احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: «پرشدگیِ 13 درصدی سدهای تهران، یک فاجعه است. باید نگران فصل گرم پیش رو باشیم. بارندگی در تهران حدود 45 درصد کمتر از حد نرمال است. این شرایط نشان می‌دهد که اصلا وضعیت خوبی نداریم.»

ذخیره ۱۳ درصدی سدهای تهران فاجعه است/ باید نگران تابستان باشیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت نیوز، حدود نیمی از سال آبی در ایران می‌گذرد. میزان بارش‌ها در کشور تاکنون مطلوب نبوده و ذخایر بسیاری از سدهای کشور هشداردهنده است.

بررسی داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان از پرشدگی 42 درصد مخازن سدهای کشور می‌دهد. از سوی دیگر میزان ارتفاع ریزش‌های جوی کشور تا 20 بهمن نسبت به میانگین بلندمدت 41 درصد کاهش داشته است.

البته داده‌های مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت را حدود 48 درصد گزارش کرده است. کاهش بارندگی هم به معنای کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی، برداشت بیشتر از منابع زیرزمینی و در نهایت فرونشست زمین است.

با نزدیک شدن به فصل گرم سال هشدارها برای کمبود آب در ایران هم از سر گرفته شده است. یکی از استان‌هایی که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، تهران است. گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد درصد پرشدگی مجموع پنج سد تهران فقط 13 درصد است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به درصد پرشدگی سدهای تهران به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «این یک فاجعه است.»

او می‌گوید: «هوای گرم به ذوب برف و تشدید جریان آب رودخانه‌ها کمک می‌کند. چون در ارتفاعات برف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، علی‌رغم گرمایی که شاهد آن هستیم، جریان قابل ملاحظه‌ای هم ناشی از برف نداشتیم که دبی رودخانه‌ها را تشدید کند و پشت سدها را پر کند.»

باید نگران فصل گرم باشیم

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: «بنابراین باید نگران فصل گرم پیش رو باشیم؛ چراکه مصرف آب هم بالا می‌رود.»

احد وظیفه توضیح می‌دهد: «ذخیره 13 درصدی مجموع پنج سد تهران در حالی‌ست که هنوز مصرف آب به آن صورت شروع نشده است. اسفندماه افزایش نظافت و شست‌وشو در منازل را داریم و مصرف آب بالا می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر، در فصل گرم کولرها روشن می‌شود. تقاضای آب فقط برای استفاده از کولرها 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد.»

تهران وضعیت خوبی ندارد

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: «ضمن آنکه در حال حاضر بارندگی در تهران حدود 45 درصد کمتر از نرمال است. این شرایط نشان می‌دهد که اصلا وضعیت خوبی نداریم. امیدواریم که در آینده بارندگی داشته باشیم، اما اگر سیستم بارشی هم داشته باشیم، باز هم میزان کم‌بارشی که تاکنون داشته‌ایم را جبران نخواهد کرد.»

او ادامه داد: «نیمی از سال آبی را گذراندیم. در این مدت باید 50 درصد آب کشور با بارش‌ها تأمین می‌شد، اما 26 درصد آن تآمین شده است. 24 درصد کمبود وجود دارد. در برخی استان‌ها مانند اصفهان، خراسان رضوی، سمنان سیستان و بلوچستان و فارس کمتر از این میزان هم شده است. با توجه به باقی‌مانده سال آبی، احتمال جبران کم‌بارشی بسیار کم است.»

امسال وضعیت بدتر از سال گذشته است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «امسال چهارمین سال خشکسالی در ایران است. این کمبود بارش‌ها روی هم انباشته می‌شود. بنابراین امسال نسبت به سال گذشته سال بسیار سخت‌تری است.»

او ادامه می‌دهد: «این کمبود بارندگی از منابع زیرزمینی در حال جبران است. این منابع زیرزمینی هم روزبه‌روز فقیرتر می‌شود. در همین تهران، تامین آب یک مسئله بسیار پرچالش و بزرگی است. کم کم دارد به شرایط بحرانی می‌رسد. تا جایی‌که استاندار تهران هم گفته است به تهران مهاجرت نکنید. چراکه منابع آبی بسیار فقیرتر از آن چیزی است که عموم تصور می‌کنند.»

احد وظیفه می‌گوید: «نباید بارگذاری جمعیتی جدید در استان تهران صورت بگیرد. بارگذاری جدید نیازمند آب است، اما آب موجود به سختی کفاف همین جمعیت فعلی را می‌دهد.»

او در پایان می‌گوید: «آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت هواشناسی مربوط به یک ماه قبل است. بنابر آخرین پیش‌بینی، متاسفانه به نظر نمی‌رسد که در بهار، بارش‌ها نرمال یا بالاتر از نرمال باشد. گرایش به کمتر از نرمال دارد. البته این احتمال است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha