یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن نوشابه های گازدار– قندی یا رژیمی– خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی را در افراد افزایش می دهد.

نوشابه گازدار احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان گزارش دادند افرادی که هر هفته دو لیتر یا بیشتر از نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین می‌نوشند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

دو لیتر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر ۱۰ درصد خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. در همین حال، مصرف یک لیتر آب میوه یا آب سبزیجات شیرین نشده در هفته، ۸ درصد خطر را کاهش می‌دهد.

دکتر «نینجیان وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، می‌گوید: «بر اساس این یافته‌ها، ما توصیه می‌کنیم که مردم تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین‌شده با قند اجتناب کنند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های رژیم غذایی و ژنتیکی بیش از ۲۰۰۰۰۰ بزرگسال را که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در مطالعه سلامت بلندمدت بریتانیا ثبت نام کرده بودند، بررسی کردند.

هیچ‌کدام در زمان ثبت‌نام در مطالعه فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند، اما طی یک دوره پیگیری تقریباً ۱۰ ساله، تقریباً ۹۴۰۰ مورد ریتم قلب نامنظم در میان شرکت‌کنندگان ایجاد شد.

فیبریلاسیون دهلیزی شامل لرزش یا انقباضات نامنظم در حفره‌های فوقانی قلب به نام دهلیز است. این وضعیت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد، زیرا اجازه می‌دهد خون جمع شود و به طور بالقوه در داخل قلب لخته شود. انجمن قلب آمریکا می‌گوید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند دارای فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

به نظر می‌رسد سیگار کشیدن خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. سیگاری‌هایی که بیش از دو لیتر در هفته نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشیدند، ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر قرار داشتند، در حالی که افزایش قابل‌توجهی برای سیگاری‌های سابق یا هرگز سیگاری‌ها مشاهده نشد.

به گفته محققان، با این حال، به نظر می‌رسد ژنتیک هیچ نقشی در ارتباط بین خطر فیبریلاسیون دهلیزی و مصرف این نوشیدنی‌ها ندارد.

وانگ گفت: «این نوشیدنی‌ها ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد افزایش دهد که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد و دیابت با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha