تاکنون، هیچ مطالعه‌ای ارتباط قطعی بین بوسیدن و ابتلا به ویروس HPV را نشان نداده‌ است. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده ‌اند که بوسیدن با دهان باز، می ‌تواند شانس انتقال را بیشتر کند

آیا زگیل تناسلی از طریق بوسیدن منتقل می شود؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد جباری، متخصص کلیه و مجاری ادراری، فوق تخصص ارولوژی ترمیمی نوشت: تاکنون، هیچ مطالعه‌ای ارتباط قطعی بین بوسیدن و ابتلا به ویروس HPV را نشان نداده‌ است. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده ‌اند که بوسیدن با دهان باز، می ‌تواند شانس انتقال را بیشتر کند. در کل، بوسیدن روش رایج انتقال HPV نیست، اما قبل از رد کردن این احتمال باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

چگونه بوسه باعث انتقال HPV می ‌شود؟

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکان دارد؟ ما مطمئنا می ‌دانیم که HPV از طریق رابطه دهانی منتقل می‌ شود. برخی از تحقیقات مقطعی نشان داده‌اند که داشتن رابطه دهانی بیشتر در طول زندگی، احتمال ابتلا فرد به HPV را افزایش می ‌دهد. اما در تحقیقات، جدا کردن بوسیدن از سایر اعمال جنسی دشوار است. مشخص کردن این مساله که خود بوسیدن باعث انتقال HPV می ‌شود یا سایر تماس‌های جنسی مانند رابطه دهانی، دشوار است.

می ‌دانیم که HPV از طریق تماس نزدیک پوست به پوست منتقل می شود، بنابراین در روش انتقال از طریق بوسیدن به نظر می رسد که ویروس از دهانی به دهان دیگر منتقل می شود.

آیا نوع بوسه مهم است؟

برخی از بیماری های مقاربتی می توانند از طریق بوسیدن سرایت کنند و برخی دیگر از آن‌ها زمانی که بوسیدن با دهان باز انجام شود، خطر انتقالشان افزایش می یابد. تحقیقاتی که تاکنون بر انتقال HPV از طریق بوسیدن پرداخته‌ اند، بر بوسیدن عمیق یا همان بوسه فرانسوی تمرکز دارند.

این مساله به این دلیل است که بوسیدن با دهان باز و لمس کردن زبان، شما را در معرض تماس پوست به پوست بیشتری به نسبت بوسیدن با دهان بسته قرار می‌ دهد. اما، تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده اند، نتوانسته اند به طور قطع پاسخ «بله» یا «خیر» به این مساله بدهند. تاکنون، همه مطالعات انجام شده در این زمینه، کوچک بوده اند و ما برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

آیا می توان خطر ابتلا به HPV دهانی را کاهش داد؟

چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به HPV دهانی انجام دهید، از جمله:

  • آگاهی: هر چقدر بیشتر راجع به HPV و روش های انتقال آن بدانید، بیشتر می توانید از مبتلا شدن به آن یا انتقال آن به سایرین جلوگیری کنید.
  • رابطه جنسی ایمن: استفاده از کاندوم یا سد دهانی در طول رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد.
  • تست دادن: شما و شریک زندگیتان باید به طور مرتب برای بررسی بیماری های جنسی آزمایش بدهید. زنان باید به طور منظم، تست پاپ اسمیر را انجام دهند. این مساله، شانس شما را برای تشخیص زودهنگام عفونت و جلوگیری از انتقال آن، افزایش می دهد.
  • ارتباط داشتن: با شریک یا شرکای جنسی خود درباره سابقه جنسی خود و سایر شرکای جنسی که داشته اید صحبت کنید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا ممکن است در معرض خطر باشید یا نه.
  • محدود کردن شرکای جنسی: به طور کلی، داشتن شرکای جنسی بیشتر، شانس ابتلا به HPV را افزایش می دهد.

در صورتی که شما به HPV مبتلا هستید، دلیلی برای شرمساری وجود ندارد.

تقریبا، ۸۰ درصد افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، حداقل یک بار در زندگی خود به یکی از انواع HPV مبتلا می شوند. این مساله شامل افرادی می شود که فقط یک شریک جنسی داشته اند، افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند، بالطبع احتمال ابتلایشان نیز بیشتر است.

در صورت ابتلا به HPV چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که به HPV مبتلا شوید، این احتمال وجود دارد که اصلا متوجه آن نشوید. معمولا بدون علامت رخ می دهد و در بیشتر موارد خود به خود برطرف می شود. در صورتی که عفونت ادامه یابد، ممکن است متوجه برجستگی هایی در ناحیه تناسلی یا دهان خود شوید یا اینکه تست پاپ اسمیر شما، نتایج غیر معمولی را داشته باشد که سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد. این علائم ممکن است حتی تا چندین سال پس از ابتلا نیز ایجاد نشوند.

به همین دلیل است که شما و شریک جنسی تان باید به طور مرتب تست های غربالگری را انجام دهید. تشخیص زودهنگام، به شما این امکان را می دهد که اقدامات احتیاطی برای کاهش احتمال انتقال آن به دیگران و همچنین درمان هر گونه عوارض جانبی یا مرتبط با آن را انجام کنید.

HPV چگونه تشخیص داده می شود؟

برای خانم ها، معمولا از طریق نتایج غیرطبیعی در تست پاپ اسمیر نشان داده می شود. پزشک شما، ممکن است برای تایید نتیجه اولیه، تکرار تست پاپ اسمیر یا آزمایش HPV دهانه رحم را پیشنهاد دهد. با این آزمایش، پزشک شما سلول های دهانه رحم را برای تشخیص HPV بررسی می کند.

در صورتی که نوع سرطانی را تشخیص دهند، ممکن است از کولپوسکوپی برای بررسی ضایعات و سایر ناهنجاری های دهانه رحم، استفاده کنند. همچنین، پزشک شما می تواند ضایعاتی که روی دهان، اندام تناسلی یا مقعد ظاهر شده اند را بررسی کند تا مشخص شود که آیا زگیل های HPV هستند یا نه.

پزشک شما ممکن است انجام تست پاپ اسمیر مقعدی را پیشنهاد دهد، به خصوص اگر دچار زگیل های مقعدی یا سایر علائم غیر عادی است. اما متاسفانه، برای بررسی ابتلای مردان به HPV هنوز آزمایشی وجود ندارد.

آیا HPV خود به خود از بین می رود؟

در ۹۰ درصد موارد، بدن شما بعد از ۲ سال از ابتلا، به تنهایی ویروس را پاک می کند. اما، در صورتی که ویروس از بین نرود، می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل زگیل های تناسلی و سرطان شود. انواعی از HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند همان سویه هایی نیستند که باعث سرطان می شوند، بنابراین ابتلا به زگیل تناسلی به معنای ابتلا به سرطان نیست.

در حالی که هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، پزشک شما احتمالا پیشنهاد می دهد که برای کنترل روند بیماری، چکاپ های دوره ای انجام دهید. همچنین، علم پزشکی می تواند هر گونه عارضه مرتبط با HPV، از جمله زگیل ها و رشد غیر طبیعی سلول ها را درمان کنند. به عنوان مثال، زگیل ها را اغلب می توان با داروهای تجویزی، سوزاندن یا انجماد با نیتروژن مایع، از بین برد. اما، از آنجایی که خود ویروس از بین نمی رود، احتمال بازگشت زگیل ها وجود دارد.

سوالات متداول

آیا واکسن HPV می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد؟

واکسن HPV می تواند به کاهش خطر ابتلا به سویه هایی از ویروس HPV که باعث به وجود آمدن سرطان یا زگیل های خاصی می شوند، کمک کند. همچنین، تحقیقات اخیر نشان داده اند که واکسن می تواند به کاهش خطر ابتلا به HPV دهانی نیز کمک کند.

یک مطالعه نشان داده است که میزان ابتلا به عفونت های دهانی HPV در میان بزرگسالانی که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند، حدود ۸۸ درصد کمتر است.

آیا HPV دهانی خطر ابتلا به سرطان دهان، سر یا گردن را افزایش می دهد؟

در موارد نادر، HPV دهانی می تواند باعث تغییر و رشد غیر طبیعی سلول ها و بروز سرطان شود. تبدیل شدن به سرطان، بسیار نادر است اما حدود دو سوم از سرطان های دهان و حلق، دارای DNA ویروسHPV هستند. سرطان اوروفارنکس، می تواند در دهان، زبان و گلو ایجاد شود.

ویروس HPV معمولا چگونه منتقل می شود؟

ویروس HPV از طریق تماس نزدیک و مستقیم پوست به پوست منتقل می شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی، رایج ترین روش های انتقال هستند. بعد از آن ها، رابطه جنسی دهانی شایع ترین شکل انتقال است.

در مورد اشتراک ظروف غذا خوردن یا رژ لب چطور؟

توجه به این نکته ضروری است که HPV از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتقل می شود، نه از طریق مایعات بدن. بسیار بعید است که استفاده مشترک از نوشیدنی ها، ظروف غذا و سایر وسایلی که با بزاق دهان در ارتباط هستند، باعث انتقال HPV شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha