یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 366313

مانند اکثر غذاها هرچه سیر را بیشتر فراوری کنید، خواص کمتری دریافت می‌کنید.

آیا سیر واقعا برای سلامتی خوب است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، سیر در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی ازجمله شمال ایران، نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر آن به لطف هزاران پیتزافروشی و رستوران ایتالیایی عطر این ماده غذایی یکی از اجزای زندگی بسیاری از ما شده است.

نکته دیگری که در مورد سیر وجود دارد و بسیاری از ما آن را بدیهی می‌دانیم، نقش مهم سیر در سلامتی است. اما این فواید سلامتی که اغلب به آن‌ها اشاره می‌شود، دقیقا چیست و آیا واقعا این‌قدر که گفته می‌شود، سیر برای سلامتی مهم است؟

نیویورک پست در مقاله‌ای به فواید سیر پرداخته است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

فواید سلامتی سیر دقیقا چیست؟

در مقدار متوسط مصرف سیر، یعنی حدود سه حبه تازه در روز حدود ۲.۸ میلی‌گرم ویتامین سی (از ۹۰ میلی‌گرمی که روزانه برای بزرگ‌سالان توصیه شده است) و ۳۶ میلی‌گرم پتاسیم (مقدار توصیه شده در روز چهار هزار و ۷۰۰ میلی‌گرم است) به‌علاوه مقدار کمی روی، آهن، منیزیم و ویتامین کا وجود دارد.

بسیاری از ما به‌اندازه کافی سیر در طول روز مصرف نمی‌کنیم تا مواد مغذی کافی از آن دریافت کنیم، اما کسانی که به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که این ماده غذایی تغییر قابل‌توجهی در رژیم غذایی آن‌ها ایجاد کند.

سیر از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند به مهار التهاب کمک کند. الیسین، ترکیبی که در گیاهانی چون سیر، پیاز و پیازچه یافت می‌شود، به‌عنوان اکسیر جادویی در نظر گرفته می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد علاوه بر این، ترکیبات ارگانوسولفور سیر می‌تواند از بدن دفاع کند، کارشناسان استدلال کردند که سیر به‌عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های ما عمل می‌کند.

سیر می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند

علم در مورد این مسئله محدود است، اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که عصاره‌ها و سایر اشکال سیر می‌توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند.

سیر ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

همان مطالعه قبلی نشان داد که افراد مبتلا به سندروم متابولیک -طبق اطلاعات موسسه ملی قلب، ریه و خون، مجموعه‌ای از شرایط که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد- از مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم سیر خام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، دو بار در روز به مدت چهار هفته، سود می‌برند. این مقدار در فردی که حدود ۷۰ کیلوگرم وزن دارد، کمی بیشتر از دو حبه سیر است.

سیر می‌تواند برای سلامت روده مفید باشد

سیر یک منبع عالی از پری بیوتیک‌ها است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این مطالعه پس از سه ماه مصرف مکمل‌های عصاره سیر، طیف متنوع‌تر و سالم‌تری از میکروبیوم‌های روده داشتند.

سیر منبع آنتی‌اکسیدان است

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سیر می‌تواند منبع آنتی‌اکسیدان‌ها نیز باشد. تحقیقات نشان داد که مصرف عصاره سیر بیات‌شده به‌عنوان مکمل می‌تواند از عملکرد سالم‌تر مغز در سالمندان حمایت کند. در همین حال یک مطالعه چینی در سال ۲۰۱۹ نشان داد سالمندانی که سیر بیشتری می‌خورند نسبت به کسانی که سیر نمی‌خورند عمر طولانی‌تری دارند.

چطور سیر را در رژیم غذایی بگنجانیم؟

اگر به بازارهای محلی دسترسی دارید، نگه‌داشتن سیر تازه در هر آشپزخانه‌ای ضروری است. همچنین می‌توانید از کنسروهای سیر پوست‌کنده یا پوره سیر یخ‌زده استفاده کنید.

از سیر برای طعم دادن به سبزیجات استفاده کنید، همچنین می‌توانید آن را به غذاهای برنجی اضافه کنید و یا با دیگر ادویه‌ها در خورش‌ها به کار ببرید. با درست کردن سس سالسای خانگی یا سس پستو نیز از فواید سیر بهره‌مند خواهید شد. علاوه بر همه این‌ها در پخت گوشت مرغ و گاو نیز می‌توانید از حبه‌های سیر استفاده کنید، به‌این‌ترتیب هم غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت و هم از فواید این ماده غذایی شگفت‌انگیز بهره برده‌اید.

سالم‌ترین راه خوردن سیر

خوردن سیر خام بیشترین فایده را دارد، زیرا بیشترین فواید را از آلیسین به دست می‌آورید. مانند اکثر غذاها هرچه سیر را بیشتر فراوری کنید، خواص کمتری دریافت می‌کنید.

چرا وقتی سیر می‌خورم احساس نفخ یا گاز می‌کنم؟

اگرچه واکنش منفی به سیر نادر است، اما کسانی که مشکلات سلامتی روده ازجمله سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارند، ممکن است به دلیل سطح بالای فروکتان سیر، گاز یا نفخ را تجربه کنند. کسانی هم که با بیماری بازگشت اسید به مری (ریفلاکس معده به مری) یا (GERD) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است چندان با سیر راحت نباشند.

آیا سیر واقعا چربی‌سوزی می‌کند؟

خواص ضدالتهابی سیر برخی را به این باور رسانده است که اگر به‌اندازه کافی از این ماده بخورند، می‌توانند چربی شکم را بسوزانند، اما این مسئله ثابت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha