سطوح بالای کلسترول، فشار خون بالا و سیگار کشیدن، سه عامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری قلبی محسوب می‌شوند اما موارد دیگری نیز در این مورد دخیل هستند.

پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی با پوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از هلث، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC)، ۴۷ درصد از مردم آمریکا دارای یک یا چند مورد از این عوامل خطر هستند. سایر عوامل خطر مصرف بیش از حد الکل، داشتن سبک زندگی بی‌تحرک و مصرف غذاهای سرشار از چربی‌های ناسالم است.

در حالی که فشار خون بالا یا کلسترول بالا ممکن است به‌عنوان عوامل خطر، آشکارتر به نظر برسند و به‌طور مستقیم با سلامت قلب ما مرتبط باشند اما عوامل پیش‌بینی‌کننده‌های بیماری قلبی را می‌توان در مکان‌های غیرمنتظره‌تری مانند سطح پوست نیز یافت.

بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ در نشریه علمی Cureus منتشر شد، افرادی که پسوریازیس دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند. تقریبا ۷ میلیون آمریکایی تحت تاثیر ضایعات موضعی، پوسته پوسته شدن و خارش هستند که مشخصه این بیماری است؛ با این حال، این علائم سطحی از چیزی بسیار عمیق‌تر در داخل بدن ناشی می‌شود.

پسوریازیس، بیماری مرتبط با دستگاه ایمنی بدن است و به دلیل این بیماری دستگاه ایمنی با ارسال سیگنال‌های معیوب موجب تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود. پسوریازیس، بیماری التهابی محسوب می‌شود و انجمن آکادمی پوست آمریکا توضیح داد که التهاب مزمن می‌تواند در طول زمان بر عملکرد قلب و عروق خونی تاثیر بگذارد. رابطه بین پسوریازیس و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی در ارتباط با موارد شدیدتر پسوریازیس دیده شده، در حالی که این ارتباط در افراد با موارد خفیف‌تر مشاهده نشده است.

محققان با بررسی تحقیق سال ۲۰۱۸ خاطرنشان کردند که چگونه افراد مبتلا به پسوریازیس دارای تعداد بیشتری از عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند.

بر اساس مقاله به روز شده در سال ۲۰۲۴ که در StatPearls منتشر شده است، مشکلات قلبی نیز در ارتباط با آرتریت پسوریاتیک دیده شده است؛ وضعیتی که حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آرتریت پسوریاتیک، ورم‌مفاصل پسوریاتیک یا آرتروپاتی پسوریاتیک التهاب مفاصل در ارتباط با بیماری پوستی و ناخنی پسوریازیس است. در این بیماری هر یک از مفاصل بدن ممکن است درگیر شوند، ولی عمدتا مفاصل انگشتان و مهره‌های کمری و گردنی مبتلا می‌شوند.

نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که در مقایسه با جمعیت عمومی، بیماران آرتریت پسوریاتیک بیشتر در معرض حمله قلبی، آنژین صدری (یا آنژین قلبی) و ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی متعدد هستند.

به گزارش آکادمی پوست آمریکا، اگرچه یافته‌های تحقیقات نتایج متفاوتی را به همراه داشته است، افرادی که تحت درمان پسوریازیس قرار می‌گیرند ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. درمان موارد متوسط تا شدید پسوریازیس با کاهش تعداد حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ‌های مرتبط با قلب و عروق همراه است.

درمان پسوریازیس فراتر از مدیریت ظاهر ضایعات پوستی است. داروهایی مانند متوترکسات، داروهای بیولوژیک یا اوستکینوماب ممکن است برای درمان این بیماری همچنین کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی برای بیماران پرخطر تجویز شوند.

عادات سبک زندگی سالم، مانند حفظ وزن مناسب، رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم و رعایت قرارهای معمول با پزشک نیز می‌تواند به مدیریت موارد پسوریازیس کمک کند.

در حالی که مطالعات طولانی‌مدت بیشتری مورد نیاز است، کارشناسان بر اهمیت آموزش برای پزشکان، متخصصان قلب و پوست در مورد ارتباط بالقوه بین پسوریازیس و خطر بیماری قلبی به منظور کمک به تشخیص زودهنگام، پیشگیری و تلاش‌های مداخله کننده در این مورد تاکید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha