وقتی خانواده‌ها در تعطیلات دور هم جمع می‌شوند، شما به عنوان پدر بزرگ و مادر بزرگ دوست دارید همگان از جمله نوه‌هایتان احساس خوشبختی، عشق و دوستی کنند، اما ممکن است از جملاتی استفاده کنید که تاثیر منفی روی آنها بگذارد.

هشدار: هرگز این ۶ جمله را به نوه‌های خود نگویید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از هافینگتن پست، لوئیز لاکهارت، روانشناس کودک در سن آنتونیو می‌گوید گاهی اوقات اظهار نظرهای ناخواسته یا حتی نیت خوب پدر بزرگ و مادر بزرگ می‌تواند محیطی را ایجاد کند که نوه‌ها احساس ناراحتی و یا نا امنی کنند. به همین دلیل به گفته وی مهم است که در مورد نحوه ارتباط با نوه‌های خود و نگفتن برخی جملات مراقب باشیم.

به گفته لاکهارت «تغییر روش گفتن چیزها می‌تواند سخت باشد، اما مهم است که در کلمات خود عمدی رفتار کنید، و آگاه باشید که کلمات چقدر می‌توانند بر طرز فکر و احساس نوه‌هایتان درباره خودشان و رابطه‌شان با شما تأثیر بگذارند.»

وی در همین رابطه می‌گوید ۶ جمله زیر را هنگام ارتباط با نوه‌ها نباید بر زبان بیاورید.

به نوه‌هایتان نگویید: «به پدر و مادر خود نگو!»

وقتی نوه‌های خود را تشویق می‌کنید که چیزی را از والدین خود دور کنند، این امر مضر بوده و باعث تضعیف اقتدار والدین می‌شود. اگر این موضوع برای بچه الگو شود ممکن است در موقعیت‌هایی قرار گیرند که به والدین خود نگویند که مثلا مورد اذیت و آزار دیگران قرار گرفته‌اند. شما به عنوان پدر بزرگ و مادر بزرگ باید راههای دیگری برای علاقه به نوه پیدا کرده و باید اهمیت صادق بودن با والدین را به آنها گوشزد کنید حتی اگر نتیجه ناخوشایندی داشته باشد.

به نوه‌ها نگویید: «خیلی داری بزرگ می‌شی، اضافه وزن پیدا کردی»

اظهار نظر درباره بدن یا وزن نوه می‌تواند عزت نفس کودک را مورد هدف قرار دهد و ما به عنوان بزرگسالان مسئولیت پذیر وظیفه حمایت و تشویق آنها به داشتن اعتماد به نفس را داریم و این حرفها به عزت نفس آسیب زده و منجر به ناامنی در نوه می‌شود.

به نوه‌ها نگوییم «تو بیشتر از من خوردی»

اینکه به نوه بگوییم شما خیلی سریع غذا می‌خورید، عضو باشگاه زود تمیز کردن بشقابید، چرا به بشقابتان دست نزدید، کار درستی نیست. یادگیری درباره غذا و گرسنگی یک گام مهم در رشد کودک است و اظهار نظر درباره عادات غذایی خوب و بد بر رفتار نوه‌ها تاثیر گذاشته و رفتار غذایی خود را بر اساس واکنش به نظرات دیگران به جای دنبال کردن سیگنال بدن تنظیم می‌کنند. همچنین باعث ایجاد احساس شرم و یا سردرگمی در نوه‌ها خواهد شد.

به نوه‌ها نگویید: «تو خیلی بد شدی»

وقتی می‌بینید نوه شما در حالی که کوهی از هدیه را باز کرده و یا هدایا را پرتاب می‌کنند و ناسپاسانه رفتار می‌کنند، ممکن است بگویید خیلی بد شدی و ... وقتی چنین رفتاری از کودک دیدید یعنی آنها این را یاد گرفته‌اند و مقصر جلوه دادن ۱۰۰ درصدی آنها کمکی به مشکل نخواهد کرد. بهتر است در این مواقع با والدین بدون حضور کودک حرف بزنید تا اینکه مستقیم کودک را خطاب خود قرار دهید.

به نوه‌ها نگویید: «بهتره بیای اینجا و منو بغل کنی یا ببوسی»

به عنوان پدر بزرگ و مادر بزرگ طبیعی است که بخواهید با نوه‌ها ارتباط برقرار کنید به خصوص وقتی از دیدن آنها هیجان زده می‌شوید. با این حال ممکن است بسیاری از نوه‌ها با آغوش گرفتن و بوسیدن، احساس راحتی نکنند و ناخواسته حق استقلال کودک از بین برود و او تحت فشار قرار گیرد تا مرزهای بدنی خود را رها کنند. این پیامی گیج کننده به آنها می‌دهد و کار درستی نیست.

به نوه‌ها نگویید: پدر و مادرت در مورد فلان چیز اشتباه می‌کنند»

شیوه‌های فرزند پروری در طول زمان تغییر کرده و شما فرزند کوچک خود را با روش متفاوتی با فرزند بزرگتر خود بزرگ کرده‌اید و همین امر در مورد نوه‌ها هم صدق می‌کند. وقتی می‌گویید این راه درست است و آن راه اشتباه، به طور ناخواسته به نوه‌ها می‌گویید روش تربیتی مادر و پدرشان اشتباه است و این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. بهتر است نظرات را برای خود نگه داشته و البته چیزهای خیلی مضر را با روشی متفاوت بیان کنید و به جای گفتن به نوه‌ها، با والدین در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha