به تازگی میانگین نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان اعلام شد که بین ۱۰ تا ۱۲ بوده است.

 مهم‌ترین دلایل افت تحصیلی در نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،این نمرات برای سیستم آموزشی کشور اصلاً مطلوب نیست. آموزش و پرورش دلیل این افت نمره را همچنان متأثر از دوران کرونا که آموزش‌ها مجازی بود، می‌داند. در حالی که مدت زمان زیادی از حضوری شدن آموزش در مدارس می‌گذرد اما همچنان عواقب آن میان دانش‌آموزان دیده می‌شود.

در این میان اما دانش‌آموزان عشایر آموزش مجازی نداشتند، پس انتظار می‌رود افت نمره میان آنها کمتر باشد اما ظاهراً این‌طور نیست. طبق آنچه آموزش و پرورش بارها اعلام کرده، در دوران همه‌گیری کرونا کلاس‌های دانش‌آموزان عشایر حضوری بوده و با کمک بسته‌های یادگیری برگزار شده است.


مشکلات آموزش در دوران پاندمی کرونا و اثراتی که هنوز باقی است


«علی تیرگیر» مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، درباره وضعیت نمرات‌ دانش‌آموزان در مناطق شهری که همچنان متأثر از دوران کروناست و وضعیت نمرات دانش‌آموزان عشایر گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افت تحصیلی در نمرات امتحانات نهایی که بروز و ظهور پیدا کرده، پاندمی کرونا بوده است.

آموزش غیرحضوری در دوران کرونا و حتی پس از آن که حدود سه سال مدارس به شکل ترکیبی نیمه‌حضوری و مجازی اداره می‌شد، قطعاً کیفیتی در حد آموزش حضوری نداشت. از طرفی نظام تعلیم و تربیت کشور هم از آمادگی لازم برای مواجهه با بحران و پاندمی کرونا برخوردار نبود. نیروی انسانی اعم از معلمان نیز آمادگی و اطلاعات کافی برای آموزش مجازی و شیوه کار در این بستر نداشتند و همچنین برخی از دانش‌آموزان با مشکلاتی در زمینه دریافت آموزش مجازی روبه‌رو بودند. همه این موارد سبب شد آموزش‌های دوران کرونا کیفیت لازم را نداشته باشند.


مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان مدارس عشایری به دلایل مختلف از جمله مهیا نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی، چه از لحاظ سخت‌افزار (گوشی موبایل یا تبلت) و چه از لحاظ نرم‌افزار (اینترنت) بیشتر مخاطب آموزش حضوری بودند. مناطق عشایری به دلیل پراکندگی، مناطق صعب‌العبور و جمعیت اندک، بستر اینترنت و سخت‌افزارهای لازم را نداشتند اما در عین حال از معلمان فداکاری برخوردار بودند که توانستند در زمان شیوع ویروس کرونا به مدرسه بروند. در نهایت بیش از ۸۰ درصد مدارس دانش‌آموزان عشایری سراسر کشور به صورت حضوری برگزار شد.


وی تأکید کرد: آسیب کرونا در مدارس شهری بیشتر بود، اما به دلیل آموزش حضوری در مدارس و مناطق عشایری با توجه به اینکه تراکم کلاس‌های درس از 5 تا 15 نفر است، کمتر بود.تیرگیر با اشاره به سرایت افت تحصیلی به دانش‌آموزان عشایر گفت: دانش‌آموزان عشایری هم از افت تحصیلی بی‌نصیب نبوده‌اند و یک بخشی از دانش‌آموزان کل کشور را تشکیل می‌دهند که جمعیت کل آنها بیش از ۲۵۰ هزار نفر است. ما نیز در میان این دسته از دانش‌آموزان شاهد افت نمرات تحصیلی یا نمرات امتحان نهایی بوده‌ایم اما اکنون تمام تلاشمان بر این است که هم کمبودهای موجود در برخی از مدارس را جبران کنیم و هم بتوانیم یک آموزش باکیفیت در راستای عدالت آموزشی داشته باشیم.

یک سال فرصت قابل قبولی برای جبران نیست


مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که تا چه زمان قرار است پیامدهای آموزش‌های مجازی در سیستم آموزشی ما ادامه داشته باشد، گفت: به هر حال آن دانش‌آموزی که هم‌اکنون پایه دوازدهم است، پایه‌های قبلی خود را به صورت مجازی گذرانده است و یک سال فرصت قابل قبولی برای جبران نیست. والدین متوجه شده‌اند که برای مثال اگر در پایه اول ابتدایی کیفیت آموزش بلنگد، تأثیر آن در پایه‌های بعدی مشخص می‌شود. از این‌رو تلاشمان این است با یک برنامه‌ریزی دقیق که مهم‌ترین آن تأمین و تربیت معلمان است، بتوانیم عقب‌افتادگی یا مشکلات و چالشی را که در دوران کرونا به وجود آمد رفع کنیم.


وی درباره وضعیت تحصیل دانش‌آموزان معلول عشایر گفت: ما امسال در راستای عدالت آموزشی و شناسایی دانش‌آموزان لازم التوجه (استثنایی) با کمک معاون ابتدایی آموزش و پرورش که پیشتر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است، مراکزی را تعریف کردیم تا بتوانیم شناسایی دقیقی از دانش‌آموزان لازم التوجه عشایری و جامعه آنها داشته باشیم. همچنین بتوانیم متناسب با اقتضائاتی که باید رعایت شود، بستر مناسبی برای یادگیری دانش‌آموزان فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha