جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 369010

تجربه میگرن، سردرد و درد با کم خونی ناشی از فقر آهن مرتبط شده است (سطح پایین آهن در خون).  از آنجایی که آهن یک ماده مغذی است که بدن شما به تنهایی آن را تولید نمی کند، سطح پایین آن می تواند به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی شما باشد، اما دلایل دیگری مانند بارداری یا از دست دادن خون نیز ممکن است مقصر باشد.

ارتباط بین کم خونی و سردرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، تجربه میگرن، سردرد و درد با کم خونی ناشی از فقر آهن مرتبط شده است (سطح پایین آهن در خون). از آنجایی که آهن یک ماده مغذی است که بدن شما به تنهایی آن را تولید نمی کند، سطح پایین آن می تواند به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی شما باشد، اما دلایل دیگری مانند بارداری یا از دست دادن خون نیز ممکن است مقصر باشد.

در حالی که تجربه میگرن ممکن است تا حدی ژنتیکی باشد، کم خونی ناشی از کمبود آهن، به ویژه نزدیک به پایان دوره قاعدگی، یک دلیل رایج برای ظاهر شدن سردرد است. اما عوامل دیگری که می توانند منجر به سردرد شوند عبارتند از عفونت، استرس و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا سردرد می تواند از علائم کم خونی باشد.

علل کم خونی فقر آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری است که ما از غذا به خصوص گوشت قرمز، اسفناج و غلات و نان غنی شده با آهن دریافت می کنیم. کمبود آن نیز ممکن است بخاطر رژیم غذایی، خونریزی یا دلایل دیگر باشد. دلایل دیگر نیز شامل بارداری است که نیاز بدن به آهن را افزایش می دهد یا بیماری های خاصی که در جذب اختلال ایجاد می کنند، مانند بیماری سلیاک، اسهال مزمن و سایر مشکلات گوارشی.

میگرن چیست؟

میگرن حملات سردردهای شدید و علائم دیگر است که از ساعت ها تا چند روز طول می کشد.

علائم سردرد میگرنی عبارتند از:

سردرد: سردردهای میگرنی با شدت متوسط تا شدید هستند که به صورت ضربان دار یا شدید توصیف می شوند و اغلب در یک طرف سر احساس می شوند. درد همچنین می تواند حرکت کند و تا 72 ساعت طول بکشد.
حساسیت به نور، صداها یا بوهای خاص: این محرک ها می توانند میگرن را بدتر کرده یا طول مدت آن را طولانی کنند.
حالت تهوع: احساس تهوع، استفراغ یا هر دو نیز علائم شایعی هستند که اغلب زمانی رخ می دهند که سردرد در بدترین حالت خود قرار دارد.
ضعف جسمانی: ضعف عضلانی و خستگی می تواند از علائم حملات باشد. برخی از افراد نیز فلج موقت در یک طرف بدن خود را تجربه می کنند.
هاله: برخی از افراد میگرن همراه با اورا دارند. در این موارد، حملات سردرد قبل یا همراه با اختلالات بینایی، کوری موقت در یک چشم، دیدن چراغ‌ها یا خطوط چشمک زن، بی‌حسی یا گزگز روی پوست، زنگ زدن در گوش‌ها و تغییر در الگوی گفتار است.


میگرن همچنین می تواند باعث دوبینی، سرگیجه و تغییر در حس بویایی یا چشایی شما شود. برخی از افراد به دلیل این بیماری، شادی، افسردگی، بی قراری یا اختلالات خواب را تجربه می کنند.


آیا میگرن از علائم کم خونی فقر آهن است؟

کم خونی ناشی از فقر آهن با میگرن، سردرد و افزایش استعداد برای تجربه کردن درد مرتبط است؛ همچنین می تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، سرگیجه، اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

هنگامی که اکسیژن کمتر از حد مطلوب در سراسر بدن شما جریان دارد، می تواند باعث بروز علائم فیزیکی عمومی شود و ممکن است شما را از نظر روحی و جسمی خسته کند.

چندین دلیل احتمالی وجود دارد که چرا کم خونی کم آهن می تواند منجر به سردرد شود، از جمله:

  • تغییرات قاعدگی منجر به میگرن قاعدگی می شود
  • فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک(IIH)
  • بارداری

میگرن قاعدگی

میگرن قاعدگی تقریباً نیمی از زنانی را که میگرن را تجربه می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که علت دقیق این حملات مکرر میگرن هرگز به طور کامل شناخته نشده است، اکثر متخصصان توافق دارند که کاهش استروژن که قبل از قاعدگی رخ می دهد، نقش مهمی در این پدیده پیچیده ایفا می کند.

کم خونی فقر آهن ناشی از از دست دادن حاد خون در دوران قاعدگی نیز ممکن است در میگرن های قاعدگی نقش داشته باشد، به ویژه زمانی که در نزدیکی پایان دوره قاعدگی زنان رخ می دهد. برخی این میگرن پایان قاعدگی را به عنوان یک نوع منحصر به فرد میگرن طبقه بندی کرده اند.

ترکیبی از عوامل، از جمله کاهش استروژن، کم خونی ناشی از فقر آهن و تغییر سطح سروتونین، همگی می توانند منجر به ایجاد میگرن قاعدگی شوند.

اعتقاد بر این است که کاهش سطح استروژن باعث میگرن درست قبل یا در روزهای اولیه قاعدگی زنان می شود، در حالی که کم خونی ناشی از فقر آهن به عنوان محرک بالقوه میگرن است که در چند روز آخر پریود زنان رخ می دهد.

فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک

کم خونی فقر آهن یک عامل خطر برای ایجاد فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک در نظر گرفته می شود و یک اختلال نسبتا نادر است که تمایل دارد افراد چاق و زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت ناشی از افزایش فشار مایع نخاعی در اطراف مغز است.

افرادی با سابقه تشخیص IIH، سردرد را همراه با سایر علائم کلاسیک تجربه می کنند، از جمله:

  • ادم پاپیلو، نوعی تورم در چشم ناشی از افزایش فشار روی مغز است
  • ضربان دار وزوز گوش (شنیدن صدای ضربان دار در سر)
  • تهوع و استفراغ

IIH یک بیماری قابل درمان است، اما برای جلوگیری از از دست دادن بینایی دائمی، تشخیص و درمان به موقع مهم و ضروری است.

میگرن بارداری

میگرن در دوران بارداری شایع است، همانطور که اغلب در چرخه قاعدگی شما رخ می دهد. آنها شایع ترین نوع سردرد هستند که با تغییرات هورمونی به ویژه استروژن مشاهده می شود.

میگرن ممکن است با کم خونی کم آهن در دوران بارداری به دلیل افزایش تقاضا برای آهن مرتبط باشد، اما خطر کم خونی معمولاً موقتی است. کم خونی را می توان با مکمل های آهن قبل از تولد برطرف کرد.

در حالی که اکثر افراد باردار در معرض خطر جدی سلامتی ناشی از کم خونی کم آهن نیستند، این وضعیت می تواند بر جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. با این حال، میگرن می تواند نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری باشد که می تواند منجر به ظاهر شدن عوارض شود.

درمان و مدیریت سردرد

به طور کلی، میگرن هایی که با کم خونی فقر آهن مرتبط هستند، نسبت به میگرن های مرتبط با تغییرات در سطح استروژن، شدیدتر و راحت تر درمان می شوند. درمان میگرن می‌تواند شامل داروهای مسکن یا مصرف داروهای بدون نسخه، از جمله تریپتان‌هایی مانند اکسرت (آلموتریپتان) باشد.

اگر کم خونی فقر آهن دارید، درمان این مشکل اساسی برای سلامت کلی شما مهم است و احتمالا می تواند به جلوگیری از عود میگرن قاعدگی کمک کند.

مکمل‌های آهن می‌توانند عملکرد گلبول‌های قرمز خون شما را بازیابی کنند، اما همچنین می‌توانند عوارض جانبی از جمله یبوست شدید ایجاد کنند. قبل از مصرف هر گونه مکملی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

کم خونی ناشی از کمبود آهن می تواند یک علت شایع و به راحتی قابل درمان داشته باشد. به عنوان مثال، تغییرات در رژیم غذایی می تواند به افزایش سطح آهن در هنگام مصرف گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و سایر منابع غنی از آهن کمک کند. اما کم خونی همچنین می تواند نشانه سرطان یا درمان های آن و همچنین سایر شرایط جدی باشد.

اگر علائم زیر یا تجربه خستگی مزمن را دارید، در مورد تشخیص کم خونی به پزشک خود مراجعه کنید:

  • سردردهایی که از بین نمی روند یا بدتر می شوند
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • زخم های دهان

سردردهای شدید همچنین می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند تومور، سکته مغزی یا عفونت مننژیت باشد. در صورت تجربه سردرد به همراه موارد زیر فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • شروع ناگهانی و شدید
  • تب
  • تشنج
  • سفتی گردن
  • سردرگمی ذهنی
  • ضعف یا بی حسی

برچسب‌ها