مردها به دلیل داشتن جثه بزرگ‌تر و بدنی عضلانی‌تر نسبت به زنان، جنس قوی‌تر به شمار می‌روند. اما در حوزه سلامت و بیماری‌ها ماجرا کمی متفاوت است.

مرد ها بیشتر از ‌زنان در معرض خطر بیماری ها هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مردها بیشتر احتمال دارد که در سنین پایین‌تر نسبت به زن‌ها دچار بیماری‌های مزمن شوند و علت آن نیز متفاوت‌بودن سبک زندگی و فاکتورهای بیولوژیکی و اجتماعی می‌باشد، مثلاً سیگار و الکل و مواد مخدر، استرس، هورمون‌ها، متابولیسم، ژنتیک، نداشتن تحرک بدنی، رژیم غذایی ناسالم و اهمیت‌ندادن به چکاپ‌های منظم.

معمول‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چیست؟


متوسط طول عمر مردان در آمریکا ۷۶ سال است که ۵ سال کمتر از متوسط طول عمر زنان یعنی ۸۱ سال می‌باشد. این عددها می‌توانند نشان بدهند که خوب است تغییرات لازم را در جهت سلامتی بهتر و طول عمر بیشتر انجام دهید.

بیماری قلبی


ریسک فاکتورهای مربوط به بیماری‌های قلبی بسته به سطح کلسترول خون، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سیگارکشیدن یا نکشیدن متفاوت است. مطالعه‌ای توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد ۵۱.۲ درصد از مردان ۲۰ سال به بالا دچار نوعی بیماری قلبی هستند. چکاپ‌های روتین می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کنند. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مدیریت استرس نیز از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه است.

دیابت


در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ گزارش شد که بیش از ۱۳.۷ میلیون مرد به دیابت دچار هستند. دیابت یک بیماری جدی است که اگر تحت مداوا قرار نگیرد می‌تواند مشکلات بینایی، آسیب کلیوی، آسیب عصبی، سکته مغزی و بیماری قلبی ایجاد کند. دو نوع دیابت وجود دارد؛ اما این دو علائم مشابه زیادی دارند: تاری دید، تکرر ادرار، احساس تشنگی، احساس گرسنگی، خستگی و بریدگی‌ها و زخم‌هایی که به‌درستی خوب نمی‌شوند. اگر شک دارید ممکن است دیابت داشته باشید، برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

سکته مغزی


از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، بالای ۳ میلیون مورد از سکته مغزی در میان مردان در ایالات متحده آمریکا گزارش شد. سکته مغزی ناشی از یک لخته خون است که راه رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز را مسدود می‌کند. سکته مغزی باعث آسیب مغزی شده و ممکن است منجر به محدودیت در حرکات فیزیکی، ازدست‌دادن حافظه و مشکل در تکلم شود. برخی از فاکتورهای دخیل در سکته مغزی شامل فشارخون بالا، دیابت، چاقی، مصرف تنباکو و الکل و داروهای غیرمجاز و نداشتن فعالیت بدنی می‌شوند.


بیماری کبدی


در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۴ میلیون و پانصد هزار نفر در ایالات متحده دچار نوعی بیماری کبدی بودند. اگر بیماری کبدی داشته باشید بدنتان به‌سختی می‌تواند غذا را هضم کرده و مواد مغذی آن را جذب نموده و از مواد اضافی و سموم خلاص شود. برخی از معمول‌ترین بیماری‌های کبدی شامل هپاتیت ویروسی، سیروز، سرطان مجرای صفرا، بیماری کبد الکلی و سرطان کبد می‌شوند. عدم مصرف الکل و ترک سیگار می‌تواند ریسک ابتلا به عوارض کبدی را کاهش دهد.

بیماری مزمن انسدادی ریه و دیگر بیماری‌های تنفسی


بیماری مزمن انسدادی ریه عبارتی پزشکی است که برای برونشیت مزمن و امفیزما به کار می‌رود. علائم برونشیت مزمن شامل تنگی نفس، سرفه، افزایش موکوس و مدام صاف‌کردن گلو می‌شود. علائم امفیزما نیز شامل تنگی نفس و کاهش تدریجی ظرفیت فرد برای فعالیت بدنی می‌شود. از سویی دیگر، موارد سرطان ریه هر ساله بیشتر می‌شود. اولین دلیل سرطان ریه، سیگار است.

سرطان

اصلی‌ترین علت‌های مرگ مرتبط با سرطان، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان کولورکتال می‌باشد. هر سرطانی ریسک فاکتورهای خودش را دارد؛ اما برخی از ریسک فاکتورهای مشترک در انواع سرطان‌ها شامل مصرف الکل و تنباکو، زیاد در معرض نور خورشید قرارگرفتن، التهاب مزمن، چاقی و سابقه سرطان در خانواده می‌شود.

آنفلوانزا و پنومونی


مردها در مقایسه با زن‌ها ۲۰ درصد بیشتر احتمال دارد دچار علائم و عوارض شدیدتری از آنفلوانزا و پنومونی شوند. افرادی که به دلیل عوارضی مثل دیابت و بیماری قلبی ضعف سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض این بیماری‌های عفونی هستند. پزشکان واکسیناسیون را برای ایمن ماندن در برابر آنفلوانزا و پنومونی توصیه می‌کنند.

HIV و ایدز


آمار بیماری‌های منتقله از راه جنسی در میان مردان بیشتر از زنان است. متأسفانه یک‌هفتم مردانی که HIV دارند نمی‌دانند که این مشکل را دارند. مصرف دارو، اجتناب از شرکای جنسی متعدد و رعایت بهداشت جنسی با استفاده از محافظ می‌توانند به پیشگیری از ابتلا به این عفونت کمک کنند.

آسیب‌های ناخواسته


آسیب‌های تصادفی مثل آسیب‌های مغزی، سومین علت مرگ در ایالات متحده است. ازآنجایی‌که این آسیب‌های مغزی ناشی از تصادفات و حوادث طبیعی‌اند، مثل تصادف اتومبیل، پرت‌شدن، آتش‌سوزی و زمین‌لرزه، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که همیشه نکات ایمنی را رعایت نموده و هشیار باشید. ضمناً در مواردی که دچار آسیبی می‌شوید در مراجعه به اورژانس و پزشک تردید نکنید.

افسردگی


مردها معمولاً کمتر در مورد درگیری‌های ذهنی خود حرف می‌زنند که دلایل گوناگونی دارد، از جمله ترس. هر ساله ۶ میلیون مرد دچار افسردگی و عوارض روحی مرتبط با آن می‌شوند. مراجعه به روانپزشک، ورزش منظم و نوشتن، از روش‌های ثابت شده مؤثر برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب‌اند.

چهار سرطان شایع در میان آقایان


سرطان پوست


تفاوت بسیار چشمگیری در استفاده از ضدآفتاب میان مردان و زنان وجود دارد که در هر گروه سنی دیده می‌شود. مردها خیلی کمتر از زن‌ها از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنند و اهمیت چندانی به محافظت از پوست خود در برابر پرتوهای خورشید نمی‌دهند؛ بنابراین عجیب نیست که آمار سرطان پوست در میان مردان بسیار بیشتر بوده و بعد از تشخیص با نتایج بدتری نیز روبرو می‌شوند.

تغییراتی در پوست (مثلاً ظاهرشدن یک خال بزرگ) می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پوست باشد. یک معاینه کلی از تمام بدن توسط متخصص پوست توصیه می‌شود. سرطان پوست درصورتی‌که زودتر شناسایی شده و تحت درمان قرار بگیرد، احتمال بهبود بیماری بسیار بالا خواهد بود.

سرطان پروستات


پروستات غده کوچکی در سیستم تناسلی مردانه است، اما می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی شود. به طور متوسط یک‌هشتم مردان دچار سرطان پروستات می‌شوند که یک بیماری با روند آهسته بوده و معمولاً در سال‌های بعد خود را نشان می‌دهد. توصیه می‌شود غربالگری‌های سرطان پروستات مثلاً تست PSA از ۵۵ سالگی شروع شود. تشخیص به‌موقع سرطان پروستات، احتمال موفقیت در درمان را بیشتر می‌کند.

سرطان بیضه


سرطان مردانهٔ دیگر به نام سرطان بیضه وجود دارد که در میان مردان جوان‌تر شایع‌تر است. سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان ۱۵ تا ۳۵ساله می‌باشد. خوشبختانه این بیماری در صورت تشخیص به‌موقع قابل‌درمان است. معمول‌ترین علامت سرطان بیضه، برآمدگی بدون درد در بیضه است. ماهی یک‌بار فقط دو دقیقه وقت بگذارید و خودتان بیضه‌هایتان را از جهت هر علامت غیرنرمالی معاینه کنید.

سرطان کولون


در مورد سرطان کولون هم خبرهای خوب وجود دارد و هم خبرهای بد. به‌طورکلی آمار ابتلا به سرطان کولون نسبت به دهه ۱۹۸۰ کاهش یافته است و خبر بد اینکه سرطان کولون در میان افراد زیر ۵۰ سال روبه‌افزایش است. دستورالعمل‌های فعلی در مورد سرطان کولون می‌گویند باید از ۴۵ سالگی غربالگری‌ها شروع شوند. اگر ریسک فاکتورهای این بیماری را دارید (مثلاً سابقه سرطان در خانواده)، غربالگری را زودتر شروع کنید. از جهت پیشگیری، کولونوسکوپی یک استاندارد طلایی است چون می‌تواند پولیپ‌های روده را که پتانسیل سرطانی شدن دارند، شناسایی کند و بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha