سلامت نیوز: بنیانگزار دانش محیط زیست در دانشگاه های ایران به سلامت نیوز گفت:« تنها خواستی که از مسوولان سازمان جنگل ها داشتم این بود که در آخر عمرم به این صورت به من پاداش بدهند که محل روستای زادگاهم "امام زاده شیخ نور" را که به وسیله متخلفان خراب شده و درختان ارزشمند وکهنسال چند صد ساله سرخدار و بلوط را که از بین برده اند رسیدگی و اصلاح کنند. این کار هیچ ارتباطی با "طرح کاشت یک میلیارد درخت" ندارد و من اساسا از چنین طرحی خبر هم ندارم.»

درباره "طرح کاشت یک میلیارد درخت" نظر موافق یا مخالف ندارم / تنها خواسته ام از مسوولان، اصلاح پوشش گیاهی زادگاهم است

به گزارش سلامت نیوز استاد علی یخ کشی فوق دکتری محیط زیسا، استاد بازنشسته دانشگاه گوتینگن آلمان و بنیانگزار دانش محیط زیست در دانشگاه های ایران که هم اکنون دوران درمان بیماری خود را در خارج ایران می گذراند در گفت وگو با خبرنگار "سلامت نیوز" درباره برنامه ای که قرار است فردا در زادگاه ایشان تحت عنوان "برنامه کاشت یک میلیارد درخت" برگزار شود گفت:« این کار هیچ ارتباطی با "طرح کاشت یک میلیارد درخت" ندارد و من اساسا از چنین طرحی خبر هم ندارم؛ لذا درباره آن نظری نمی دهم و نه مخالفم و نه موافق.»

او افزود:« تنها بحث من همین بود که از مدیران منابع طبیعی بخواهم در روستای زادگاهم مخصوصا "امام زاده شیخ نور" که طی سال های گذشته، مورد هجوم متخلفان قرار گرفت و پوشش گیاهی و فضای سبز آن ویران شد، دوباره سرسبز و آباد شود.»

دکتر یخکشی با اشاره به اینکه حال مساعدی برای ورود به بحث ندارد گفت:« از آنجایی که مدتی است انرژی ندارم و حالم مساعد نیست، نمی توانم درباره "طرح کاشت یک میلیارد نهال نظری موافق یا مخالف داشته باشم؛ بر این اساس به این مبحث اصلا وارد نمی شوم.»

این استاد بازنشسته دانشگاه مازندران در انتها تاکید کرد:« فقط خواهش می کنم از قول من اینرا بگویید که شخص یخکشی از سازمان جنگل ها خواسته است تا به عنوان پاداش در این روزهای آخر عمر، به پوشش گیاهی تخریب شده معصوم زاده منطقه زادگاهم، "امام زاده شیخ نور" رسیدگی کنند و نه هیچ چیز دیگر.»

قطع درختان هزارساله

دی ماه 1392 درخت هزار و یکصد ساله بلوط امام زاده شیخ نور همراه با 4 درخت دیگر که گفته می شد قدمتی بیشتر از 700 سال داشتند، با مجوز منابع طبیعی بهشهر قطع شد. به گفته خادم وقت امام زاده، تنه این درختان به شخصی فروخته شده و قرار شد مبلغ حاصله، صرف هزینه های امام زاده شود.

این امام زاده در نزدیکی روستای پچت یعنی زادگاه دکتر یخکشی قرار گرفته است. محوطه مرقد امام زاده شیخ نور و گورستان پچت که در تپه ای مشرف به روستا قرار گرفته بر خلاف دیگر مناطق حاشیه روستا ، مملو از درختان کهنسالی است که برخی گونه های این درختان مانند سرخدار، از گونه های حمایت شده و در خطر انقراض به شمار می رود و قطع کردن آنها به هیچ وجه مجاز نبوده است؛ با این همه آن درخت ها را به بهانه "خطرآفرین بودن" برای مسافران و ساختمان امامزاده، با مجوز منابع طبیعی قطع کردند.

البته به گفته خادم امام زاده شیخ نور روستای پچت در همان زمان، یکی دیگر از دلایل قطع این درختان، در سر داشتن برنامه هایی برای گسترش فضا و محوطه اطراف بقعه امام زاده و ایجاد بنای جدید در این محوطه بود و وجود این درختان ، اجرای این برنامه ها را با مشکل مواجه می کرد .


همان زمان رییس وقت اداره منابع طبیعی بهشهر در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت که « هنوز اطلاع چندانی از این حادثه ندارد و نمی داند سن این درختان دقیقا چقدر بوده است.» اما در همان حال، چند تن از پیران ساکن روستای پچت ، سن این درختان را بیش از یازده قرن اعلام کردند.

رییس اداره منابع طبیعی بهشهر همچنین اعلام کرد که یکی از دلایل قطع این درختان تمام شدن عمر مفید آنهاست که هزار سال است؛ اما بسیاری از کارشناسان می گویند این درختان می توانند تا 2 هزار سال عمر مفید داشته و سرپا بمانند.

"طرح کاشت یک میلیارد درخت" به طور رسمی صبح شنبه ۱۱ آذر 1402 با زنگ سبز دبیرستان البرز در تهران آغاز شد. براساس این طرح ۴ ساله قرار شد سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود.

این در حالی بود که اغلب متخصصان، کارشناسان و نهادهای مدنی و کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با این طرح به دلایل موانع متعدد از جمله کم آبی، نبود امکانات در بخش داشت بعد از کاشت، کمبود نهال و شکل گرفتن مافیای نهال و زمین خواری مخالف بودند و حتی در بیانیه ها و نامه هایی سرگشاده این مخالفت را اعلام نیز کردند؛ با این همه سازمان منابع طبیعی بدون اهمیت دادن و شنیدن صدای کارشناسان، با رها کردن بخش های بزرگی از وظایف خود، بیشتر امکانات اداره کل ها را به اجرای این طرح اختصاص داده اند؛ تشکیلاتی که عمدتا در شرایط عادی نیز از کمبود نیرو و ابزارهای حفاظتی رنج می برند حالا بیش از پیش از انجام وظیفه مهم خود یعنی حفاظت و بهره برداری بازمانده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha