یک مطالعه جدید نشان می دهد که آپنه خواب می تواند اثرات مضری بر مغز داشته باشد و باعث مشکلات حافظه یا تفکر شود.

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، به گفته محققان، افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که آپنه خواب ندارند، حدود ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات حافظه یا فکری باشند.

دکتر «دومینیک لو»، محقق ارشد از مرکز پزشکی بوستون، گفت: «این یافته‌ها اهمیت غربالگری زودهنگام آپنه خواب را برجسته می‌کند.»

آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد هنگام خواب تنفس شأن متوقف شده و دوباره شروع به تنفس می‌کنند. علائم شامل خروپف، نفس نفس زدن و مکث تنفسی است.

افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب از خستگی غیرقابل توضیح و نوسانات خلقی رنج می‌برند، زیرا وقفه‌های تنفسی آنها به طور مداوم آنها را با کاهش سطح اکسیژن خونشان بیدار می‌کند. آنها قادر به خواب عمیق و باکیفیت نیستند.

برای این مطالعه، محققان نزدیک به ۴۳۰۰ نفر را در مورد کیفیت خواب، حافظه و عملکرد مغز مورد بررسی قرار دادند.

حدود یک چهارم از شرکت کنندگان علائم آپنه خواب را گزارش کردند.

از میان افرادی که آپنه خواب داشتند، یک سوم (۳۳٪) مشکلات حافظه یا تفکر را گزارش کردند، در حالی که تنها ۲۰٪ افراد بدون آپنه خواب چنین مشکلاتی داشتند.

لو گفت که یافته‌ها به اهمیت جدی گرفتن آپنه خواب اشاره دارد.

لو در ادامه افزود: «درمان‌های مؤثر مانند دستگاه‌های فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) به راحتی در دسترس هستند. خواب با کیفیت، همراه با داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، مشارکت اجتماعی و تحریک شناختی، در نهایت ممکن است خطر ابتلاء به مشکلات فکری و حافظه را کاهش دهد و کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha