مدیر بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه 80 درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند، گفت: در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی یکی از اعضای ثابت همه جلسات است و اصلاً تولی‌گری کودکان کار با بهزیستی است.

برخورد قهری با کودکان کار و خیابان صورت نمی‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،دکتر محمود برزگر در نشست خبری در پاسخ به سؤال در خصوص اقدامات بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان افزود: بیش از یک سال زمان در جلسات مختلف طی شد تا بتوانیم مدل برخورد با کودک را ارائه کنیم که دوستدار کودک باشد، زیرا همه ما معتقدیم کودکی که در خیابان و سر چهارراه‌ها حضور دارد معلول هزاران علتی است که در جامعه وجود دارد، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که به جای برخورد با کودک در خیابان باید او را مورد حمایت قرار داده و به مراکز توانمندسازی هدایت کنیم. در شناسایی کودکان کار و خیابان با مدل دوستدار کودک در گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شهر تهران همکاری می‌کنیم. انتخاب نام قرارگاه اجتماعی شهر نیز نامی حساب شده و نتیجه اقدامات کارشناسی شده اصولی در بهزیستی و شهرداری تهران بوده است.


برزگر تأکید کرد: اگر تا سال‌های گذشته تصاویر فرار کودکان از دست مأموران منتشر می‌شد، امروز شما چنین تصاویری را در شهر نمی‌بینید و این نتیجه کار کارشناسی شده در حوزه کودکان کار و خیابان است.وی ادامه داد: درواقع به جای برخورد با این کودکان به همراه این کودکان به سراغ خانواده‌های آنها می‌رویم و از خانواده‌ها می‌خواهیم کودک خود را برای کسب درآمد به خیابان نفرستند و در عوض مورد حمایت‌های نهادهای حمایتی قرار گیرند. برای اولین بار به خانواده هشدار می‌دهیم و اگر تکرار شود، با هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضایی انجام شده است، مجازات زندان در انتظار این خانواده‌هاست.


وی درخصوص کودکان کار و خیابان اتباع گفت: اگر کودکان کار جزو اتباع مجاز باشند، برای بار اول از آنها تعهد گرفته می‌شود و اگر باز تکرار شود آنها را به اداره کل اتباع معرفی می‌کنیم و در هیچ مرحله‌ای هیچ برخورد قهری با کودک انجام نمی‌شود.برزگر با اشاره به وجود بیش از 30 انجمن غیردولتی تخصصی در حوزه کودکان کار و خیابان افزود: این انجمن‌ها به همراه گروه‌های جهادی در حوزه کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کنند.

از این گذشته 8 مرکز حمایتی کودکان کار و خیابان در شهر تهران فعالند که نیازهای حمایتی، اجتماعی این کودکان را برآورده می‌کنند و آنها را تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار می‌دهند. در حال حاضر حدود 2 هزار و 530 کودک کار و خیابان در این مراکز، خدمات مختلف آموزشی دریافت می‌کنند.

مردم از کودکان خرید نکنند و به آنان پول ندهند


مدیر بهزیستی شهرستان تهران از مردم خواست که از کودکان خیابان نه چیزی بخرند و نه به آنها چیزی بدهند چرا که اگر خانواده‌های این کودکان ببینند که کودک از خیابان درآمدی کسب نمی‌کند او را به خیابان نمی‌فرستند.

نگهداری از افراد آسیب‌پذیر در بیش از 112 مرکز شبانه‌روزی


مدیر بهزیستی شهرستان تهران تصریح کرد: حدود 120هزار نفر در تهران اعم از زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، ایتام، خانواده‌های دارای چندقلو و... از سازمان بهزیستی به صورت مستقیم خدمات دریافت می‌کنند.وی گفت: در سطح شهرستان تهران، 89 مرکز شبانه‌روزی برای نگهداری معلولان، سالمندان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و همچنین نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد که در 89 مرکز اشاره شده 4 هزار و 300 تخت بستری برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شده است.

برزگر افزود: در سطح شهرستان تهران علاوه بر مراکز اشاره شده، 7 مرکز ویژه سالمندان اقلیت‌های دینی فعال است که از این افراد در این مراکز نگهداری می‌شود.وی با اشاره به اینکه 16 مرکز دولتی، شامل مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهزیستی تأمین و توسعه در سطح شهرستان تهران فعال هستند، گفت: در کنار این مراکز، شاهد فعالیت مراکز نگهداری شبانه‌روزی نوزادان هستیم که از آن جمله می‌توان به شیرخوارگاه شبیر اشاره کرد. دو مرکز نیز برای نگهداری افراد زیر 18 سال در سطح شهرستان تهران فعال است که یکی از مجموعه‌ها ویژه دختران و دیگری برای پسران پیش‌بینی شده است.

کمک خیرین، حدود 34میلیارد تومان است


برزگر درخصوص پرداخت یارانه توسط بهزیستی به مراکز نگهداری با توجه به حمایت‌های خیرین گفت: بخشی از هزینه‌ها در قالب یارانه به مراکز پرداخت می‌شود که رقم قابل توجهی نیست و بخش قابل توجهی از هزینه‌ها توسط خیرین و مردم تأمین می‌شود. مؤسسات و مراکز توانبخشی و نگهداری ما به صورت دو بخش یارانه‌ای که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد است اداره می‌شوند و بخشی دیگر با کمک‌های مردمی اداره می‌شود.


مدیر بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه در تهران یک میلیون و 500 هزار نفر از خدمات بهزیستی به صورت غیرمستقیم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: تعداد مراکز روزانه ما ۳۰۰ مرکز است که به صورت روزانه در پیشگیری و توانبخشی خدمات روزانه ارائه می‌دهند. ۵۳هزار و ۲۳۰ نفر مستمری ماهانه حداقل 750 هزار تومانی را دریافت می‌کنند. در بهزیستی سالانه ۴۰۵ میلیارد تومان به این عزیزان مستمری پرداخت می‌کنیم.
وی یادآور شد: ۴هزار نفر از افراد خیرخواه و نیکوکار در تهران حدود ۳۴ میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به بهزیستی کمک کرده‌اند و ۲۵هزار و ۳۹۰ نفر نیز این کمک‌های مردمی را دریافت کرده‌اند.

پرداخت 7 میلیارد تومان کمک‌هزینه خرید تجهیزات توانبخشی


مدیر بهزیستی شهرستان تهران به پرداخت یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای درمان مددجویان دهک‌های 1 تا 5، به پوشش بیمه درمانی مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تمامی افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات ستاره‌دار برخوردارند و خدماتی مانند توانبخشی و فیزیوتراپی و درمان‌های مختلف رایگان به آنان ارائه می‌شود. تمام مددجویان بهزیستی شهر تهران تحت پوشش بیمه سلامت‌اند و بدون پرداخت هزینه‌ای از مراکز درمانی استفاده می‌کنند.


برزگر افزود: در حال حاضر با توجه به تمهیدات انجام شده هیچ پشت نوبتی برای دریافت مستمری در بهزیستی شهر تهران وجود ندارد، البته تعدادی از معلولان بسترگرا پشت نوبت هستند که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ریاست سازمان بهزیستی کشور، این افراد تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

وی گفت: در حال حاضر 150 هزار نفر در سطح کشور پشت نوبت برای دریافت حق پرستاری هستند که امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه این افراد تحت پوشش قرار گیرند.وی در ادامه به پرداخت 7 میلیارد تومان کمک‌هزینه تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی اشاره کرد و درخصوص پرداخت عیدی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: این موضوع از طریق ریاست سازمان بهزیستی کشور پیگیری و در صورت به نتیجه رسیدن، عیدی به حساب مددجویان پرداخت می‌شود که رقم آن معادل دو مستمری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha