محمد درویش کنشگر محیط زیست و پژوهشگر میگوید که 16 نهاد و دستگاه دولتی مسوول اجرای قانون هوای پاک بوده اند که هیچ کدام به وظایف خود عمل نکرده اند و حالا معاون دادستان خواهان معرفی این دستگاهها است .

بشنوید/چرا مشکل آلودگی در ایران حل نمی شود؟

در روزهای آلوده مسئولین مرتبا از هوای پاک حرف می‌زنند ، جلسه میگذارند و مدارس و مراکز را تعطیل میکنند اما بودجه مقابله با آلودگی هوا را نصف کرده اند و از اختصاص همان مقدار هم مدام شانه خالی میکنند.

طبق ماده ۲ قانون هوای پاک،‌ سازمان حفاظت محیط زیست بر حسن اجرای این قانون نظارت دارد و بر اساس همین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دادستانی کل کشور هم میگوید : سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است عملکرد دستگاه در اجرای قانون هوای پاک را ارزیابی کند و اگر ترک فعلی صورت گرفته باشد که از نظر دادستانی انجام شده است، باید این دستگاه را معرفی کند.

وی تاکید کرده که باید عملکرد دستگاه های متولی را شفاف اعلام کنیم و سازمان حفاظت محیط‌زیست مشکل در عملکرد دستگاه های مسئول را ارزیابی و اعلام کند.

در این فایل صوتی محمد درویش پشت پرده تلخی از آلودگی هوا در ایران را روایت کرده .وی معتقد است که قانون هوای پاک اجرایی نشده است . 16 نهاد مسوول اجرای تکالیف درباره هوای پاک را به عهده داشتند که هیچ کدام از دستگاهها آن را اجرا نکردند.

درویش می گوید با کمتر از یک پنجم خسارتی که آلودگی هوا به کشور میزند میتوان مشکل آلودگی هوا را برای همیشه حل کرد. از رئیس سازمان محیط زیست و یا دیوانعالی کشور بپرسید چرا تا کنون قانون هوای پاک اجرایی نشده؟از نظر او بیشترین میزان ترک فعل از سوی همین سازمانی است که باید در واقع از دیگر نهادها و دستگاهها هم پاسخ بخواهد!!

این در حالیست که دولت حتی ردیف بودجه مربوط به «قانون هوای پاک» را هم کاهش داده. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تنها ۲۸۸ میلیارد تومان برای اجرای قانون هوای پاک تعیین شد و حالا همین عدد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تقریبا نصف شده و به عدد ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است!

راهنمایی و رانندگی از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری نمی کند،ناوگان حمل و نقل عمومی به روزرسانی نمیشود حتی به گفته درویش میزان ناوگان حمل و نقل عمومی در این سالها کم تر هم شده و .... همه اینها تکالیفی است که اگر سازمان محیط زیست بخواهد گزارشی تهیه کند لیست بلند بالایی از اهمال کاری دستگاهها به دست می آید که بر اساس آنچه معاون دادستان میگوید میتواند دستگاهها را مورد مواخذه قرار دهد اما در حال حاضر چیزی که مردم میبینند عدم اجرای قانون در لوای بی مسوولیتی مدیران و در نتیجه کاهش روز به روز کیفیت هوا ست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha