بارش‌ شدید باران، بار دیگر در جنوب سیستان و بلوچستان بویژه در شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و فنوج موجب آب‌گرفتگی معابر و منازل مردم شد و خسارات متعددی به زیرساخت‌ها وارد کرد.

جنوب سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، گزارش‌های مخابره شده از ۱۱۰ ایستگاه باران‌سنجی نشان می‌دهد، بیشترین میزان بارش‌ها مربوط به شارک با ۱۲۳ میلیمتر از توابع شهرستان چابهار بوده است. در پی این حجم بارندگی برخی محورهای مواصلاتی منطقه جنوب استان (بلوچستان) مسدود و مدارس برخی شهرستان‌ها غیرحضوری شدند. البته با وجود این حجم از خسارت‌ها مردم این استان بعد از مدت‌ها شاهد بارش برف در ارتفاعات تفتان بودند و شاید بتوان این نوید را به آنها داد که تابستان کم‌تنش‌تری را در پیش خواهند داشت.



260 میلی‌متر ارتفاع بارش در شارک


محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با توجه به ورود سامانه بارشی پرقدرت به استان، هشدار سطح نارنجی هواشناسی از روزهای گذشته صادر شده بود و تمام دستگاه‌های امدادرسان آمادگی لازم برای مقابله با این شرایط را داشتند. البته باید در نظر بگیرید که شدت بارش‌ها به حدی بوده که تخریب راه‌های روستایی امری ناگزیر بوده و به هیچ وجه قابل کنترل نبوده است.


وی با تأکید بر اینکه شدت بارش‌ها مربوط به مناطق جنوبی استان بوده است، افزود: بیشتر شهرهای منطقه بلوچستان بارش‌های بالای 50 میلیمتر داشته‌اند اما در منطقه سیستان این بارش‌ها کمتر بوده است. میزان بارش باران در شارک از توابع شهرستان قصرقند 260‌ میلیمتر، نیکشهر 131، زاهدان 7.2، سراوان 41، دستگرد از توابع شهرستان نیکشهر 174، بیلری از توابع خاش70 و زابل 7.6 میلیمتر گزارش شده است‌.


حیدری افزود: این میزان از بارش در استان بی‌سابقه نبوده و در سال‌های 98 و 1400 هم شاهد بارش‌های سنگین‌تری بوده‌ایم، اما به علت پوشش گیاهی ضعیف منطقه و نوع ساخت‌وسازها همواره بیشترین تخریب‌ها مربوط به زیرساخت‌های راه است.این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز (چهارشنبه) از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد اما تا پایان هفته شرایط برای بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق در جنوب و جنوب‌شرق فراهم است. در شمال استان هم برای برخی مناطق بارش‌های محدودی گزارش شده اما همچنان وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گردوخاک پدیده غالب است.


وی افزود: در سطح استان افزایش ابر، بارش باران، برخی نقاط رگبار و رعدوبرق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما و ارتفاعات نیمه شمالی بارش برف و پدیده مه انتظار می‌رود.مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: با وجود این حجم از بارش‌ها در منطقه جنوب استان(بلوچستان) می‌توانیم این نوید را به مردم بدهیم که مشکلات تأمین آب شرب در تابستان را پیش رو نخواهند داشت، اما خشکسالی‌ها در منطقه شمال استان(سیستان) همچنان وجود دارد و تا مسأله تأمین حقابه هیرمند برطرف نشود نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.



درخواست امدادرسانی هواییبه مناطق سیل‌زده قصرقند


بیشترین میزان بارش‌های روزهای اخیر سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان قصرقند بوده از این رو با وجود آمادگی نیروهای امدادی این بارندگی‌ها خسارت سنگینی به منازل مسکونی اراضی کشاورزی و راه‌های ارتباطی این شهرستان وارد و راه ارتباطی بیش از 72 روستا را مسدود کرد.
احمدرضا هاشم‌زهی، فرماندار شهرستان قصرقند با اعلام اینکه 72 روستای بخش تلنگ این شهرستان به علت بارش‌های شدید در محاصره سیلاب قرار دارد، گفت: حجم گسترده بارندگی‌ها خسارت سنگینی به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و راه‌های ارتباطی بخش تلنگ وارد کرده و راه ارتباطی 33 روستای بخش مرکزی و ساربوک در حاشیه رودخانه همچنان قطع است. وی با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی شهرستان از شارک بخش تلنگ به میزان 260 میلیمتر گزارش شده، خواستار امدادرسانی هوایی به مناطق سیل‌زده این شهرستان شد.


فرماندار شهرستان قصرقند ادامه داد: رودخانه‌های فصلی کاجو، کهن، چرک و شارک بخش تلنگ قصرقند طغیان کرده‌اند و به دلیل بارندگی و طغیان رودخانه‌ها تمامی مسیرهای منتهی به بخش تلنگ هم از طرف چابهار و هم از طرف قصرقند و هم دسترسی به داخل بخش بسته شده است.



نیکشهر در خاموشی


مجید حسنی، فرماندار نیکشهر هم با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی به این شهرستان گفت: شدت بارش‌های 2 روز گذشته به حدی بوده که 2 دستگاه پل تخریب و راه ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستا در نیکشهر قطع شده است.وی ادامه داد: زیرساخت‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند و خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی نداشته‌ایم.

در حال حاضر ۴۸ روستای نیکشهر با خاموشی مواجه هستند و ارتباط مخابراتی بسیاری از روستاها نیز به علت قطع فیبر نوری دچار اختلال شده است. البته ستاد مدیریت بحران شهرستان در حالت آماده‌باش قرار دارد و بازگشایی مسیرهای مسدود شده در این شهرستان آغاز شده است. با بازگشایی محورهای مسدود شده تلاش خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن برق و ارتباطات مخابراتی شهرستان به شرایط پایدار برسد.


حسنی با اشاره به بارش 120 میلیمتری باران در این شهرستان، افزود: بارندگی‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی بیش از 230 روستای بخش‌های مرکزی، آهوران و بنت به مرکز این شهرستان را قطع کرده و به دلیل قطعی تلفن‌ها و بسته شدن راه‌ها هیچ اطلاعی از وضعیت و خسارت‌ها در این مناطق در دست نیست.



آماده‌باش نیروهای راهداری سیستان و بلوچستان


ایوب کُرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان از آماده‌باش کامل نیروهای راهداری استان خبر داد و گفت: در پی هشدار هواشناسی و ورود سامانه بارشی به استان، در حال حاضر 18 گروه مجهز راهداری با 200 نفر نیرو در محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره‌کل مستقر و به حالت آماده‌باش هستند.وی افزود: 5 راهدارخانه در محورهایی که با بارندگی بیشتری مواجه خواهند بود تجهیز شده تا رانندگان و مسافران در صورت ضرورت در این راهدارخانه‌ها مستقر شوند.



خطر حمله «گاندو» در پی وقوع سیلاب


محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده به‌خصوص در جنوب استان سیستان و بلوچستان، احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید بشدت مراقب باشند.
وی ادامه داد: با توجه به سرریزشدن آب سدهای پیشین، زیردان و رودخانه‌ها در منطقه، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: از مردم تقاضا داریم از تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است، خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha