همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید و آنفلوآنزا در شماری از کشورهای اروپایی، دولت اسپانیا پیشنهاد داد استفاده از ماسک در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی الزامی شود.

افزایش مبتلایانِ آنفلوآنزا و کووید در اروپا؛ اسپانیا استفاده از ماسک را پیشنهاد می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روزها موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی، کووید و آنفلوآنزا در اروپا رکورد زده و ایتالیا هم اعلام کرده است برای مقابله با این موج شدید باید اقدامات هماهنگی در نظر گرفته شود.

در همین رابطه مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند افراد در این قاره در صورتی که احساس بیماری می‌کنند در خانه بمانند و همچنین توصیه کرده است در مراکز شلوغ و درمانی از ماسک استفاده شود.

شدت گرفتن شیوع آنفلوآنزا در زمستان امسال

در همین رابطه اعلام شد که شیوع آنفلوآنزا مانند همیشه در این فصل از سال افزایش یافته اما برخی از کشورهای اروپایی به شکل شدیدتری با آن درگیر شده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده که اروپایی‌ها باید دستورالعمل‌های ملی در واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر را رعایت کنند.

آنفلوآنزا در حال حاضر در سطوح بالاتری نسبت به سایر پاتوژن‌های رایج تنفسی از جمله ویروس سارس و کووید ۱۹ در کشورهای اروپایی در حال گردش است و این موارد به ویژه در ایتالیا رکورد زده است.

عکس: رویترز

در اسپانیا هم در چندین منطقه مرکزی این کشور به بیماران، کارکنان بیمارستان‌ها و همچنین ملاقات کنندگان دستور داده شده که از ماسک استفاده شود. دولت مرکزی اسپانیا هم روز گذشته (دوشنبه) پیشنهاد کرد که این الزام در سراسر کشور در نظر گرفته شود. با این حال مقام‌های منطقه‌ای این پیشنهاد را رد کرده‌اند. انتظار می‌رود روز چهارشنبه دولت اسپانیا در این خصوص تصمیم مشخصی بگیرد.

بنابر گزارش یورونیوز، «مونیکا گارسیا»، وزیر بهداشت اسپانیا در یک گفتگوی تلویزیونی در این خصوص گفت: عقل سلیم به ما می‌گوید که استفاده از ماسک از افراد آسیب‌پذیر محافظت می‌کند و در نتیجه این اقدام که چه از نظر علمی اثبات شده و چه به طور گسترده از سوی عموم پذیرفته شده باید در نظر گرفته شود.

توصیه وزیر بهداشت اسپانیا در مورد موارد خفیف آنفلوآنزا

گارسیا همچنین به دولت پیشنهاد داد به مردم اجازه داده شود که موارد سبک‌تر ابتلا به آنفلوآنزا را خودشان تشخیص دهند و سه روز از کار خود مرخصی بگیرند و دیگر نیازی نباشد که به پزشک مراجعه کنند و از او گواهی دریافت نمایند.

اسپانیا یکی از آخرین کشورهای اروپایی بود که پس از همه‌گیری کووید۱۹ الزامات استفاده ماسک را کنار گذاشت و به مردم گفته شد تا فوریه ۲۰۲۳ در وسایل نقلیه عمومی و تا ژوئیه در مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها از ماسک استفاده کنند.

همچنین در ایتالیا هم بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت این کشور، در دو هفته آخر سال ۲۰۲۳ تعداد افرادی که به بیماری‌هایی چون کووید و آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند به رکورد بالایی رسید. کارشناسان این نهاد ایتالیایی می‌گویند این افزایش می‌تواند از عدم استفاده از ماسک توسط افراد ناشی شود.

در پرتغال هم «مانوئل پیزارو»، وزیر بهداشت این کشور با وجود اذعان به اینکه کشور در حال تجربه یک اپیدمی آنفلوآنزا است، تاکید کرد هنوز دلیلی برای توصیه عمومی برای استفاده از ماسک وجود ندارد. بر اساس گزارش مقام‌های بهداشتی، تعداد کسانی که در آخرین هفته سال ۲۰۲۳ به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند به رکورد کم‌سابقه‌ای رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha