رئیس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر هویت علمی و اجتماعی پرستاری، گفت: هدف شورای عالی نظام پرستاری این است که پرستاری، «حرفه‌ای» در نظر گرفته شود و مسائل مربوط به حرفه‌ای قلمداد شدن پرستاری در کانون توجه قرار گیرد.

مسایل مربوط به حرفه‌ای قلمداد شدن پرستاری مورد توجه قرار گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، وحید زمان‌زاده در نخستین اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی و روسای هیأت‌مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور که صبح امروز، دوشنبه ۱۴ اسفند در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: پرستاری، یک صنف نیست بلکه یک حرفه است. براساس معتبرترین منابع، پرستاری، تشخیص و درمان است.

وی با بیان اینکه پرستاری دارای وجه حرفه‌ای است، افزود: هنگامی که سخن از پرستاری به میان می‌آید باید دو مولفه «هویت علمی» و «هویت اجتماعی» پرستاری در کانون توجه قرار گیرد و دعوای شورای عالی نظام پرستاری برای حرفه‌ای برشمردن پرستاری است. اگرچه درمان جزو وظایف پزشکان محسوب می‌شود اما تشخیص نیازهای بیماران بر عهده پرستاران است. پرستاری به معنای پاسخگویی به نیازهای مراقبتی بیماران است و به همین دلیل اینگونه مطرح می‌شود که پرستاری، تشخیص و درمان است. به عنوان مثال نیز انجمن پرستاران آمریکا معتقد است پرستاری، یک امر حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه ششمین دوره شورای‌ عالی نظام پرستاری تشکیل شده، اظهار کرد: هدف شورای عالی نظام پرستاری این است که پرستاری، حرفه‌ای در نظر گرفته شود و مسائل مربوط به حرفه‌ای قلمداد شدن پرستاری در کانون توجه قرار گیرد. علاوه بر حرفه‌ای قلمداد شدن پرستاری، در نظر داریم به مسائل توسعه‌ای، صنفی و معیشتی توجه کنیم.

زمان‌زاده با اشاره به وضعیت سازمان نظام پرستاری گفت: سازمانی را در دست گرفته‌ایم که از منظر مالی و اداری در شرایط نامساعدی قرار داشت. سازمان از منظر مالی، مقروض بود و از نظر نظام اداری، وضعیت نامساعدی داشت.

وی خطاب به روسای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری گفت: روسای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری باید سیاست‌گذاری کنند و مصوباتی ایجاد کنند. همچنین هیات‌مدیره‌ها باید به ماموریت‌گرایی توجه کنند و باید به نحوی عمل کنند که برنامه‌ها روی زمین نماند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه همواره چالش‌ها و نقدها در کانون توجه قرار می‌گیرند، افزود: همواره چالش‌ها و نقدها مورد توجه قرار گرفته‌اند. ما باید بدانیم که بر مسائل عملیاتی متمرکز شویم. هیات‌های‌مدیره نظام پرستاری، بازوان شورای عالی نظام پرستاری هستند. من از هیات‌های‌مدیره‌های نظام پرستاری می‌خواهم که از سازمان نظام پرستاری حمایت کنند.

وی در عین حال ادامه داد: برخی از اعضای هیات‌مدیره‌ها نسبت به ایجاد بنگاه‌های معاملاتی اقدام می‌کنند اما باید بدانید با هرگونه تخلف برخورد می‌کنیم. شورای عالی با هرگونه تخلفی که توسط هیات‌های مدیره انجام شود، برخورد می‌کند. شورای عالی در خصوص هرگونه تخلف با متخلفان تعارف ندارد و اجازه تخلف نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ۲۰۹ دانشکده پرستاری در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۶ هزار دانشجو در رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری مشغول به تحصیل هستند. تعداد اساتید نسبت به دانشجو معادل یک به ۲۶ است؛ به همین دلیل، اساتید تحت فشار قرار دارند. مخالف توسعه مدارس بهیاری در هر نقطه‌ای از کشور هستیم و از اعضای هیات‌مدیره‌های پرستاری می‌خواهم که هرگونه توسعه مدارس بهیاری را گزارش دهند. بهیاران برای مراقبت از بیماران از توانایی علمی کافی برخوردار نیستند و بیماران از منظر قانونی باید زیر نظر پرستاران باشند. در شورای عالی نظام پرستاری، منافع مردم را در کانون توجه قرار داده‌ایم اما در کنار توجه به منافع مردم از حقوق جامعه پرستاری هم نمی‌گذریم.

زمان‌زاده با انتقاد از وضعیت مالیاتی پرستاران گفت: پزشکان در مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف هستند اما پرستاران از چنین آیتمی برخوردار نیستند. پرستاران دارای نقش کلیدی در نظام سلامت هستند و نیازها و خواسته‌های آنها باید از لحاظ صنفی و مالی دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha