سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

«آمار مراجعات غیرضروری در روزهای منتهی به چهارشنبه‌سوری کاهش پیدا می‌کند!» شاید از شنیدن این خبر تعجب کنید، اما این جمله به‌معنای کاهش آسیب‌ها در این مدت نیست، بلکه اهمیت حوادثی است که مردم با آن مواجه می‌شوند و نمی‌توان به آنها اصطلاح غیرضروری اطلاق کرد.

یک خطر مرگبار در حوادث چهارشنبه‌سوری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حوادثی که تنها به سوختگی، نابینایی، انفجار یا قطع عضو ختم نمی‌شود و مواردی هم وجود داشته که فرد در اثر خونریزی داخلی و مغزی ناشی از انفجارهای چهارشنبه‌سوری جان خود را از دست داده. به همین دلیل متخصصان تأکید می‌کنند که در حوادث جمعی، بایدتمامی افراد حاضر در محل به مراکز درمانی مراجعه کنند.



حوادث چهارشنبه‌سوری را جدی بگیرید


حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا درباره اینکه افراد با چه آسیب‌هایی ضرورت دارد به مراکز درمانی مراجعه کنند، به همشهری می‌گوید: «سوختگی، نابینایی یا قطع عضو که به‌دلیل انفجار مواد محترقه یا آتش‌سوزی رخ می‌دهد، آسیب‌های عیان هستند اما مواردی هم وجود دارد که فرد در مواجهه با انفجار دچار خونریزی داخلی و مغزی می‌شود که در لحظه اول قابل تشخیص نیست، به همین دلیل نباید مردم را از مراجعه به مراکز درمانی منع کرد.»



یک خطر مرگبار در حوادث چهارشنبه‌سوری


رئیس اورژانس بیمارستان سینا درباره خونریزی‌های داخلی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری می‌گوید: «زمانی که ترقه، فشفشه و مواد محترقه، منفجر می‌شودبه چشم و دست افراد آسیب می‌زند، اما ممکن است فرد دچار خونریزی داخلی یا مشکل کلیوی هم بشود. چندی پیش ما یک حادثه داشتیم که 2جوان موتورسوار در حال حمل مواد منفجره ،با انفجار آن مواجه می‌شوند. تنها راکب موتور به‌دلیل آسیب در ناحیه کمر به اورژانس مراجعه کرد، نفر عقبی آسیب چندانی نداشت و نیامد.اماچند ساعت بعد هم جان خود را از دست داد.» کرمانپور درباره اینکه علائم این خونریزی چیست، بیان می‌کند: «این وضعیت با درد مختصری شروع می‌شود که افراد تصور می‌کنند ناشی از انفجار است. اما به‌تدریج درد تشدید می‌شود و اگر کسی در اطراف مصدوم متوجه شرایط و درنهایت بی‌هوشی او نشود، قطعا جانش به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل ما ترجیح می‌دهیم که در حوادث جمعی همه افراد برای معاینه مراجعه کنند.»



این افراد از خانه خارج نشوند


کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا توصیه‌ می‌کند: «زنان باردار به‌ویژه آنهایی که بارداری اول یا بارداری پرریسک دارند، در شب‌های منتهی به چهارشنبه‌سوری از خانه خارج نشوند. اطلاعات سال‌های قبل نشان می‌دهد که این مادران در مواجهه با حوادث چهارشنبه‌سوری دچار استرس شدید و سقط جنین شده‌اند. افراد با سابقه حملات پانیک، تشنج، صرع و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی هم بهتر است در خانه بمانند .»‌




تماس‌ با اورژانس محدودیت ندارد


سعید مهر سروش، معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان تهران درباره حوادث چهارشنبه‌سوری و میزان تماس با اورژانس، می‌گوید: «سوختگی‌های درجه یک، ترس ناشی از انفجار، آسیب‌های بسیار مختصر و... جزو موارد خطرناک نیستند و نیازی به تماس با اورژانس ندارند، اما هیچ محدودیتی برای تماس نیست و مردم می‌توانند برای هر نوع حادثه و آسیبی با 115 تماس بگیرند. البته قرار نیست همه تماس‌ها منجر به ماموریت شود و از 9هزار تماس با 115 تنها 3هزار اعزام انجام می‌شود و در بقیه موارد مشکل مردم با مشاوره کارشناسان اورژانس برطرف می‌شود.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha