تا چند سال پیش مسافران کمی سیستان‌وبلوچستان را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کردند؛ ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری‌ یا نداشتن زیرساخت‌های مناسب همه عواملی بود که موجب می‌شد خیلی‌ها تمایلی به سفر به جنوب‌شرق نداشته باشند.

سیستان‌وبلوچستان در انتظار سیل گردشگران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، چندسالی است که به لطف فعالیت‌های عمرانی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و حتی انتخاب شعار «سیستان‌وبلوچستان؛ مقصد جدید گردشگری» در سال1400 از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گردشگران زیادی به‌ویژه در ایام نوروز به این استان سفر می‌کنند.


این‌بار نیز در هفته‌های اخیر و بعد از بروز سیلاب شدید در مناطقی از جنوب استان به‌ویژه دشتیاری ‌حرف‌وحدیث‌هایی در فضای مجازی شکل گرفت که به‌دلیل مشکلات مردم سیل‌زده به این استان سفر نکنیم‌ یا اینکه سفر به جنوب سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل مشکلات ناشی از سیلاب با مشکلاتی همراه خواهد بود. هرچند در حال حاضر بخشی از شهرستان دشتیاری همچنان با بحران سیلاب دست‌وپنجه نرم می‌کند، معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که مقاصد گردشگری در این استان، آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران در ایام نوروز1403 هستند.



فاصله سیل با مناطق گردشگری


یک‌هفته پیش بود که بارندگی‌های شدید حدود 2هزار روستا را در شهرستان‌های جنوبی استان گرفتار سیلاب کرد؛ سیلاب هر چند حالا فروکش کرده و به روایت محلی‌ها اوضاع حتی در بحرانی‌ترین مناطق هم به روال عادی بازگشته است، اما آنطور که معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان به می‌گوید، دشتیاری به‌عنوان کانون سیلاب از چابهار که یکی از مقاصد گردشگری در استان محسوب می‌شود، فاصله زیادی دارد.


رضا گنجعلی بخش اعظم جاذبه‌های گردشگری سیستان‌وبلوچستان را در مناطق زرآباد، کنارک و چابهار معرفی می‌کند و می‌افزاید: «حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که در حال حاضر دشتیاری برای گردشگری محل مناسبی نیست، باز هم باید گفت این شهرستان آخرین نقطه‌ از سواحل مکران است که گردشگران سراغ آن می‌روند و به مرزهای پاکستان متصل می‌شود.» ‌



541کیلومتر نوار ساحلی


سواحل چابهار یا همان مکران از همسایگی هرمزگان شروع می‌شود و تا پاکستان ادامه دارد؛ 541کیلومتر نوار ساحلی که از زرآباد شروع می‌شود، به کنارک و چابهار و در نهایت شهرستان دشتیاری در همسایگی پاکستان می‌رسد. معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان با این توضیح تأکید می‌کند: «سیل به بخشی از شهرستان دشتیاری خسارت وارد کرده است و به همین دلیل، مشکل خاصی برای ورود گردشگران به سیستان‌وبلوچستان وجود ندارد.»

گنجعلی با تأکید بر اینکه سیستان‌وبلوچستان دومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود، می‌افزاید: «وقوع سیل و آسیب به بخش کوچکی از یکی از شهرستان‌ها نمی‌تواند خللی در حضور گردشگران در استانی به پهناوری سیستان‌وبلوچستان به‌وجود بیاورد.»‌ او حتی تأکید می‌کند که در دشتیاری هم با وجود آسیب‌های سیلاب به روستاها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی همه برپا هستند و روال گردشگری مثل سابق پابرجاست. معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان در ادامه توضیح می‌دهد که بیشتر تاسیسات برای ورود گردشگران در چابهار مستقر است و به همین دلیل، مردم سیستان‌وبلوچستان منتظر میهمانان نوروزی هستند.‌



جاذبه‌های سیستان‌وبلوچستان


بیشترین جاذبه‌های گردشگری سیستان‌وبلوچستان، تاریخی و طبیعی است. معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان با ذکر این نکته تأکید می‌کند که 21اثر ملی طبیعی استان توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده و همچنین 1686اثر تاریخی و 2100اثر ملموس و... هم در سیستان‌وبلوچستان وجود دارد.


گنجعلی با بیان اینکه در ایام نوروز از ظرفیت 100درصدی استان برای ایجاد فضای گردشگری استفاده می‌شود، اظهار امیدواری می‌کند که در نوروز1403 هم مانند سال‌های گذشته سیستان‌وبلوچستان مقصد گردشگران باشد؛ گردشگران داخلی و خارجی.معاون گردشگری سیستان‌وبلوچستان از فعالیت ستاد نوروزی در سیستان‌وبلوچستان هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: «همه دستگاه‌های اجرایی و مردم آماده خدمات‌رسانی به گردشگران و مسافران در ایام نوروز هستند.»

به‌گفته او 158تاسیسات گردشگری در استان وجود دارد که شامل مجتمع‌ها، هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مسافرخانه‌ها و غیره می‌شود. علاوه‌بر آن، مدارس و هتل‌هایی که در مناطق آزاد وجود دارند، بیش از 10 هزار نفر ظرفیت اقامت دارند که می‌توانند میزبان گردشگران باشند.

سیستان‌وبلوچستان در انتظار سیل گردشگران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha