معاون مدیرعامل محک، به مناسبت روز جهانی سرطان کودکان، درباره شایع‌ترین سرطان‌های کودکان در ایران، توضیحاتی داد.

شایع‌ترین سرطان‌های کودکان در ایران/ نشانه‌های تومور مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ۵ فوریه برابر با ۲۶ بهمن، به عنوان روز جهانی سرطان کودکان با هدف آگاهی‌بخشی درباره سرطان‌های کودکان در سراسر جهان نام‌گذاری شده است.

همزمان با تلاش برای دستیابی به درمان‌های مؤثر و کم عارضه، فراهم کردن خدمات تشخیصی و درمانی مناسب باید برای تمام مبتلایان به سرطان در سراسر جهان اعم از کشورهای فقیر و در حال توسعه در اولویت امور درمانی همه‌ی کشورها باشد.

علیرضا دانشگری معاون مدیرعامل محک در درمان گفت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستیابی به نرخ بقای ۶۰ درصدی برای تمام کودکان مبتلا به سرطان را تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده است. برای رسیدن به این هدف، افزایش آگاهی مردم نسبت به این بیماری و علل بروز آن لازم است. همچنین تسهیل دسترسی به خدمات درمانی و مراقبت‌های پزشکی برای همگان، ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان برای ارتقا نرخ بهبودی سرطان در جامعه ضروری است.

وی با اشاره به ۶ سرطان شایع کودکان و علائم آن در ایران، افزود: لوسمی، تومورهای مغزی، لنفوم، رتینوبلاستوما، تومور ویلمز و تومورهای استخوانی از شایع‌ترین سرطان‌های کودکان در ایران هستند.

دانشگری ادامه داد: لازم است تأکید کنم که وجود علامت‌هایی که در ادامه آنها را شرح می‌دهم به معنی وجود قطعی بیماری سرطان نیست ولی با دیدن‌شان، والدین حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان آنکه لوسمی با علائمی مانند تب‌های طولانی مدت، بی‌حالی، رنگ پریدگی، کبودی و درد در اندام‌های بدن همراه است، در خصوص نشانه‌های تومور مغزی، گفت: تومورهای مغزی علائمی مانند سردردهای صبحگاهی همراه با حالت تهوع، تشنج و ضعف در اندام‌های تحتانی دارد. برخی کودکان در اثر ابتلاء به این بیماری، می‌لنگند یا پاهایشان را روی زمین می‌کشند و در ایستادن ضعف دارند. گاهی تومورهای مغزی با علائم روانی مانند بی‌قراری، اضطراب و … همراه است.

به گفته این متخصص کودکان و نوزادان، سرطان لنفوم با علائمی مانند تب‌های طولانی مدت، کاهش وزن، تعریق شبانه، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و کشاله ران ظاهر می‌شود. گاهی تنگی نفس هم یکی از علائم این سرطان است.

دانشگری درباره سرطان رتینوبلاستوما یا تومور چشم این چنین توضیح داد: این بیماری اغلب در کودکانی با سن بسیار پایین رخ می‌دهد. مردمک چشم کودک هنگام عکاسی در حالت معمولی به صورت سیاه یا قرمز در عکس‌هایشان نشان داده می‌شود اما در مبتلایان به این بیماری، مردمک چشم کودک در عکس‌ها به رنگ سفید مهتابی است. اغلب حساسیت مادران نسبت به علائم این سرطان بیشتر است؛ بنابراین توصیه می‌شود هر دو ماه یکبار از کودک با فلاش عکس گرفته و رنگ مردمک چشم او کنترل شود. این بیماری ریشه وراثتی دارد و ممکن است در سایر فرزندان خانواده هم مشاهده شود.

معاون مدیرعامل محک با اشاره به تومور ویلمز یا سرطان کلیه عنوان کرد: گاهی مادر حین تعویض پوشک و حمام کودک، یا پزشک در انجام معاینه متوجه وجود تومور در شکم می‌شوند. همچنین ممکن است ادرار خونی یکی دیگر از علائم این بیماری باشد.

دانشگری در ادامه درباره تومورهای استخوانی و علائم آن گفت: سرطان استخوان با درد موضعی آغاز و در ادامه با معاینات پزشکی، به طور نهایی تشخیص داده می‌شود.

این متخصص کودکان و نوزادان با تأکید بر اینکه تشخیص زودهنگام سرطان‌های کودکان می‌تواند به درمان مؤثرتر، کم هزینه‌تر همراه با درد کمتر کمک کند، افزود: تومورهای سرطانی بر اساس زمان تشخیص از سطح یک تا چهار، مرحله‌بندی می‌شوند. به طور مثال تومور کلیه در مراحل ابتدایی داخل کپسول کلیه قرار دارد و با برداشتن کلیه و شیمی‌درمانی قابل درمان است اما اگر به دیواره روده رسیده باشد درمان سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین هر چه سرطان در مراحل ابتدایی‌تر تشخیص داده شود، امکان بهبودی قوت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: تمام تلاش محک به عنوان مرجع درمانی سرطان کودکان در کشور این است که این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود تا درمان مؤثرتر، کم‌هزینه‌تر و کم دردتری برای فرزندان سرزمینمان انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha