اگزما، وضعیتی است که باعث خارش، خشکی و ترک‌خوردگی پوست می‌شود و به هیچ وجه زندگی با آن در هیچ قسمتی از بدن آسان نیست.

هر آنچه که لازم است درباره اگزما صورت بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث سنترال، اگزما، وضعیتی است که باعث خارش، خشکی، ترک‌خوردگی پوست می‌شود و به هیچ وجه زندگی با آن در هیچ قسمتی از بدن آسان نیست.هنگامی که اگزما روی صورت خود دارید، می تواند بسیار ناراحت کننده بشود، زیرا پنهان کردن آن بسیار دشوار است.

برخی از افراد فقط اگزمای صورت دارند، در حالی که برخی دیگر دارای تکه های اگزما در صورت خود و همچنین سایر نقاط بدن خود هستند. طبق آکادمی پوست آمریکا، علائم اگزما عبارتند از:

  • تاول هایی که ممکن است ترشح کنند و پوسته پوسته شوند
  • تغییر رنگ (قرمز در پوست های روشن تر، قهوه ای تیره، بنفش یا خاکستری در پوست های تیره تر)
  • مناطق خشک و پوسته پوسته شده پوست
  • ترشح مایع از برجستگی ها یا بثورات
  • خارش پوست
  • نواحی زبر با برجستگی های کوچک (این مورد در پوست های تیره تر رایج تر است)
  • پوست متورم که در لمس گرم احساس می شود

معمولاً نواحی آسیب دیده اگزما اطراف چشم‌ها، گوش‌ها و گونه‌ها هستند. اگزمای اطراف چشم، چین‌هایی روی پلک‌های پایین ایجاد می‌کند که خطوط دنی مورگان نامیده می‌شود. به گفته انجمن ملی اگزما انگلستان، افراد مبتلا به اگزما اغلب دارای خراش و پوست آسیب دیده ناشی از خراش می‌باشند؛ همه اینها به دلیل آن خارش شدید است که ممکن است به خصوص با اگزمای صورت دردناک باشد زیرا پوست حساس‌تر است.


انواع اگزمای صورت

اگزمای صورت می تواند در افراد مختلف به طرق مختلف ظاهر شود که هر کدام ویژگی ها و محرک های خاص خود را دارند. در اینجا برخی از انواع رایج اگزمای صورت وجود دارد:

  • اگزمای آتوپیک: به گفته انجمن ملی اگزما، این شایع ترین شکل اگزما است که حدود 16.5 میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. "آتوپیک" به معنای "آلرژیک" است، بنابراین جای تعجب نیست که این نوع اگزما به شدت با آسم، تب یونجه، آلرژی غذایی یا سایر آلرژی ها مرتبط شود.
  • درماتیت تماسی: دو دسته از درماتیت تماسی وجود دارد: محرک یا آلرژیک. درماتیت تماسی تحریکی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست توسط چیزی که در تماس مستقیم با آن است، مانند صابون تند، تحریک می‌شود. از سوی دیگر، درماتیت تماسی آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نسبت به چیزی مانند پیچک سمی یا یک محصول معطر صورت، پاسخ ایمنی تاخیری داشته باشد.
  • اگزمای حساس به نور: این وضعیت نادرترین نوع اگزما است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود و منجر به علائم شدید اگزما در پوست در معرض آن می شود.
  • درماتیت سبورئیک: این نوع اگزما زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی (غدد میکروسکوپی در پوست که برای ترشح سبوم به داخل فولیکول مو باز می‌شوند) در یک پاسخ التهابی درگیر می‌شوند.


علل اگزما در صورت

همانطور که انجمن ملی اگزما می گوید، اغلب هیچ دلیل قابل شناسایی برای اگزمای صورت وجود ندارد. در مورد اگزمای آتوپیک، دانشمندان نمی دانند که چرا برخی از قسمت های بدن به جای (یا بیشتر از) قسمت های دیگر تحت تأثیر قرار می گیرند. اما اگر این درماتیت تماسی باشد، در صورت تماس با پوست صورت، طیفی از مواد می توانند باعث تشدید علائم روی پوست شوند.

طبق گفته کلینیک مایو، این موارد عبارتند از:

  • مواد موجود در هوا
  • سفید کننده و مواد شوینده
  • محصولات مو
  • گیاهان
  • دستکش لاستیکی
  • صابون

اگر پزشک تشخیص دهد که ممکن است آلرژی داشته باشید که باعث علائم اگزمای صورت شما می شود، شما را برای آزمایش پچ ارجاع می دهد.


درمان اگزمای صورت

درمان اگزمای صورت با تعیین شدت وضعیت شما شروع می شود. هیچ آزمایش خونی برای این تشخیص وجود ندارد؛ پزشک شما میزان گسترده و شدید علائم شما را در نظر می گیرد. همچنین ممکن است از شاخص شدت و ناحیه اگزما (EASI) و/یا شاخص شدت درماتیت آتوپیک (SCORAD) استفاده کنند.

اگر اگزمای شما خفیف است (مثلاً اگر فقط چند نقطه اگزما روی صورت خود دارید)، ممکن است پزشک شما توصیه کند که با ایجاد تغییراتی در رژیم مراقبت از پوست در خانه شروع کنید. خط اول درمان برای اگزمای صورت، پاک کننده ملایم، متوقف کننده تمام اسیدها و محصولات خشن، مرطوب کننده بدون عطر است. با استفاده از یک مرطوب کننده در اتاقی که در آن شب می خوابید، رطوبت پوست را حتی بیشتر افزایش دهید.

همچنین اغلب یک کرم موضعی غیراستروئیدی مانند الیدل (پیمکرولیموس) تجویز می شود که ممکن است قرمزی، خارش و التهاب را کاهش دهد و سیستم ایمنی را سرکوب کند. گزینه دیگرEucrisa ( crisaborole ) است که آنزیمی را که به تنظیم التهاب در پوست کمک می کند، مسدود می کند.

کرم های استروئیدی همیشه مورد نیاز نیستند

هر موردی از اگزما نیاز به استروئیدهای موضعی ندارد، اما معمولاً زمانی که سایر درمان‌ها جواب نمی‌دهند، استفاده از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر اگزمای صورت بسیار شدید باشد، استروئید موضعی استفاده می شود. با این حال، مدت زمان استفاده به حدود سه تا پنج روز محدود می شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. استفاده طولانی مدت مداوم از استروئید می تواند منجر به نازک شدن پوست و همچنین درماتیت اطراف دهان شود که به صورت پاپول ها و جوش های التهابی کوچک یا لکه های پوسته پوسته در اطراف دهان ظاهر می شود.


در مورد فتوتراپی چطور؟

متخصصین پوست به طور کلی فتوتراپی را برای اگزمای صورت توصیه نمی کنند. به گفته انجمن ملی اگزما، فهرست عوارض جانبی احتمالی طولانی است، از جمله آب مروارید، سرطان های پوست، پیری زودرس پوست، آفتاب سوختگی، حساسیت پوست، و بثورات حساس به نور.

پوست صورت بیشتر مستعد آسیب سوختگی و پیری زودرس است. همانطور که گفته شد، نور UV در یک محیط کنترل شده و تجویز شده، مانند مطب پزشک، می تواند برای اگزمای تنه و اندام ها بسیار مفید باشد.

فتوتراپی آخرین راه حل برای اگزمای صورت است که تنها زمانی مورد توجه قرار می گیرد که همه گزینه ها شکست خورده باشند. گزینه‌های بسیار عالی دیگر مانند Opzelura ( روکسولیتینیب ) می باشد که یک مهارکننده موضعی جدید JAK است. این دارو با مسدود کردن سیگنال‌های آنزیم‌هایی که باعث التهاب می‌شوند، اثر می‌کند، بنابراین پاسخ سیستم ایمنی را کاهش می دهد و خارش را تسکین می‌دهد.

نحوه مراقبت از پوست، اگر اگزمای صورت دارید

به آرامی پوستتان را تمیز کنید

روتین خود را با یک پاک کننده ملایم صورت (نه صابونی) شروع کنید.از هر گونه پاک‌کننده‌ای با ترکیبات خشن، مانند مواردی که برچسب آکنه یا ضد پیری دارند، خودداری کنید.

مراقب دمای آب باشید

مهم است که هنگام شستن صورت خود به دمای آب توجه کافی داشته باشید. انجمن ملی اگزما استفاده از آب ولرم را به جای خیلی گرم یا خیلی سرد توصیه می کند که ممکن است باعث افزایش التهاب و آسیب به پوست حساس شود.

پوستتان را مرطوب کنید

بعد از اینکه پوست خود را تمیز کردید، از کرم یا مرطوب کننده مبتنی بر وازلین استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگزما ناشی از یک سد پوستی ناکارآمد است و مرطوب کردن پوست با کرم یا پماد، به بازیابی این سد و جلوگیری از تشدید علائم کمک می‌کند.

اگر از پماد تجویزی برای اگزمای صورت خود استفاده می کنید، این پماد را قبل از مرطوب کننده خود بمالید.

از وسایل آرایشی که باعث ظاهر شدن علائم می شود اجتناب کنید

ه طور کلی، اگر اگزما روی صورت خود دارید و آرایش کردن باعث تشدید علائم شما می شود احتمالاً بهتر است کرم پودر و کانسیلر را کنار بگذارید تا زمانی که علائم شما دوباره کنترل شود.

برخی از محصولات آرایشی دارای مواد شیمیایی یا نگهدارنده‌هایی هستند که می‌توانند به‌عنوان یک آلرژن یا تحریک‌کننده پوست آسیب‌دیده عمل کنند. اگر مشکوک به آلرژی تماسی باشید، می توانید برای تعیین اینکه کدام ماده محرک است، آزمایش پچ انجام دهید.

اگر به سراغ وسایل آرایشی با ترکیبات آبرسان (مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین) می روید که برچسب ضد حساسیت دارند یا برای پوست های حساس فرموله شده اند، باید کاملاً ایمن بمانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha