عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: "سدسازی بی‌رویه در حوضه آبریز ارومیه" باعث مرگ دریاچه و تشدید فرونشست منطقه شده است.

"سدسازی بی‌رویه در حوضه آبریز ارومیه" باعث مرگ دریاچه و تشدید فرونشست منطقه شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،علی بیت‌اللهی؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازیدر رابطه با تأثیر بارندگی‌های اخیر در کشور در کاهش نرخ فرونشست اظهار کرد: 100 درصد بارش می‌تواند در کاهش فرونشست و حتی توقف آن تأثیرگذار باشد و اگر این بارش‌ها در جریان رودخانه‌ها جاری شده، پایاب خودش را سیراب کند و به دشت‌ها برسد اثرش را در تغذیه آب‌های زیرزمینی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر اقدامی نکنیم در اثر فشردگی لایه‌های داخلی زمین دیگر شرایط ترمیم از بین خواهد رفت، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد این آب‌های جاری با استفاده از بندها و سدهای مختلف محدود شده و جریان آب آنها کنترل می‌شود و متاسفانه انتظاری که از تغذیه آبخوان‌ها به دنبال بارش‌ها داریم اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه اثراتی را هم از نزولات جوی به دنبالش هستیم، نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر این نزولات جوی با جریان مستمر به سمت تالاب‌ها و دشت‌ها امکان نفوذ را داشتند به یقین باعث تغذیه آب‌های زیرزمینی، بالا آمدن سطح آب و یا حداقل جلوگیری از سطح ایستابی خواهند شد و اگر این امر اتفاق بیفتد می‌تواند موجب توقف فرونشست زمین بشود.

این زمین‌شناس با اشاره به فرونشست در اطراف دریاچه ارومیه توضیح داد: به عنوان مثال سدهای زیادی بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه احداث شده‌اند که علاوه بر اینکه اجازه نمی‌دهند جریان آب به سمت دریاچه ارومیه برسد، عمل تغذیه دشت‌ها و اراضی اطراف دریاچه را نیز منتفی کرده‌اند. در بازدیدی که اخیراً از ساحل شرقی دریاچه ارومیه داشتم، شکاف‌های عمیق فرونشست زمین در محدوده اطراف بندر شرفخانه قابل مشاهده بود.

بیت‌اللهی تأکید کرد: هدایت آب‌های ناشی از بارندگی‌ها به سمت دریاچه ارومیه باعث می‌شود تا دریاچه تجدید حیات پیدا کرده و از فرونشست نیز جلوگیری شود.

وی با اشاره به فرونشست اصفهان گفت: با قطع دائمی جریان زاینده رود و عدم تغذیه آبخوان‌های اصفهان از طریق همین مسیر رودخانه شاهد این هستیم که این شهر و مراکز جمعیتی اطراف آن که حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر است دقیقاً بر روی پهنه فرونشستی قرار گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: ما چاه‌های غیر مجاز فراوانی داریم که آب را مصرف می‌کنند و این به سفره‌های آب زیرزمینی لطمه بسیار شدیدی وارد کرده است. به شرط اینکه این استحصال بی‌رویه متوقف شود، فرونشست کندتر و بلکه متوقف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: لازمه این کار مدیریت و نظارت جدی بر برداشت آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و استفاده بهینه از نزولات جوی است که به ویژه در این روزها که نیاز آبی برای کشاورزی کمتر است فرصت بسیار خوبی برای تغذیه تالاب‌ها و اراضی اطراف و اراضی مسیر رودخانه‌هاست که می‌تواند هر کدام آنها نقش مهمی در کاهش فرونشست زمین داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha