دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 367097

می‌دانید ما چگونه اشیاء اطراف‌مان را می‌بینیم؟ تصویر اجسامی که در میدان دید ما قرار دارند توسط امواج نورانی به چشم ما می‌رسند؛ این امواج پس از عبور از قرنیه و عدسی باید روی شبکیه متمرکز شوند. تصاویر تشکیل شده روی شبکیه هم توسط عصب بینایی به مغز ارسال می‌شوند و به این ترتیب ما اشیاء را می‌بینیم.

کدام عمل چشم برای شما مناسب‌تر است؟

برای اینکه بتوانیم اشیاء را واضح ببینیم باید اختلالی در این مسیر (از قرنیه تا شبکیه) وجود نداشته باشد؛ به هرگونه اختلال که سبب شود امواج نورانی به‌طور مناسب و دقیق روی شبکیه متمرکز نشود نیز «عیوب انکساری» می‌گوییم. در چنین شرایطی (وجود اختلال در سیستم بینایی) تصویری که به مغز می‌رسد تار خواهد بود. همین‌جا لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که اگرچه عیوب انکساری جزئی از اختلالات چشمی هستند ولی مانند خشکی چشم بیماری محسوب نمی‌شوند.

آنچه باید در مورد انواع عیوب انکساری بدانید

به نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی عیوب انکساری می‌گویند که در ادامه به‌طور خلاصه با این مشکلات آشنا می‌شوید.


 

  • نزدیک‌بینی (میوپی)

در نزدیک‌بینی به دلیل طولانی‌تر بودن قطر (جلو تا عقب) کره چشم و یا افزایش انحنای قرنیه، تصویر اشیاء جلوتر از شبکیه تشکیل می‌شود؛ در چنین شرایطی فرد در مشاهده اشیاء دور دچار مشکل خواهد شد. این اختلال که اغلب ارثی است معمولاً در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی شروع می‌شود؛ در دوران بلوغ شدت می‌گیرد و بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی تقریباً ثابت باقی می‌ماند. گذشته از تاری دید، خطر مهم در این اختلال، به خصوص در «نزدیک‌بینی شدید» افزایش احتمال جدا شدگی شبکیه است.


 

  • دوربینی (هیپروپی)

در این اختلال که ناشی از کوتاه بودن قطر (جلو تا عقب) کره چشم یا کاهش انحنای قرنیه است، تصویر اشیاء پشت پرده شبکیه تشکیل می‌شود. در چنین شرایطی فرد هم اشیاء نزدیک و هم اشیاء دور را تار می‌بیند اما تاری دید نزدیک شدیدتر از تاری دید دور است. این اختلال که مانند نزدیک‌بینی، اغلب ارثی است با افزایش سن و کاهش قدرت تطابق عدسی تشدید می‌شود.


 

  • پیرچشمی

در سنین جوانی، عدسی چشم بسیار انعطاف‌پذیر است و انحنای آن برای دیدن اشیاء دور و نزدیک به‌راحتی تغییر می‌کند. بعد از ۴۰ سالگی، عدسی به‌تدریج سخت و سخت‌تر می‌شود و کم‌کم قابلیت تطابق خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه فرد به‌راحتی قادر به مطالعه و انجام کارها از فاصله نزدیک نیست. این حالت پیرچشمی نامیده می‌شود که در غیاب سایر بیماری‌ها حالتی طبیعی تلقی می‌شود.


 

  • آستیگماتیسم

آستیگماتیسم اختلال بسیار شایعی است و اکثر افراد درجاتی از آن را دارند؛ آستیگماتیسم شدید اما در اغلب موارد ارثی است. شاید بدانید قرنیه طبیعی صاف و گرد بوده و انحنای آن در همه محورها یکسان است؛ آستیگماتیسم معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سطح قرنیه دارای انحنای غیر قرینه باشد. در این حالت به دلیل انکسار غیر قرینة امواج نورانی در قسمت‌های مختلف قرنیه، تصاویر به‌طور دقیق روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند؛ به همین دلیل هم اشیاء دور و هم اشیاء نزدیک، تارتر از حالت طبیعی به‌نظر می‌رسند.


 

لازم به ذکر است انواع عیوب انکساری و حد و حدود آن‌ها فقط در معاینه‌های چشم پزشکی مشخص می‌شوند و به همین دلیل مراجعه به کلینیک‌ها و بیمارستان‌های معتبری که متخصصان آن‌ها شناخته شده هستند و در معاینه‌ها از تجهیزات مدرن بهره می‌برند گام نخست در شناخت صحیح و تعیین نوع درمان مشکلات سیستم بینایی است.


 

کدام عمل چشم برای شما مناسب‌تر است؟

روش‌های اصلاح عیوب انکساری

برای اصلاح عیوب انکساری می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


 

  • عینک

استفاده از عینک آسان‌ترین روش اصلاح دید است اما عینک در شرایط مختلف، مشکلات خاص خود را دارد؛ از پیدا نکردنش صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید و البته خیلی از مواقع دیگر، بخار گرفتنش در هوای بارانی، استفاده از آن هنگام ورزش مخصوصاً وقتی می‌خواهید به استخر و سونا بروید و...


 

  • لنزهای تماسی

در حال حاضر لنزهای تماسی متعددی در دسترس هستند. انتخاب نوع مناسب لنز بستگی به نوع عیب انکساری، روش زندگی و فعالیت‌های معمول فرد دارد؛ اما ذکر این نکته هم ضروری است که لنزها نیز محدودیت‌ها و مشکلات خاص خود (حتی ایجاد عفونت‌های چشمی) را دارند؛ به‌ویژه اگر در نگهداری آن‌ها، شستشوی‌شان با محلول‌های ضدعفونی خاص و ... دقت کافی را به‌کار نبرید.


 

  • جراحیهای عیوب انکساری

روش‌های مختلف جراحی عیوب انکساری با اصلاح انحنای قرنیه، باعث بهبود بینایی می‌شوند. برای درمان نزدیک‌بینی، جراح انحنای قرنیه را کاهش می‌دهد تا قدرت انکساری قرنیه کم شود؛ این اقدام باعث تشکیل تصویر روی پرده شبکیه خواهد شد.

برای درمان دوربینی دقیقا عکس این موضوع اتفاق می‌افتد؛ در آستیگماتیسم که انحنای قرنیه در یک جهت با جهات دیگر متفاوت است نیز جراحی باعث اصلاح انحنای قرنیه در محور آستیگمات و یکسان شدن انحنا در همه محورها می‌شود.


 

روشهای جراحی عیوب انکساری

روش‌های شایع جراحی عیوب انکساری که با عبارت کلی لیزیک شناخته می‌شوند عبارتند از:

فمتولیزیک (FemtoLASIK)

PRK (لازک)

ترنس PRK

فمتواسمایل (Femto Smile)

کاشت لنز داخل چشمی (Phakic IOL)


 


 

  • روش فمتولیزیک

فمتولیزیک یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش‌های اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. در جراحی فمتولیزیک ابتدا فلپ (لایه سطحی) قرنیه با کمک لیزر فمتوسکند (femtosecond) برش داده می‌شود و سپس شماره چشم با استفاده از لیزر اگزایمر اصلاح خواهد شد.

روش فمتولیزیک علاوه بر اینکه سرعت بالای بهبود دید و امکان بازگشت سریع به زندگی روزمره را فراهم می‌کند با توجه به انجام تمام مراحل با لیزر، دقت و سلامت بی‌نظیری را به افراد ارائه می‌دهد.


 

  • روش PRK

در روش PRK (که بسیاری از مردم آن را با عنوان لازک می‌شناسند) ابتدا خارجی‌ترین لایه قرنیه توسط تیغ خاص جراحی برداشته شده سپس با استفاده از لیزر اکسایمر عیب انکساری اصلاح خواهد شد.


 

  • روش Trans PRK

این روش تقریبا مشابه جراحی PRK است با این تفاوت که در این شیوه، برداشتن لایه سطحی قرنیه هم با استفاده از لیزر انجام می‌گیرد.


 

  • روش فمتواسمایل

فمتو اسمایل جدیدترین روش اصلاح عیوب انکساری است که دقت و ایمنی قابل توجهی را ارائه می‌دهد. در این روش به‌جای برش دادن سطح قرنیه، توسط لیزر لایه ظریفی به‌شکل یک عدسی بسیار نازک از بافت قرنیه جدا شده و از طریق یک برش بسیار کوچک (که آن هم توسط لیزر ایجاد می‌شود) خارج می‌گردد؛ به این ترتیب بدون ایجاد فلپ، شماره چشم اصلاح خواهد شد.

لازم به ذکر است یکی از عوارض عمل‌ لیزیک، خشکی چشم گذرا است؛ این عارضه (خشکی چشم) در عمل فمتواسمایل کمتر از سایر روش‌های حذف عینک می‌باشد.


 


 


 


 

  • کاشت لنز داخل چشمی

برای اصلاح دید افرادی که درجات بالایی از عیوب انکساری داشته یا قرنیه بسیار نازکی دارند و عیب انکساری آن‌ها با جراحی لیزری قابل اصلاح نیست از لنز داخل چشمی استفاده می‌شود. این لنزها با نظر چشم پزشک در قسمت‌های مختلف چشم قرار داده می‌شوند.


 

کدام عمل چشم برای شما مناسب‌تر است؟


 

چه روشی مناسبتر است؟

برای تعیین روش مناسب، لازم است معاینات کاملی از چشم به‌عمل آید تا ضمن حصول اطمینان از سلامت چشم، مواردی مانند میزان عیوب انکساری، ضخامت قرنیه و... مشخص شود. سپس با در نظر گرفتن سن، شغل، وضعیت جسمی، سابقه بیماری‌های زمینه‌ای و سایر اطلاعات می‌توان در مورد بهترین انتخاب تصمیم گرفت. بهتر است این انتخاب را به چشم‌پزشک خود واگذار کنید.


 

اگر شما هم به انجام عمل لیزیک و حذف عینک فکر می‌کنید، خوب است بدانید بیشترین جراحی‌های لیزیک نه‌تنها در ایران که در منطقه توسط جراحان بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور انجام شده است و در حال حاضر نیز علاوه بر هموطنان عزیزمان، هر روزه بیمارانی از کشورهای مختلف برای انجام عمل لیزیک به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.


 

آب مرواریدم را با کدام روش عمل کنم؟

"آب مروارید" هم یکی از بیماری‌های چشمی است که افراد پس از میانسالی به آن مبتلا می‌شوند و تنها راه درمان این عارضه عمل جراحی است؛ عملی که از پرتعدادترین جراحی‌های جهان محسوب می‌شود.

در بیمارستان چشم پزشکی نور همزمان و همتراز با بهترین مراکز چشم پزشکی جهان، جراحی آب مروارید با دو روش «فیکو» و «فمتوکاتاراکت» انجام می‌گیرد.

در جراحی فمتوکاتاراکت (که جدیدترین روش درمان آب مروارید محسوب می‌شود) تمام برش‌ها با دقتی بی‌نظیر توسط لیزر انجام شده و بیمار دوران نقاهت کوتاه‌تر، راحت‌تر و همچنین بهبودی سریع‌تری را تجربه خواهد کرد.

در مورد این‌که کدام روش جراحی آب مروارید برای شما مناسب‌تر است حتماً با چشم پزشک‌تان مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، آشنایی با بیماری‌های مختلف سیستم بینایی و درمان آن‌ها، پزشکان فعال در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور، تعیین وقت معاینه و... می‌توانید به سایت این مجموعه به نشانی ....... و صفحه اینستاگرام ....... مراجعه کنید.

تلفن 82400 – 021 نیز در اختیار شماست تا از این طریق ضمن گفت‌وگو با پرسنل مرکز تماس بیمارستان نور، زمان معاینه با پزشک مورد نظرتان را ثبت نمایید.

Shape1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha