ایران و مایل هستند به صورت جهادی برای این دانش آموزان تدریس کنند هم استقبال می کنیم و کمک این افراد را ارج می‌نهیم.

فرهادی در پایان سخنان خود افزود که امسال مشارکت خیرین مدرسه ساز از عدد ۸۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha