در کشاکش این موقعیت دلهره آور یکباره از خواب می پرید و متوجه می شوید که همه چیز صرفاً یک خواب بوده است. گرچه نفس راحتی می کشید اما احتمالاً این سؤال برایتان پیش می آید که چرا با اینکه سال ها است دیگر مدرسه نمی روید، باز هم خواب امتحان دادن می بینید.

چرا در بزرگسالی هم کماکان خواب امتحانات مدرسه را می بینیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، راهروی منتهی به کلاس تان را با سرعت و دلشوره طی می کنید چون می دانید کمی تأخیر داشته اید. وقتی وارد کلاس می شوید، همکلاسی هایتان را می بینید که همگی روی یک برگه خم شده اند. وحشت زده متوجه می شوید امتحانی داشته اید که به کلی آن را فراموش کرده بودید و اصلاً برایش درس نخوانده اید.

در کشاکش این موقعیت دلهره آور یکباره از خواب می پرید و متوجه می شوید که همه چیز صرفاً یک خواب بوده است. گرچه نفس راحتی می کشید اما احتمالاً این سؤال برایتان پیش می آید که چرا با اینکه سال ها است دیگر مدرسه نمی روید، باز هم خواب امتحان دادن می بینید.

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که شما تنها نیستید و بسیاری از افراد این خواب را تجربه می کنند. حتی شبکه های اجتماعی مملوء از کاربرانی است که از تجربه ی مکرر دیدن خواب امتحان صحبت کرده اند.

اما روانشناسان چه نظری درباره ی علت دیدن خواب امتحان دادن در دوران بزرگسالی دارند؟

به گفته ی متخصصان، ما بخش زیادی از زندگی خود را در مدرسه سپری می کنیم و به طور کلی تعجبی ندارد که درباره ی آن خواب ببینیم، حتی در دوران بزرگسالی که دیگر از آن موقعیت دور شده ایم.

در مدرسه ما خود را برای داشتن عملکرد درسی مناسب، پذیرفته شدن از سوی همکلاسی هایمان و گرفتن نمرات خوبی که باید آن ها را به والدین خود نشان دهیم، تحت فشار می بینیم.

روانشناسان می گویند تمام آن اضطراب ها در مدرسه رخ می دهند و با جنبه های اجتماعی مربوط به دوستان و والدین ترکیب می شوند.

در حقیقت، ما در دوران کودکی بیش از همه در مدرسه در موقعیت قضاوت و ارزیابی شدن قرار می گرفتیم. به همین دلیل بعدها در زندگی خود هر زمان که در موقعیتی قرار بگیرید که باید در آن عملکرد خود را نشان دهید و برای آن مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرید، تعجبی ندارد که شب خود را با دیدن خواب امتحان دادن صبح کنید.

به گفته ی کارشناسان، به طور کلی، اغلب افراد خواب های تکرارشونده می بینند که از میان آن خواب ها هم اغلب موارد، خواب های بد هستند. در حقیقت، این یک فرآیند فیزیولوژیک کاملاً طبیعی است. این خواب ها، بخصوص خواب های بد، انعکاسی از روزهای بد زندگی مان هستند که اضطراب آور یا چالش برانگیز بودند.

بنابراین هر زمان که در زندگی تان در موقعیت مشابهی قرار بگیرید که در آن باید پیروز شوید و بدرخشید و اضطراب مشابهی را تجربه کنید، این شرایط می تواند منجر به دیدن چنین خواب هایی شود.

همچنین روانشناسان معتقدند دیدن خواب امتحان دادن در بزرگسالی می تواند مربوط به تغییر و تحولی باشد که حالا در زندگی خود در حال تجربه ی آن هستید، و یا تغییر و رشدی در روابط شخصی تان. باید ببینید که چه چیزی است که احتمالاً برای آن احساس آمادگی نمی کنید.

ممکن است مربوط به یک حس ناکافی بودن یا حس تردید نسبت به خود درباره ی مرحله ی بعدی زندگی شخصی تان باشد. ممکن است مربوط به تجربه ای در زندگی حال حاضرتان باشد که با عدم تعادل و فشار زیادی همراه است، یک حس درماندگی از وظایف و مسئولیت ها یا بازتابی از یک درگیری درونی. یا ممکن است مربوط به گذر از یک مرحله از زندگی به مرحله ای دیگر، مثلاً از جوانی به میانسالی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha