از آنجایی که آب بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد، این موضوع که مواد تشکیل دهنده آن چه هستند نیز اهمیت زیادی دارد. علاوه بر نوشیدن آب از آن برای حمام کردن، شستن لباس‌ها، به عنوان آب استخر، جکوزی و نظافت استفاده می‌شود. البته در سال‌های اخیر به دلیل وجود آلودگی‌هایی همچون سرب یا افزایش میزان کلر موجود در آب، کیفیت آن باعث نگرانی اغلب مردم شده، همین موضوع موجب شد ما در این مطلب به موضوعاتی همچون مضرات کلر برای بدن و تاثیرات آن بر پوست و مو بپردازیم.

آیا کلر برای بدن ضرر دارد؟، 5 مورد از مضرات کلر

مضرات و عوارض کلر چیست؟

کلر در آب آشامیدنی

کلر یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت تولید محصولات پاک کننده خانگی است، این ماده رنگ مایل به سبز و بوی تند و تحریک کننده‌ای دارد و از آن برای ضدعفونی کردن آب و بهداشت فاضلاب و زباله‌های صنعتی استفاده می‌شود، همچنین از آن در تولید کلریدها، حلال‌های کلردار، آفت‌کش‌ها، پلیمرها و لاستیک‌های مصنوعی هم بهره برده می‌شود.

از جمله مضرات کلر در صورت استنشاق آن (محتمل‌ترین نوع مسموم شدن با این ماده شیمیایی) می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تحریک گلو و بینی (مسیرهای ورود هوا)
  • خس خس سینه
  • سرفه
  • تحریک شدن پوست به صورت اگزما یا قرمزی
  • احساس تنگی و گرفتگی در قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • تشدید شدت آسم بیمار
  • ایجاد مشکلات ریوی
  • گلودرد شدید
  • سوزش در چشم‌ها
  • قرار گرفتن در معرض سرطان‌هایی همچون مثانه
  • یخ زدگی پوست

البته نباید فراموش کرد این عوارض ممکن است در حین مصرف کلر یا از طریق تماس پوستی نیز رخ دهند، که شدیدترین نوع آن استنشاق ماده است. البته میزان و مدت زمان ورود کلر به بدن در شدت عوارض آن تاثیرگذار است.

شما می‌توانید با انجام کارهایی همچون استفاده از کربن برای تصفیه آب خانگی یا کاهش مدت زمان حضورتان در استخرهای حاوی مقادیر زیاد کلر از رخداد عوارض احتمالی به دلیل وجود این ماده شیمیایی بر بدن خود بکاهید. استفاده از وسایل مخصوص استخر نظیر عینک و کلاه باعث کاهش عوارض می‌شود، البته در صورت نیاز حتما از مراقبت‌های پزشکی بهره ببرید.

تاثیر کلر بر سلامت پوست و مو

کلر در استخر

ممکن است شما از افرادی باشید که تمایل دارند، دائما به استخر بروند و مدت زمان زیادی را به شنا کردن سپری کنند. موضوع مهمی که باید در این رابطه مدنظر داشت، میزان کلر موجود در استخرها است که می‌تواند بر سلامتی پوست و موی فرد اثر بگذارد. ما در این بخش به بررسی مضرات کلر برای بدن که ممکن است به واسطه شنا کردن در استخرهای کلردار برای افراد رخ دهد، می‌پردازیم.

خشکی مو و پوست

کلر باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی موجود بر پوست و مو می‌شود، به این ترتیب پوست و موها را خشک‌تر از حالت معمول می‌کند. برای رفع این مشکل حتما پس از شنا موهایتان را با روغن و پوست خود را با آبرسان و مرطوب کننده آبرسانی کنید. همچنین این ماده در صورت تماس با موها باعث واکنش‌های شیمیایی خاصی شده و موها را ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌کند. براساس تحقیقات صورت گرفته پوستی که مدت زمان زیادی در معرض کلر قرار بگیرد ممکن است دچار قرمزی، تورم، حساسیت یا حتی آکنه شود.

کاهش میزان ماندگاری رنگ بر روی موها

کلر به دلیل وجود مواد شیمیایی خاصی در خود باعث از بین رفتن رنگ موها و دکلره می‌شود. به همین منظور حتما تا جای ممکن از تماس موها با آب استخر بکاهید و برای این منظور حتما از کلاه‌های مخصوص شنا استفاده کنید. در ضمن اگر شناگر حرفه‌ای هستید تا جای ممکن موهایتان را رنگ نکنید تا فولیکول‌های آن قوی بمانند.

ایجاد بیماری‌های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس

بعضی از متخصصان پوست می‌گویند کلر می‌تواند باعث خلق یا تشدید بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس شود. حتی ممکن است بدن بعضی از شناگران به کلر حساسیت زیادی داشته باشد و این ماده منجر به واکنش‌های آلرژیک همچون کهیر در آنها شود.

تحریک چشم‌ها

با توجه به تحقیقات انجام شده یکی از مضرات کلر برای بدن ایجاد آلرژی برای چشم‌ها یا تحریک آنها است. پس اگر برای شنا به مرکز استخری مراجعه می‌کنید حتما از عینک‌های مخصوص شنا استفاده کنید.

ایجاد مشکلات تنفسی

به دلیل وجود سطوح زیادی از کلر ترکیبی (کلرآمین‌ها) حتی هوایی که آن را تنفس می‌کنید (می‌تواند علی الخصوص برای افرادی که بیماری‌های ریوی دارند) تحریک کننده باشد. از علائم این مشکلات می‌توان به سرفه کردن، خس خس سینه، رخداد حملات آسمی، آبریزش یا گرفتگی بینی اشاره کرد.

توجه داشته باشید کلرامین‌ها اغلب باعث ایجاد بوی شیمیایی شدیدی می‌شوند که عموم مردم آن را با بوی کلر می‌شناسند و این مواد شیمیایی پتانسیل ایجاد مشکلات تنفسی را برای شناگران دارند.

آیا کلر مورد استفاده در استخر برای بدن مضر است؟

ضررهای کلر برای بدن

در پاسخ به این سوال باید گفت استفاده از کلر برای پاکسازی استخر و جلوگیری از افزایش عفونت‌ها می‌تواند فرآیندی مثبت باشد اما اینکه چه میزان کلر در فرآیند پاکسازی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار مهم است.

در واقع اگر میزان کلر موجود در استخر از مقادیری (بین 0.2 تا 5 میلی‌گرم بر لیتر) بیشتر باشد می‌تواند باعث آسیب به پوست، مو، ناخن‌ها و ریه افراد شود. برای احتیاط و جلوگیری از مشکلات احتمالی حتما موارد ذیر را رعایت کنید:

  • قبل از مراجعه به استخر مدنظرتان میزان کلر موجود در آب استخر را از مدیریت پرس و جو کنید و با آگاهی وارد آب شوید.
  • حتما قبل و بعد از استخر موها و پوست خود را با شامپو شسته و سپس وارد آب شوید.
  • از کلاه و عینک مناسب استفاده کنید تا چشم‌ها و موهای خود را محافظت نمایید.
  • پس از اتمام شنا حتما پوست و موهایتان را با روغن و آبرسان‌های مناسب پوست و مو تغذیه کنید تا از خشکی، ایجاد آلرژی، ضعیف شدن آنها و قرمزی‌شان بکاهید.
  • جدا از ورود به استخر با لنز جلوگیری کنید.

در پایان باید گفت اگر به دنبال راهکارهایی برای در امان ماندن از خطرات این ماده شیمیایی هستید، حتما نکات و تکنیک‌های کاربردی ذکر شده را برای رفع مشکلات احتمالی اجرا کنید تا میزان احتمال ریسک و خطرات محتمل برای خود و عزیزانتان بکاهید. اگر سوالی هم داشتید، با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha