دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 366368

از این ضد و نقیض‌ها در ایران کم نیستند؛ شاید جالب باشد بدانید همزمان که مردم در مناطقی از شمال و شمال غرب ایران در گل و لای برف مانده، راه‌های ارتباطی‌شان قطع شده و در چشم‌های بازشان در امید رسیدن امداد، دانه‌های برف فرو رفته، همان موقع، مردمانی دیگر در گوشه‌ای دیگر از ایران، در چشمانشان گرد و غباری فرور رفته که به اذعان سازمان هواشناسی یکی از بحرانی‌ترین اوضاع خود را سپری کرده و شاید هنوز هم می‌کند.

پای مردم در برف، چشم‌شان در غبار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،بدون شک نمی‌توان گرد و غبار آزاردهنده و کورکننده در اهواز و کارون را هم گرمایش زمین و رکورد زدن آن ربط داد؛ سال‌هاست که مردم این خطه در کنار همه محرومیت‌های دیگر و نیز در کنار بی‌آبی، بیخ گوش ثروت ملی ایران، از این گرد و غبارها رنج می‌برند؛ ‌گرد و غباری که گفته شد در دورانی از دولت اصلاحات، برای مدت کوتاهی مالچ پاشی شد؛ و از دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد همان مالچ پاشی هم بودجه‌اش قطع شد و تا به امروز که گرمایش زمین رکورد زده.

از سالی که در گرما رکورد زد تا سدهای خالی

اعلام رسمی سال 2023 به عنوان گرم‌ترین سال در تاریخ جهان، تاییدی بر متاثر بودن کم آبی، بی‌آبی و خشکسالی و کاهش بارندگی اعم از برف و باران در سال بارشی جدید بوده اما تاییدکننده آن و توجیه کننده بی‌عملی برخی مسئولان و برداشتن مسئولیت از دوش آن‌ها نیست.

درست است که در روزهای اخیر برف، برخی جاده‌های کشور را سفیدپوش کرده اما همزمان اخباری از بی‌آبی‌های فعلی و آینده لبخند شادی از این بارش را بر لب می‌خشکاند.همین روز گذشته در ادامه اخبار مرتبط با ذخیره آنها گفته شد: حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ دی، ۲۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب شده است.

سال گذشته و در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سدها ۱۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد پنج‌درصدی دارد. در عین حال ۵۹ درصد حجم سدهای کشور خالی است. تسنیم نوشت: وضعیت ورودی آب به سدهای کشور همچنان روند منفی دارد. وضعیت بارشی کشور با وجود بارش‌هایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده همچنان نامطلوب ارزیابی می‌شود و همین موضوع سبب شده روند آب ورودی به سدهای کشور از هفته گذشته همچنان منفی باشد.

2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده از زمان شروع اندازه‌گیری دما در جهان

همان‌طور گه گفته شد این سال گرم‌ترین سال بوده و بی‌شک موثر در بی‌آبی و اما همان‌طور که گفتیم توجیه ناپذیر در بی‌آبی‌های ما.با این حال نگاهی می‌اندازیم به گزارش دیجیاتو از ناسا که گفته سال 2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده از زمان شروع اندازه‌گیری دما در سال 1880 بوده است. به گفته ناسا، دمای جهانی در سال گذشته میلادی تقریباً 2.1 درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتیگراد) بالاتر از میانگین دوره پایه ناسا، یعنی از 1951 تا 1980 بوده و همچنین نسبت به دهه 1880، 2.5 درجه گرم‌تر بوده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه این آژانس گفته: «گزارش دمای جهانی ناسا و NOAA همان چیزی را تأیید می‌کند که سال گذشته میلیاردها نفر در سراسر جهان تجربه‌اش کرده‌اند. ما با بحران آب‌وهوایی مواجه هستیم؛ از گرمای شدید، آتش‌سوزی‌ها و بالاآمدن سطح آب دریاها می‌توان نتیجه گرفت که زمین درحال تغییر است.»

شهرهای پرگرد و پر برف

اما سوالی که برای مردم ایران ممکن است پیش بیاید این است که آیا مردم سایر نقاط جهان هم مثل آن‌ها اینطور که در ایران، گرفتار تاثیرات گرمایش زمین شده‌اند؟ آیا آن‌ها مانند مردم اهواز و کارون وضعیتی بحرانی از گرد و غبار را سپری کرده‌اند؟‌

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، روز گذشته، شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری میزان ذرات ریزگردها (با اندازه ۱۰ میکرون) در ایستگاه شرکت ملی حفاری در اهواز، ایستگاه نیوساید در اهواز و در ایستگاه کارون ۵۰۰ و در ایستگاه پادادشهر اهواز ۳۹۵ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «خطرناک» بوده است.

به روزهای برفی برخی مناطق ایران برمی‌گردیم و در برف ماندگی‌هایی که همچنان منتظر امداد هستند؛ برف‌هایی که هرچقدر هم ببارند به نظر هیچ تاثیر در رفع خشکسالی نخواهند داشت؛ مردمی که از همین حالا و هنوز به تابستان نرسیده، قطع برق و خیلی مشکلات دیگر را تجربه می‌کنند.

و در نهایت از تبعات برفی که در روزهای اخیر باریده می‌توان در یک مورد به انسداد ۳۸۰ محور روستایی در برف و کولاک و اخبار دوباره منتشر شده از فرسودگی ناوگان راهداری سخن به میان آورد با این ارجاع از مدیرکل بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که گفت: اکثر این روستاها در سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان واقع شده‌اند.

روز گذشته همچنین آب و برق ۲۷ روستای آستارا به علت بارش برف و برودت هوا قطع شد؛ فرماندار آستارا با اشاره به قطع برق و آب حدود ۲۷ روستا در بخش مرکزی به دلیل افتادن درختان و پارگی کابل‌ها، اظهار کرد: در مناطق روستایی به ویژه دهستان حیران بارش بیش از یک متر برف را داشتیم و متاسفانه در این نقاط قطع آب و برق داریم و تیم‌های مربوطه از شب گذشته در حال برطرف کردن مشکل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha