زانو درد یک مشکل رایج در هر سنی است و ممکن است به طور ناگهانی، اغلب پس از آسیب، ورزش یا به دنبال مشکلات مختلف جسمانی مانند چاقی و اضافه وزن ایجاد شود. همچنین گاهی به عنوان یک ناراحتی خفیف شروع می‌شود اما در صورت بی‌توجهی به تدریج بدتر خواهد شد. بنابراین دلایل بروز آن باید به موقع بررسی و درمان شود.

اگر زانو درد دارید بخوانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری انلاین، وقتی صحبت از زانو درد می‌شود معمولاً این زنان هستند که بیشترین درد را احساس می‌کنند. درد آن‌ها می‌تواند به دلایل مختلف از جمله هورمون‌ها و آناتومی عمومی آن‌ها ایجاد شود. البته دلایل دیگری هم از جمله شرایط ارثی یا چاقی، بدون توجه به جنسیت می‌تواند برای هر دو جنس زن و مرد وجود داشته باشد. رخ دهد. اما زنان به طور خاص درد زانو را بیشتر تجربه می‌کنند.

دلایل زانو درد در زنان


دکتر مصطفی شاهرضایی فلوشیپ جراحی زانو و استاد تمام دانشگاه درباره دلایل ابتلای بیشتر زنان به زانو درد می‌گوید: بدن زنان به گونه‌ای طراحی شده که قادرند بر سختی‌هایی مانند زایمان بر بیایند، چون مفصل‌ها و استخوان‌های آن‌ها انعطاف و کشش زیادی دارند. این ویژگی‌ها باعث شده تا مفصل‌های زنان دامنه حرکت بیشتری داشته باشند. اما این ویژگی‌ها همیشه برای زنان مفید نیست و گاهی آن‌ها را مستعد آسیب‌های بیشتری می‌کند. به همین دلیل، زنان بیشتر از مردان به دردهای مفصلی مانند درد زانو دچار می‌شوند.

انواع زانو درد در زنان


زانو دردیکی از مشکلات شایعی است که ممکن است درهمه افراد به ویژه زنان ظاهر شود. این مشکلات می‌توانند به دلیل انواع مختلفی از آسیب‌ها و اختلالات در مفصل زانو ایجاد شوند. مفصل زانو که به عنوان بزرگ‌ترین مفصل بدن شناخته می‌شود، از سه استخوان اصلی شامل ران، نی و کشکک تشکیل شده است که پایداری و استقامت زانو به کمک این استخوان‌ها در کنار رباط‌ها، غضروف‌ها و کپسول‌های مفصلی فراهم می‌شود.

زانو درد حاد و مزمن


به گفته پزشک به طور کلی زانو درد به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. دردهای حاد معمولاً از دلایلی همچون شکستگی مفصل زانو، آسیب دیدگی مینیسک و دررفتگی زانو ناشی می‌شوند و معمولاً با درد شدید و علائم جدی همراه هستند. اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است به درد زانو مزمن منجر شوند که آرتروز یا استئوآرتریت از شایع‌ترین علل آن‌هاست. زانو درد مزمن نیز ممکن است از آرتروز زانو ناشی شود که به دنبال فرسایش مزمن غضروف مفصلی اطراف زانو رخ می‌دهد. علاوه بر آرتروز، بعضی انواع دیگر زانو درد در زنان عبارتند از:

آسیب دیدگی: مینیسک زانو: مینیسک نقش ضربه گیر را در زانو بر عهده دارد و آسیب دیدگی یا پارگی آن می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد صحیح زانو شود.

تاندونیت زانو: این وضعیت عمدتاً به دلیل فشار مداوم یا ضعف عضلات ران ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد و محدودیت در حرکت زانو شود.

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی: در این وضعیت، غضروف پشت کشکک زانو نرم می‌شود که می‌تواند منجر به درد ورم و صدای سایش در حین حرکت زانو شود.

اضافه وزن: اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی بر زانو وارد کند و به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ایجاد زانو درد در زنان مطرح می‌شود.

به طور کلی، شناخت دقیق علت زانو درد در زنان و اقداماتی همچون تغییرات در فعالیت‌های روزمره ورزش منظم و مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند به بهبود و مدیریت درست این مشکل کمک کند.

اصلی‌ترین علت زانو درد در زنان


اصلی‌ترین علت زانو درد در زنان آرتروز زانو است که یکی از شایع‌ترین عوامل زانو درد در این گروه است. شیوع آرتروز زانو در زنان دو برابر آقایان است. عوامل مختلفی برای این اختلاف در شیوع آرتروز زانو بین زنان و مردان وجود دارد.

-ساختار بدنی ویژه زنان: استخوان ران زنان پهن‌تر از زانوهایشان است و مفاصل زانوی زنان معمولاً کاملاً در راستای عمود قرار نمی‌گیرند. این نقص در راستایی بدن زنان ممکن است منجر به افزایش آسیب‌های زانو شود که در نهایت می‌تواند به آرتروز منجر شود.

-تأثیر هورمون‌ها: در دوران یائسگی، سطح هورمون‌های زنانه به ویژه استروژن کاهش می‌یابد. استروژن روی غضروف بین استخوان‌های مفصل زانو اثر می‌گذارد و از التهاب و آسیب‌های غضروفی جلوگیری می‌کند. کاهش سطح استروژن پس از یائسگی باعث ضعف در ساختار غضروفی می‌شود و ریسک ابتلا به آرتروز زانو افزایش می‌یابد؛ حتی اگر از درمان جایگزین هورمونی استفاده شود.

پیشگیری از زانو درد در زنان


برای پیشگیری از زانو درد در زنان بهتر است موارد زیر را به دقت انجام داد و آن‌ها را رعایت کرد:

حفظ وزن متعادل : حفظ وزن مناسب برای جلوگیری از درد زانو بسیار اهمیت دارد. چاقی می‌تواند فشار زیادی روی مفاصل زانو وارد کند و به عوارضی همچون آرتروز منجر شود. رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می‌تواند مؤثر باشد.

انتخاب کفش مناسب: استفاده از کفش‌هایی با پاشنه تخت می‌تواند به جلوگیری از مشکلات پا و زانو کمک کند. کفش‌های پاشنه بلند ممکن است فشار زیادی روی مفصل زانو وارد کنند و باعث درد و مشکلات زانویی شوند.

ورزش منظم: انجام تمرینات و ورزش‌های مناسب مانند فعالیت‌های کاردیو، تقویت عضلات پشت بازو و ران و تمرینات انعطاف پذیری، می‌تواند به بهبود و قوی‌تر شدن مفاصل زانو کمک و از زانو درد جلوگیری کند.

اجتناب از بی‌تحرکی: بیشترین بیماری‌های مرتبط با مفاصل معمولاً به دلیل کم تحرکی و نشستن طولانی مدت در موقعیت‌های غیرطبیعی اتفاق می‌افتد. بنابراین، حرکت و فعالیت بدنی منظم برای حفظ انعطاف پذیری و قدرت عضلات بسیار مهم است.

مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم: مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، مانند تخم مرغ، ماهی، پنیر، ماست و سبزیجات سبز می‌تواند به قوی‌تر شدن استخوان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های مفاصل کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha