عفونت واژن بسیار شایع است و می تواند باعث تحریک، خارش و ترشحات غیر طبیعی واژن شود.

بایدها و نبایدها برای جلوگیری از عفونت واژن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، عفونت های واژن یک نگرانی رایج در بین زنان است که بر سلامت کلی آنها تأثیر می گذارد. این عفونت ها می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله باکتری، قارچ و ویروس ایجاد شود. آنها می توانند منجر به پیدایش علائم ناراحت کننده مانند خارش، سوزش، ترشح غیر معمول و ناراحتی در هنگام ادرار یا مقاربت جنسی شوند. زنانی که دیابت دارند، باردار هستند و یا تحت استرس زیاد قرار گرفته اند، در معرض خطر ابتلا به عفونت های واژن هستند. خبر خوب این است که اکثر عفونت های واژن با رعایت بهداشت قابل پیشگیری هستند.

عفونت های قارچی واژن یا کاندیدیاز واژن می تواند از عدم تعادل در فلور واژن، تغییرات هورمونی، فعالیت جنسی یا استفاده از برخی داروها ایجاد شود. با رعایت اصول بهداشتی اولیه و مناسب می توان از آن پیشگیری کرد.

برای سلامت واژن چکار کنیم؟

1. بهداشت واژن را رعایت کنید

در مورد رعایت بهداشت، حتماً ناحیه تناسلی خود را با آب ولرم تمیز کنید. همچنین، همیشه بعد از استفاده از حمام از جلو به عقب خود را پاک و خشک کنید تا از گسترش باکتری ها از راست روده به واژن جلوگیری کنید.

2. لباس راحت بپوشید

لباس های تنگ، به خصوص در اطراف ناحیه تناسلی، می توانند رطوبت را به دام بیندازند و باعث رشد باکتری ها شوند. برای جلوگیری از خطر عفونت واژن، از پارچه های قابل تنفس مانند لباس زیر نخی استفاده کنید که اجازه گردش هوا را می دهد و به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه واژن کمک می کند.

3. رابطه جنسی ایمن داشته باشید

هنگامی که با شریک زندگی خود رابطه جنسی دارید، همیشه استفاده از کاندوم را در اولویت قرار دهید. استفاده مداوم از کاندوم در طول فعالیت جنسی، خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STIs) را که می‌تواند منجر به عفونت‌های واژن شود، کاهش می‌دهد.

4. پدها و تامپون را اغلب عوض کنید

اگر پریود هستید، مطمئن شوید که پد و تامپون خود را به موقع عوض کرده و واژن خود را از جلو به عقب تمیز کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود. بهداشت نامناسب عامل اصلی عفونت واژن است.

5. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا می توانند به حفظ تعادل باکتری های خوب در واژن کمک کنند. همچنین، با نوشیدن آب فراوان در طول روز، خود را به خوبی هیدراته نگه دارید که به دفع سموم و حفظ سلامت واژن کمک می کند.

6. لباس های خیس را عوض کنید

اطمینان حاصل کنید که لباس زیر تمیز و خشک می پوشید. قارچ در محیط های مرطوب رشد می کند و می تواند منجر به عفونت شود.

7. با پزشک خود مشورت کنید

اگر علائم عفونت واژن مانند ترشحات غیر معمول، خارش یا بوی بد را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند از بدتر شدن عفونت جلوگیری کند.

برای سلامت واژن چکار نکنیم؟

1. از محصولات خشن اجتناب کنید

از محصولات بهداشتی زنانه معطر، از جمله پد، تامپون و عطر واژن دور بمانید، زیرا می توانند بافت ظریف واژن را تحریک کنند.

2. از دوش گرفتن خودداری کنید

دوش واژینال می تواند تعادل pH طبیعی واژن را بهم بزند و خطر عفونت را افزایش دهد.

3. غذاهای شیرین را محدود کنید

اگر دیابت دارید، حفظ مصرف قند ضروری است. مصرف بیش از حد قند می تواند به رشد باکتری های مضر کمک کند. اجتناب از غذاهای شیرین مانند شیرینی ها، نوشابه ها و نان سفید می تواند به کاهش خطر عفونت واژن کمک کند.

4. محرک ها را محدود کنید

استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی یا عطرهای خشن مانند صابون ها و لوسیون های معطر در ناحیه واژن می تواند باعث تحریک و افزایش خطر عفونت شود.

5. لباس تنگ نپوشید

از لباس‌های تنگ، به‌ویژه پارچه‌های مصنوعی دوری کنید، زیرا می‌توانند رطوبت را به دام بیندازند و محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها ایجاد کنند.

6. خود درمانی نکنید

از خوددرمانی علائم عفونت واژن با استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آنتی بیوتیک ها بدون مشورت با متخصص خودداری کنید. استفاده نادرست از دارو می‌تواند شرایط را تشدید کند یا مشکلات زمینه‌ای را بپوشاند.

با در نظر گرفتن این بایدها و نبایدها، می توانید سلامت واژن را ارتقا دهید و خطر عفونت را کاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha