دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 367092

متخصص جراحی استخوان و مفاصل و ارتوپدی گفت: تشخیص چرایی و اندازه و چگونگی پارگی مینیسک زانو در درمان آن بسیار اهمیت دارد.

از پارگی مینیسک زانو چه می‌دانید؟

به گزارش سلامت نیوز، امیر مهرور متخصص جراحی استخوان و مفاصل و ارتوپدی در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان به بررسی چگونگی سلامت مینیسک پرداخت و گفت: مینیسک داخلی یک ساختمان غضروفی رشته‌ای (فیبروکارتیلاژ) محکمی است که در سمت داخل زانو، بالای لقمه یا همان کوندیل استخوان درشت‌نی قرار دارد و باعث تطابق سطح مفصلی طبق درشت‌نی با سطح مفصلی استخوان ران در سمت داخل زانو می‌گردد. علاوه بر مینیسک داخلی، یک مینیسک در خارج زانو به نام مینیسک خارجی نیز وجود داشته که عامل تطابق سطح مفصلی در سمت خارج زانو است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که یکی از نقش‌های مهم و اساسی مینیسک؛ ضربه‌گیری و افزایش سطح تماس در راستای جلوگیری از آسیب دیدن غضروف‌ها است که نقش مهمی در سلامت جسمانی افراد ایفا می‌کند و از این رو آسیب دیدگی در مینیسک بسیار حساس و مخاطره‌آمیز است.

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل و ارتوپدی همچنین گفت: پارگی مینیسک که بسیار هم شایع است در بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد؛ اما افرادی که بیشترین کار را مینیسک دارند و از آن نهایت استفاده را می‌کنند باید بیش از دیگران به مراقبه بپردازند. به طور مثال؛ افراد ورزشکار در صورتی که دچار پارگی مینیسک می‌شوند به مراتب با مشکلات بیشتری نسبت به افراد عادی مواجه می‌شوند. البته حتماً لازم نیست که یک ورزشکار باشید تا پارگی مینیسک را تجربه کنید. سریع بلند شدن از روی زمین، به ویژه اگر قبل از آن تمام وزن خود را روی زانو قرار داده باشید، نیز می‎‌تواند باعث پارگی مینیسک شود. اصولاً پارگی مینیسک باعث احساس درد، تورم و سفتی در ناحیه زانو می‌‎شود. همچنین ممکن است احساس انسداد در حرکت زانو داشته باشید و در کشیدن کامل زانوی خود مشکل پیدا کنید.

مهرور با اشاره به نحوه و چگونگی جلوگیری از آسیب دیدگی مینیسک پا اظهار کرد: مهم‌ترین پیشگیری از آسیب دیدن مینیسک، تقویت عضلات چهار سر ران است. عضلات چهار سر ران یک عضله بزرگ و نیرومند پا است که در جلو و طرفین استخوان ران قرار دارد. به همین علت هم تقویت عضلات چهار سر ران اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که از نامش هم پیدا است، این قسمت از چهار عضله کوچک‌تر تشکیل شده که عبارت‌اند از: عضله پهن میانی (واستوس مدیالیس)، عضله پهن خارجی (واستوس لترالیس)، عضله پهن داخلی (واستوس اینترمدیوس) و عضله راست رانی (رکتوس فموریس) که با تقویت این عضله احتمال پارگی مینیسکرا به حداقل ممکن می‌رسانیم. ضعف عضلات چهار سر ران می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ مهم این است که نشانه‌ها را جدی بگیرید و زودتر برای تقویت عضلات چهار سر ران خود اقدام کنید.

وی همچنین تأکید کرد: چهار سر ران قوی، قدرت پایین تنه را بالا می‌برد. به این معنا که در طی فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، پرش و بالا رفتن از پله، قدرت و ثبات شما را تأمین می‌کنند. در واقع با تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ، این فعالیت‌ها را آسان‌تر و بهتر انجام خواهید داد.

این متخصص ارتوپدی ضمن اشاره اجمالی به علائم پارگی و یا آسیب دیدگی مینیسک زانو نیز بیان کرد: علایم بالینی آسیب‌های زانو و به خصوص مینیسک‌ها عبارت‌اند از قفل کردن زانو، خالی شدن زانو، تورم (بخصوص 24 ساعت بعد از آسیب) و محدودیت‌های حرکتی از جمله در 20 تا 30 درجه باز کردن و یا خمش انتهایی زانو است؛ زیرا در این حالت مینیسک‌ها تحت فشار شدید قرار می‌گیرند و حتماً باید مورد معاینه متخصص قرار گرفته شود و در غیر این صورت، فرد با آسیب‌های غیر قابل جبرانی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تشخیص چرایی و اندازه و چگونگی پارگی مینیسک زانو در درمان آن بسیار اهمیت دارد. پارگی طولی مینیسک زانو که شایع‏‌ترین نوع است (درمان به روش جراحی)، پارگی عرضی مینیسک زانو، پارگی مایل مینیسک زانو، پارگی شعاعی مینیسک زانو و پارگی ترکیبی مینیسک زانو انواع پارگی مینیسک محسوب می‌شوند و به جز مورد اول باقی پارگی‌ها با فیزیوتراپی، ورزش و دارو قابل درمان است.

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل و ارتوپدی همچنین افزود: افرادی که مشکل مینیسک دارند حتماً از قرص‌های منیزیوم استفاده کنند. به زانوی خود استراحت دهید. برای کاهش میزان تحمل وزن مفصل زانو از عصا استفاده کنید. از انجام هرگونه فعالیتی که درد زانو را بدتر می‎‌کند خودداری کنید. هر سه یا چهار ساعت یک‌بار به مدت ۳۰ دقیقه روی زانوی خود کیسه یخ یا کمپرس سرد بگذارید. برای کاهش التهاب، زانوی خود را با یک باند الاستیک و منعطف طبی محکم بپیچید و در نهایت برای کنترل تورم، زانوی خود را رو به بالا بگیرید. می‌‎توانید از دیوار به عنوان تکیه‎‌گاه استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha