مدیرکل مرکز انتقال خون استان تهران با اشاره به کاهش آمار مراجعات اهدای خون تحت تاثیر سردتر شدن هوا و بارش‌ها، با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر خون از شرایط خوبی برخوردار است گفت: استمرار وضعیت کنونی اهدای خون می‌تواند ذخایر خون را دچار آسیب کند.   

کاهش اهدای خون تهرانی‌ها با سردتر شدن هوا/ آخرین وضعیت ذخایر خونی پایتخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید منتظر شُبر درباره وضعیت ذخایر خون استان تهران گفت: میزان اهدای خون با آغاز فصل سرد سال کاهش می‌یابد؛ چرا که عواملی مانند شیوع بیماری‌های فصلی، کوتاه شدن طول روز، سرمای هوا و نزولات آسمانی بر وضعیت اهدای خون اثر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه وضعیت استان تهران نسبت به سایر استان‌ها متفاوت است، افزود: شرایط استان تهران به نحوی است که کمترین میزان بارش هم سبب می‌شود با مشکلات رفت‌وآمد مواجه شویم و به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند که تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

شُبر با اشاره به نیاز بیشتر مراکز درمانی تهران به خون جهت اعمال جراحی با توجه به بیماران ارجاعی از سایر شهرها و استان‌ها، ادامه داد: عوامل متعددی در میزان کاهش اهدای خون در فصل سرد سال اثرگذار هستند؛ به نحوی که سردتر شدن هوا و شرایط جوی استان تهران سبب شده کاهش اهدای خون را تجربه کنیم.

مدیرکل مرکز انتقال خون استان تهران با بیان اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، وضعیت جوی کنونی تدوام دارد، گفت: استمرار شرایط جوی این هشدار را به همراه دارد که موضوع اهدای خون را در کانون توجه قرار دهیم. نگران خون مورد نیاز بیماران هستیم؛ به همین دلیل از مردم نوع دوست استان تهران می‌خواهیم که موضوع اهدای خون را به عنوان یک کار فوق‌برنامه لحاظ نکنند و اهدای خون را یک کار ضروری و حیاتی درنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای اهدای خون نداده‌ایم، ادامه داد: هنگامی نسبت به صدور فراخوان اهدای خون اقدام می‌کنیم که ذخایر خون با خطر مواجه باشد. با توجه به میزان اهدای خون در ماه‌های گذشته، بنابراین با اولین کاهش اهدای خون دچار بحران نمی‌شویم. اما اگر شرایط کنونی اهدای خون تداوم داشته باشد، دچار مشکل می‌شویم.

وی درباره نقش رسانه در اهدای خون گفت: به طور قطع، رسانه‌ها می‌توانند در افزایش اهدای خون نقش داشته باشند.

مدیرکل مرکز انتقال خون استان تهران با بیان اینکه عمر گلبول قرمز یک ماه است، گفت: این درحالیست که عمر پلاکت خون که از خون اهدایی فرآوری می‌شود ۳ روز است و بسیاری از بیماران سرطانی به پلاکت نیاز دارند. ما در مرکز انتقال خون استان تهران از گلبول، پلاکت و پلاسمای خون مراجعه‌کنندگان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ذخایر خون استان تهران خوب است، گفت: باید بدانیم که اهدای خون باید همواره از میزان ذخایر خون جلوتر باشد. مردم باید اهمیت موضوع انتقال خون را درک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha