برخی از میکروب ها مسری هستند یعنی از فردی به فرد دیگر سرایت می کنند. اما انواع مختلفی از عفونت ها وجود دارد که آن را از شخص دیگری نمی گیرید.

کدام عفونت ها مسری نیستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، برخی از میکروب ها مسری هستند یعنی از فردی به فرد دیگر سرایت می کنند. اما انواع مختلفی از عفونت ها وجود دارد که آن را از شخص دیگری نمی گیرید. شما ممکن است با دست زدن به سطوح، یا با خوردن یا نوشیدن چیزهایی که باکتری یا ویروس در آنها وجود دارد، میکروب ها را وارد بدن خود کنید.

برخی از بیماری ها فقط از طریق حشرات آلوده یا سایر حیوانات منتقل می شوند. گاهی اوقات، میکروب هایی که در بدن یا روی بدن شما زندگی می کنند می توانند شروع به رشد خارج از کنترل کنند و باعث عفونت شوند.

بیماری لژیونر

این یک نوع ذات الریه است که با تنفس قطرات آب یا استنشاق تصادفی آبی که دارای باکتری لژیونلا است به آن مبتلا می شوید. لژیونلا در دریاچه و رودخانه زندگی می کند اما اگر باکتری‌ها به سیستم‌های آبی راه پیدا کنند و در آنجا شروع به رشد کنند، افراد ممکن است به آن آلوده شوند، مانند ورود از سر دوش، شیرهای سینک، جکوزی، آبگرمکن یا لوله‌ها.

عفونت گوش

عفونت گوش معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک بیماری یا آلرژی باعث احتقان در بینی، گلو و شیپور استاش شود که از هر گوش تا پشت گلو می‌رود؛ مایعی که در گوش میانی شما جمع می شود به میکروب ها اجازه رشد می دهد. در حالی که بیماری های مسری سرماخوردگی و آنفولانزا گاهی منجر به عفونت گوش می شوند، اما نمی توانید عفوت گوش را از شخص دیگری بگیرید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری زمانی شروع می شود که باکتری از راست روده یا جای دیگری روی پوست از طریق مجرای ادرار وارد مجرای ادراری شود. زنان بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می شوند، زیرا مجرای ادرار آنها به راست روده نزدیک تر است. برخی از افراد پس از رابطه جنسی به این عفونت ها مبتلا می شوند، زمانی که باکتری های شریک زندگی آنها به مجرای ادرار راه پیدا می کند. شما می توانید با ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی از این امر جلوگیری کنید اما برای ابتلا به این نوع عفونت لازم نیست حتما رابطه جنسی داشته باشید.

عفونت سینوسی (سینوزیت)

مانند عفونت گوش، عفونت سینوسی زمانی اتفاق می افتد که مخاط در سینوس های شما جمع می شود و میکروب ها در آنجا شروع به رشد می کنند. سرماخوردگی معمولی که یک عفونت ویروسی است، اغلب علت عفونت سینوسی است. گاهی اوقات نیز عفونت باکتریایی پشت سینوزیت است. اگر عامل سینوزیت ویروس باشد، عفونت مسری است اما احتمال اینکه سرماخوردگی را منتقل کنید خیلی بیشتر از خود عفونت سینوسی است.

سالمونلا

این نوع باکتری می تواند باعث عفونت در روده شما شود.

اگر غذای خام یا نیم پز حاوی باکتری سالمونلا، اغلب گوشت، تخم مرغ یا مرغ بخورید، ممکن است به عفونت سالمونلا مبتلا شوید. سالمونلا می تواند روی میزها و وسایل آشپزخانه قرار گیرد و سپس سایر مواد غذایی را آلوده کند. پختن کامل غذا این باکتری را از بین می برد.

علائم عفونت سالمونلا می تواند شامل تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات، تب، لرز و سردرد باشد. بیشتر افراد با خوردن غذاهای آلوده به سالمونلا مبتلا می شوند، اما ممکن است از دستان شسته نشده فردی که غذای شما را تهیه می کند نیز به سالمونلا مبتلا شوند.

ناگلریا فولری

به آن آمیب مغز خوار می گویند و Naegleria fowleri باعث عفونت مغزی کشنده نادر می شود. این ارگانیسم کوچک یا آمیب از طریق بینی وارد مغز شما می شود. در دریاچه ها یا رودخانه های گرم یا آب های گرم طبیعی زندگی می کند. استخرهای بدون کلر نیز می توانند میزبان آنها باشند. این عفونت که باعث تشنج، گیجی و توهم می شود، می تواند در عرض 5 روز باعث مرگ افراد شود.

هاری

وقتی حیوانی که حامل ویروس است شما را گاز می گیرد، به هاری مبتلا می شوید. بیشتر موارد این حیوانات شامل خفاش‌ها، سگ‌ها و گربه‌های آلوده است. هاری کشنده است، اما به ندرت افراد به آن مبتلا می شوند. اگر توسط حیوانی که ممکن است مبتلا به هاری باشد گاز گرفته یا چنگ زده شده اید، پزشک می‌تواند به شما واکسنی بدهد تا از شما در برابر ویروس محافظت کند.

عفونت از کنه

کنه ها می توانند بسیاری از باکتری ها و ویروس های مختلف را از طریق نیش به افراد منتقل کنند. برخی از عفونت های باکتریایی که کنه ها ناقل آن می شوند عبارتند از بیماری لایم و تب خالدار کوه راکی. برخی از ویروس های معروف تب کنه کلرادو و ویروس بوربون هستند. اگر کنه در پوست شما فرو رفت، آن را با موچین بردارید، نه با کبریت روشن. در صورت امکان، کنه را در ظرفی ببندید و منجمد کنید. اگر در دو هفته آینده مریض شدید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های ناشی از پشه

پشه‌های حامل ویروس‌هایی از جمله مالاریا، زیکا، نیل غربی، تب زرد، تب دنگی و چیکونگونیا می‌توانند آن‌ها را از طریق نیش به افراد منتقل کنند. این عفونت ها معمولا در نقاط خاصی از جهان اتفاق می افتد.

عفونت های جوندگان

اینها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که افراد با زباله‌های موش‌های صحرایی، موش‌ها یا سایر جوندگان آلوده در تماس باشند. همچنین می توانید گرد و غباری را تنفس کنید که ذراتی از مدفوع جوندگان یا ادرار را حمل می کند. می توانید به هانتاویروس، تب خونریزی دهنده و سایر بیماری ها مبتلا شوید. اگر نیاز به تمیز کردن فضولات دارید، گرد و غبار را با جارو یا جاروبرقی بلند نکنید. دستکش بپوشید، محل را با ماده ضدعفونی کننده اسپری کنید و آن را پاک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha