بیش از 3 دهه از احداث آزادراه قزوین – رشت به عنوان یکی از محورهای پرتردد، مهم و اثرگذار در شمال کشور می‌گذرد؛ یکی از مهم‌ترین ابر پروژه‌های آزادراهی کشور که در گلوگاه ۸ کیلومتری محور منجیل به رودبار متوقف شده و به دلیل صعب العبور بودن و وجود تونل‌های سنگی، همانند استخوانی در گلوی آزادراه گیر کرده است.

پایان ترافیک نفسگیر در مسیر منجیل - رودبار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،طبق گفته معاون عمرانی استاندار گیلان، با تزریق 1350 میلیارد تومان اعتبار جدید از سوی دولت سیزدهم به 28 درصد باقی مانده طرح، 98 درصد آزادراه منجیل- رودبار تکمیل شده و طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از ماه مبارک رمضان توسط رئیس جمهور افتتاح شده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

بازگشایی گلوگاه ترافیکی


آزادراه منجیل-رودبار بخشی از کریدور شمال-جنوب و شاهراه حیاتی ارتباط پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان محسوب می‌شود که با تکمیل آن گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار مرتفع شده و ضمن ایجاد سفری ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب، به گردشگری استان گیلان رونقی دوباره خواهد بخشید؛ استانی که یکی از خوش آب و هواترین شهرها و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران به‌شمار رفته و به دلیل وجود مواهب طبیعی، آب و هوای چهارفصل و نزدیکی به پایتخت، قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور را دارد.

افتتاح آزادراه با حضور رئیسی


اما همه ساله با رونق گرفتن سفرهای نوروزی به استان گیلان، تردد در محورهای مواصلاتی بویژه ورودی‌ها و خروجی‌ها با ترافیک سنگین همراه شده و مشکلاتی را برای تردد شهروندان و مسافرین در محور آزاد راه قزوین- رشت و منجیل- رودبار ایجاد می‌کند.حضور مسافران و گردشگران به استان گیلان، اگر چه موجب رونق کسب و کار بازاریان و کسبه‌ها می‌شود اما تراژدی خسته کننده ترافیک در ورودی و خروجی استان و افزایش تصادفات مرگبار، ضعف زیرساخت‌های راه را به نمایش گذاشته و خاطره‌ای تلخ از گیر افتادن در ترافیکی آزاردهنده در اذهان شهروندان و مسافرین به تصویر می‌کشد؛ ترافیکی چند کیلومتری که حالا به همت دولت سیزدهم و پشت سرگذاشتن مشکلاتی نظیر آزادسازی اراضی، ایمن‌سازی پروژه و احداث پل و تونل‌های متعدد، مدیریت شده و طبق گفته «محسن منصوری»،معاون اجرایی رئیس جمهور، این پروژه به عنوان آخرین پروژه مهم در اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شده و مشکل ترافیک ورودی شهر رودبار را مرتفع خواهد کرد.

تزریق1350 میلیارد تومان اعتبار


«موسی فکور»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان می‌گوید: «احداث آزادراه منجیل-رودبار به طول 8.2 کیلومتر از سال 1398 آغاز شده و طی این مدت، 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص داده شد. پروژه‌ای که تا سال 1400 با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد تومان، حدود 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشت». وی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم معرفی کرده و تصریح می‌کند: «در دولت مردمی، 1350 میلیارد تومان اعتبار جدید به 28 درصد باقی مانده طرح تزریق شد. پروژه‌ای که حالا 98 درصد پیشرفت فیزیکی آن تکمیل شده و با حضور رئیس جمهور و طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از ماه مبارک رمضان افتتاح شده و زیربار ترافیک خواهد رفت.»

98 درصد پیشرفت فیزیکی


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به تکمیل چهار تونل و هشت پل و لاینینگ آزادراه منجیل- رودبار، تأکید می‌کند: «در حال حاضر، 98 درصد پروژه تکمیل شده و تنها بخشی از کف‌سازی تونل و آسفالت باقی مانده که با مساعد شدن وضعیت جوی و آب و هوا، تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»


این مقام مسئول درباره علل تأخیر چندساله در تکمیل این آزادراه می‌گوید: «چندین عامل از جمله کوهستانی بودن، وجود ابنیه و احداث چهار تونل در مسیرهای سخت، زحمت کار و هزینه‌ها را چندین برابر کرده است. در دولت قبل، اعتباری برای تکمیل آزادراه پیش‌بینی نشده و روند تکمیل این طرح ناتمام در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.»

رونق گردشگری گیلان


فکور درباره مزیت‌های افتتاح آزادراه منجیل- رودبار می‌گوید: «گیلان استانی گردش پذیر است که سالانه میلیون‌ها نفر از اماکن گردشگری استان بازدید می‌کنند. با افتتاح آزادراه منجیل- رودبار، گره‌های ترافیکی ناشی از حضور گردشگران در ورودی استان باز شده و قفل شدن خودروها در ترافیک‌های طولانی مرتفع خواهد شد. طبق گفته وی، با افتتاح آزادراه، شرایط برای سفری ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب کشور فراهم شده و ترانزیت و مبادله کالا و همچنین عبور و مرور تریلی و کامیون به سهولت و بدون گیرافتادن در گره‌های ترافیکی انجام خواهد شد.»

رودباری‌ها نگران نباشند


شهرستان رودبار یکی از قطب‌های تولید زیتون در کشور محسوب شده و حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای فروش زیتون و محصولات فرآوری شده در آن وجود دارد. مردم رودبار نگرانند که با احداث آزادراه منجیل ـ رودبار و عبور مسافرین از مسیر دیگر و عدم توقف خودروها برای خرید زیتون، کار و کاسبی‌شان به خطر افتاده و در تأمین معیشت و نان شب خود با مشکل مواجه شوند. اخیراً تعدادی از کاسبان رودبار با «ایران» تماس گرفته و خواهان پیگیری این موضوع شدند.

«ع. صانعی» صاحب فروشگاهی بزرگ در رودبار است که در آن انواع زیتون، روغن زیتون و... را بفروش می‌رساند. او به «ایران» می‌گوید: «احداث آزادراه اگرچه بخش زیادی از مشکلات ترافیکی در ایام تعطیلات را حل و فصل می‌کند، اما عمده نگرانی مردم درخصوص تأمین معیشت همچنان به قوت خود باقی است. قبلاً گردشگران از رودبار عبور کرده و سوغاتی‌های این شهر را می‌خریدند. اما حالا با احداث آزادراه عملاً هیچ گردشگری وارد رودبار نمی‌شود.

حال در چنین شرایطی مردم چگونه باید ارتزاق کرده و زیتون‌های خود را بفروشند؟ آیا بهتر نیست مسئولین فکری به حال جانمایی مکانی مناسب برای بازاریان رودبار به منظور امرار معاش کرده و با این اقدام بخشی از دلنگرانی کاسبان و شهروندان این شهر را پاسخ دهند؟»معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، در پاسخ به دلنگرانی‌های معیشتی مردم رودبار می‌گوید: «آزادراه منجیل- رودبار در لاین ورودی به استان گیلان قرار داشته و مسیر بازگشت از داخل شهر رودبار عبور می‌کند.

اغلب گردشگران هنگام برگشت به خانه، اقدام به خرید سوغاتی کرده و مردم رودبار بدون هیچ نگرانی می‌توانند سوغاتی و کالاهای خود را به مسافرین و گردشگران بفروشند. بر این اساس افتتاح این آزادراه هیچ مشکلی را برای کسب درآمد و ارتزاق شهروندان رودباری ایجاد نکرده و عمده دلنگرانی آنها نسبت به عدم فروش محصولاتی مانند زیتون و سوغاتی‌های دیگر با افتتاح این آزادراه، برطرف خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha