25سال بیشتر نداشت که بخشدار بخش مرکزی چابهار شد. چندی بعد هم به‌عنوان نخستین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان سکان فرمانداری قصرقند را به‌دست گرفت و مدتی هم سفیر ایران در بروئنی بود.

اولویتم‌ بهره‌مندی از توانایی زنان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حالا هم چند روزی است مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار شده‌است. همه این اولین‌ها در کارنامه «حمیرا ریگی ‌زیروکی» بانوی بلوچ اهل تسنن، کنار هم نشسته است.


مسئولیت‌های شما به‌عنوان بخشدار یا نخستین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان، چه واکنش‌هایی را از سوی زنان بلوچ به همراه داشته‌است؟ فرهنگ بلوچ می‌گوید که زنان چندان در جامعه نیستند. وقتی شما را دوشادوش مردان در بازدیدها می‌دیدند چه بازخوردی می‌گرفتید؟


نخست بگویم که این انتصابات نه‌تنها در جامعه زنان بلوچ بلکه در کل جامعه زنان کشور یک شور و نشاطی را به همراه داشته و امیدآفرینی کرده‌است. زنان بلوچ هم همانند سایر زنان ایران، در طول تاریخ ‌، همواره نقش‌آفرین بوده‌اند. جایگاه زن بلوچ تا جایی بر جامعه اثرگذار بوده که در اختلافات غیرقابل حل، به حرمت چادر زن از خون‌های ریخته شده می‌گذشتند.


چقدر امیدوارید که راهی هم برای حضور زنان بلوچ در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی باز شود؟

مهم‌ترین اثری که من احساس کردم، امیدآفرینی و ارتقای افق دید بود که بانوان و دختران اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در فضای مدیریتی و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف یافته‌اند و شاهد جریان‌سازی بودیم که با اهتمام سایر زنان اعم از هم استانی و هم وطن در حال استقرار و تداوم است.


تفاوتی بین مدیر اقتصادی زن و مرد قائل هستید؟


در تصمیم‌های مدیریتی، انسان‌ها فارغ از جنسیت و مرزبندی‌های اجتماعی دیگر، براساس شایستگی و تعهد جایگاه می‌یابند. تعلق خاطر من به موضوع زن به همه‌ بانوان ایران اسلامی است، اما بهره‌مندی از توانایی زنان شایسته سیستان و بلوچستان اعم از بلوچ و سیستانی نسبت به سایر نقاط کشور ارجحیت دارد.


در تصمیم‌های شما به‌عنوان یکی از مدیران بزرگ اقتصادی، زنان بلوچ و در نگاه کلی‌تر زنان چه جایگاهی دارند؟


تقسیم‌بندی جنسیتی در مسائل مدیریتی جالب به‌نظر نمی‌رسد. ‌ قرآن کریم در آیه ۱۳ سوره حجرات، به صراحت حجت را بر همگان تمام کرده‌است‌. هر انسانی، اعم از زن و مرد نقاط قوت و ضعفی دارد و می‌تواند در جامعه نقش‌های مختلفی ایفا کند.


برای اینکه کلمه محروم برای همیشه از کنار نام سیستان و بلوچستان برداشته شود، چه ایده‌ای دارید؟


سیستان و بلوچستان محروم نیست. اینجا قطعه‌ای بی‌نظیر و بی‌بدیل در پیکره‌ ایران است که در جایگاه شایسته خود قرار نگرفته. «دکترین فرصت‌ها» در بهشت سرمایه‌گذاری یعنی چابهار، چراغ راه ما خواهد بود و همچنین تمرکز بر ماموریت اصلی مناطق آزاد یعنی تولید به مقصد صادرات و البته معبری بر واردات مورد نیاز کشور است. چابهار ظرفیتی است که نه‌تنها می‌تواند رشد و آبادانی استان را به‌دنبال داشته باشد بلکه در اقتصاد کلان کشور هم مؤثر خواهد بود.


شما نخستین زن، نخستین بلوچ و نخستین اهل تسنن در مدیریت منطقه آزاد هستید. همه این اولین‌ها بار زیادی دارند. حس‌تان در این‌باره چیست و درباره این اولین‌ها بگویید.


این اولین‌ها، بار مسئولیتی برای من در قبال جامعه زنان، جامعه اهل سنت و اقوام ایران ایجاد می‌کند. احساس من، حس مسئولیت و امانتداری است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha