پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲

بیش از 100 گونه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد، بنابراین خوب است بدانید که چه علائمی ایجاد می کنند.

۱۰ نشانه عفونت زگیل تناسلی یا اچ پی وی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از hpvhub، بیش از 100 گونه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد، بنابراین خوب است بدانید که چه علائمی ایجاد می کنند. اگرچه بیشتر انتقال HPV از طریق فعالیت پوستی به پوست در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد، شما همچنان می‌توانید با اشتراک‌گذاری اشیاء، لمس دست‌ یا تبادل خون با فرد مبتلا، به HPV آلوده شوید.

خبر خوب این است که در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما معمولا عفونت HPV را ظرف دو سال پس از ابتلا به آن ریشه کن می کند اما همچنان باید در اسرع وقت از عفونت آگاه باشید زیرا درمان هایی برای جلوگیری از تبدیل آن به موارد بدتر مانند سرطان دهانه رحم در دسترس هستند.

در اینجا 10 علامت اصلی عفونت HPV وجود دارد:

1) زگیل تناسلی

اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. اما زگیل تناسلی معمولاً علامتی است که تجربه می کنند.

زگیل تناسلی HPV نشانه قابل مشاهده عفونت است. آنها به صورت برآمدگی های کوچک مسطح یا گرد در ناحیه تناسلی مانند فرج، مقعد، واژن یا دهانه رحم ظاهر می شوند. برجستگی ها معمولاً شبیه شکل گل کلم هستند. شما ممکن است فقط یک برجستگی یا یک مجموعه از برجستگی ها را ببینید. آنها معمولاً دردناک نیستند، اما اگر آنها را تحریک کنید، خارش دار می شوند.

2) زگیل های پوستی رایج

عفونت HPV روی آرنج، انگشتان و دست‌ها می‌تواند باعث ایجاد زگیل‌های پوستی شود. زگیل های پوستی معمولی ممکن است خشن به نظر برسند اما معمولا خارش دار یا دردناک نیستند. با این حال، مشکل این است که زگیل‌ها به دلیل محل قرارگیری آنها روی بدن شما در معرض آسیب هستند. آسیب می تواند باعث خونریزی زگیل های معمولی و ایجاد ناراحتی شود.

3) زگیل های مسطح

زگیل های مسطح اغلب در بزرگسالان جوان، کودکان و نوجوانان آلوده به HPV ظاهر می شوند. اگر زگیل های پوستی را دیدید که تیره، صاف و برجسته به نظر می رسند، احتمالاً زگیل های مسطح هستند. آنها معمولاً در قسمت‌هایی از بدن ظاهر می‌شوند که ممکن است به طور مرتب خراشیده شود، مانند پاها، صورت و گردن. برخی از افراد زگیل صاف را با آکنه یا جوش اشتباه می گیرند، زیرا این زگیل ها بسیار کوچکتر از سایر زگیل ها هستند و به میزان زیادی در صورت ظاهر می شوند.

4) زگیل کف پا

زگیل های کف پا از سویه های HPV مشابه زگیل های معمولی به وجود می آیند. تفاوت این است که زگیل های کف پا در نواحی بدن تحت فشار مداوم ایجاد می شوند، مانند پاشنه های پا.

زگیل های کف پا را به راحتی تشخیص می دهید زیرا دانه دانه و درشت به نظر می رسند. آنها حتی گاهی اوقات در صورت تحمل فشار زیاد باعث درد شما می شوند. در غیر این صورت، احتمالاً حتی متوجه زگیل های کف پا نخواهید شد.

5) ضایعات دستگاه تنفسی فوقانی

عفونت های HPV ممکن است باعث ایجاد ضایعات ریز در هر ناحیه از دستگاه تنفسی، به ویژه ریه ها، بینی و دهان شود. با این حال، ضایعات معمولاً روی تارهای صوتی و حنجره دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می‌شوند.

هنگامی که عفونت HPV به این ناحیه گسترش می یابد، احتمالاً بر وضوح صدای شما تأثیر می گذارد و تنفس را برای شما دشوارتر می کند. در صورت مشاهده این علائم فوراً برای درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

6) زخم های دهان یا زبان

عفونت HPV می تواند منجر به آفت دهان یا زبان شما شود. آنها باید بعد از دو هفته از بین بروند. اما اگر از بین نرفتند، برای مشاوره بیشتر به دنبال بررسی توسط دندانپزشک یا پزشک باشید.

7) مسائل مربوط به عملکرد جنسی

برخی از عفونت های HPV ممکن است منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم شود. زنان باید مراقب علائم سرطان دهانه رحم مانند خونریزی، درد و ناراحتی در هنگام مقاربت باشند.

8) درد لگن

درد لگن یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان دهانه رحم در زنان مبتلا به HPV است. اگر درد لگن شما ظرف یک یا دو هفته ناپدید نشد، به پزشک مراجعه کنید.

9) خونریزی مقعدی

مردان و زنان آلوده به HPV می توانند به سرطان رکتوم مبتلا شوند که باعث خونریزی مقعدی می شود. اگر به عنوان یک فرد آلوده به HPV دچار خونریزی مقعدی شدید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

10) درد و خارش مقعد

افراد فعلی یا قبلاً آلوده به HPV ممکن است دچار درد و خارش مقعدی شوند، مخصوصاً در هنگام خروج گاز از رکتوم. این علائم می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه از رشد تومور سرطانی در مقعد باشد. فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر هر گونه نگرانی در رابطه با HPV یا علائم احتمالی دارید با پزشک خود صحبت کنید. در بسیاری از موارد آنها می توانند درمان HPV را ارائه دهند که مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha