نظام سلامت بهره برداری از ۲۲ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان دولت سیزدهم هدف گذاری کرده است که در این راستا در سال ۱۴۰۲ موفق شد ۷ بیمارستان مهم را وارد مدار خدمت رسانی نماید.

گام بلند نظام سلامت در سالی که گذشت؛‌ افتتاح ۷ بیمارستان در یک سال

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا ، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه بهداشت و درمان از سوی دولت سیزدهم به عنوان یک اولویت ویژه مورد توجه قرار گرفته و روند اجرای این طرح‌ها در ۲ سال اخیر شتاب قابل توجهی داشته است که با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا، اقدامات دولت در این زمینه برای جامعه ملموس‌تر می‌شود.

در کل نظام سلامت با احتساب بخش خصوصی، خیریه و دولتی حدود ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی فعال است به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به ۱۶ هزار تخت بیمارستانی راه اندازی شده است اما این پایان راه نیست و برنامه دولت ساخت و تکمیل ۴۰۰ بیمارستان در کشور تا پایان این دولت است.

به گفته بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستانی حدود پنج میلیارد تومان بوده و برای راه اندازی یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز هزینه می شود.

وی، سیاست دولت سیزدهم را اتمام پروژه‌های نیمه تمام دانست و با اعلام اینکه وزارت بهداشت یکی از دستگاه هایی است که بیشترین تعداد پروژه نیمه تمام را دارد، توضیح داد: منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح های بیمارستانی از محل سفرهای استانی رییس جمهور، بخشی از منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع اختصاصی منارت بهداشت و همچنین بودجه سنواتی تامین می شود.

با این اوصاف دولت سیزدهم تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌های حوزه سلامت هزینه کرده است.

در این میان ساخت بیمارستان در استان تهران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور، قطب نظام بهداشتی و سلامت، از دیرباز محل مراجعه بیماران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران سلامت بوده و در کنار آن جمعیت ۱۵ میلیونی ساکن آن که تهران را به پرجمعیت ترین استان کشور تبدیل کرده است، تقاضا برای افزایش و ارتقای خدمات سلامت و زیرساخت های نظام درمانی را افزایش داده است.

از این رو برطرف کردن کمبود تخت های بیمارستانی در استان تهران با توجه به اینکه دارای انبوه جمعیت بوده و بیشترین مهاجرپذیری را در کشور دارد، از سوی دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است؛ اکنون سرانه تخت بیمارستانی استان تهران به ۸۵ مورد برای هر هزار نفر است که این شاخص با افزایش ظرفیت در مراکز درمانی، به ۱۲۰ تخت برای هر هزار نفر خواهد رسید.

بر این اساس در دو سال و نیم گذشته چندین طرح بیمارستانی مدرن در استان تهران به بهره برداری رسید که از جمله می توان به بیمارستان ۹۰۰ تختخوابی شهدای تجریش، کلان بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی(عج)، بیمارستان کودکان حکیم و مراکز درمانی شهریار اشاره کرد.

علاوه بر این قرار است ۲۶ بیمارستان دیگر نیز تکمیل، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد به طوری که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تکمیل کمربند سفید بیمارستانی در شهرهای اقماری اطراف تهران خبر داده است.

افتتاح کلان بیمارستان مهدی (عج) در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ برای نظام سلامت این نوید را داشت که در سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح های بیشتری در کشور خواهیم بود و در این سال وزارت بهداشت توانست بیمارستان های مهمی را به مدار خدمت رسانی اضافه کند که در گزارش زیر مرور می شود:

بیمارستان مدرن غدیر سرآمد سلامت منطقه

بیماررستان مدرن و مجهز غدیر با شروع دولت سیزدهم و تاکیدات رییس جمهور مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، عملیات اجرایی پروژه با تعجیل و فوریت پیگیری با حمایت های مسوولان و اهتمام شبانه روزی و با هزینه ای بالغ بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و تیرماه ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

کل اعتبار هزینه شده برای ساخت بیمارستان غدیر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، اعتبار، برای تجهیزات پزشکی و اداری ۴۱۲ میلیارد تومان، اعتبار، عملیات عمرانی پروژه ۹۸۸ میلیارد تومان در دولت سیزدهم است.

بیمارستان ۸۲۱ تختخوابی غدیر دارای اتاق‌های عمل جراحی هوشمند با ۲۴ تخت، بخش‌های ویژه ICU، NICU، CCU، بخش زایمان، اورژانس پیشرفته مجهز به هلی پورت هوایی، آنژیوگرافی مغز، تصویربرداری، دیالیز، فیزیوتراپی، درمانگاه‌های فوق تخصصی، آزمایشگاه، بخش‌های بستری زنان، مردان و کودکان و... است که از فناوری‌های روز دنیا با رعایت استانداردهای درمانی ساخته شده است.

همچنین در این بیمارستان انجام اعمال زنده جراحی از طریق اهدای عضو نیز انجام می‌شود و از طرفی دیگر ظرفیت پذیرش مصدومان حوادث از طریق هلی پورت هوایی را دارد که این امر در سطح منطقه بی‌نظیر است.

بیمارستان کودکان حکیم چراغ امید بیماران بی بضاعت

بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم با زیربنای ۲۹ هزار و ۶۵۰ متر مربع و ۲۶۶ تختخواب در زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع از اراضی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط خانواده‌ای نیکوکار ساخته شده است.

بیمارستان کودکان حکیم در راستای تامین این نیاز با هدف افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی کودکان در منطقه ۱۸ تهران ساخته شده و از آن می‌توان به‌عنوان یک مثال خوب در زمینه‌ همراهی و همدلی سازمان‌های دولتی و نهادهای مسئول و مسئولیت‌پذیری اجتماعی یاد کرد.

این بیمارستان شامل بخش تصویربرداری شامل دستگاه‌های سی‌تی اسکن، ام آر آی، کاردیوگرافی، بخش اسکوپی، آشپزخانه و سلف‌سرویس کارکنان رخت‌شوی‌خانه، گازهای طبی و بایگانی اسناد و آزمایشگاه، بخش جراحی با هشت اتاق عمل و سی اس آر یا استریل مرکزی و دارای چهار بخش بستری به همراه یک بخش دیالیز است.

بخش‌های مراقبت‌های ویژه شامل ۶۳ تخت ان اس سی یو و ان آی سی یو و بی آی سی یو و بخش جراحی ویژه با سه اتاق عمل، اتاق عمل هیبرید خاص و آنژیو است که اوایل پاییز امسال افتتاح شد.

ارتقای شاخص‌های سلامت در غرب و شرق فارس با افتتاح دو بیمارستان

بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای شهر مصیری به عنوان تنها بیمارستان شهرستان رستم، ۲۱ مهرماه در سفر استانی رییس جمهور به استان فارس به بهره برداری رسید؛ این مکان درمانی که در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار و ۸۳۶متر مربع احداث شده است دارای بخش های اداری، داخلی، جراحی، اتاق عمل(۳ اتاق)، زایشگاه، نوزادان، اطفال، ICU، CCU، دیالیز(۶ تخت دیالیز)، رادیولوژی، آزمایشگاه تخصصی، اورژانس، درمانگاه تخصصی و داروخانه است.

بیمارستان رستم افزون بر اینکه جمعیت ۱۵۰هزار نفری شهرستان رستم را پوشش درمانی می‌دهد، می‌تواند خدمات درمانی قابل توجهی را به مردم نورآباد ممسنی و مسافرانی که از استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به طرف بوشهر و شیراز در تردد هستند ارائه کند.

بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی امام حسین (ع) واقع در شهرستان فسا نیز به ارزش یک هزار میلیارد تومان دیگر طرحی بود که در این سفر به مدار خدمت رسانی وارد شد؛ عملیات ساخت این بیمارستان نیز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود.

این بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی و در زیربنای ۱۵ هزار متر مربع در ۴ طبقه احداث شده و همه امکانات مورد نیاز یک بیمارستان عمومی با تمامی رشته های مورد نیاز را دارد.

افتتاح بیمارستان امام خمینی شهریار پس از ۳۴ سال

بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار پس از ۳۴ سال انتظار مردم این شهرستان محروم، امروز همزمان با روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، با حضور رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آن آغاز شد.

این بیمارستان شامل، ۴۲ تخت بستری اورژانس، دو بخش با ۲۶ تخت بستری زنان و زایمان (جمعاً ۵۲ تخت بستری)، ۲۶ تخت بخش اطفال، سه بخش با ۲۶ تخت بستری جراحی( جمعاً ۷۸ تخت بستری)، ۱۰ تخت مراقبت های ویژه نوزادان، ۲۳ تخت مراقبت های ویژه، ۱۹ تخت مراقبت های ویژه قلبی ، ۱۸ تخت دیالیز، ۱۰ تخت مراقبت های ویژه اطفال، ۱۰ اتاق عمل، دو بخش داخلی با مجموع ۵۲ تخت بستری، ۸ تخت LDR، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، بخش تصویر برداری، بخش آنژیوگرافی و بخش پزشکی هسته ای در چهار طبقه است.

همچنین در این بیمارستان در ماه های آینده مرکز جامع سرطان با پیشرفته ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی برای معالجه بیماران راه اندازی خواهد شد.

این بیمارستان دارای ۱۰ اتاق عمل مجهز است و بیمارستان امام خمینی شهریار در ماه‌های آینده به مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی تبدیل خواهد شد. دولت سیزدهم ۱۴ ماهه این پروژه را تکمیل کرد به طوری که در این بیمارستان و پلی کلینیک تجهیزات بسیار خوب و مدرنی بکار رفته و در ساخت و تجهیز این بیمارستان ۸۷۰ میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص داده شده است.

افتتاح نخستین بیمارستان فردیس

ساکنان شهرستان پرجمعیت و مهاجر پذیر فردیس استان البرز تا قبل از سال ۱۴۰۲، سال های متمادی از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم بودند و بارها این مشکل را در دولت های مختلف مطالبه گری کردند. سال ۸۹ کلنگ نخستین بیمارستان شهرستان فردیس در دولت دهم به زمین خورد و به رغم امیدواری مردم، این پروژه بدون هیچ اقدام عملیاتی روی نقشه و زمین باقی ماند تا اینکه دولت های یازدهم و دوازدهم دست به کار شدند و آن را پس از حدود ۹ سال به ساختمانی نیمه کاره تبدیل و تحویل دولت بعدی در قرن جدید دادند.

دست به دست شدن این پروژه در سه دولت سبب سلب اعتماد و امید از مردم شد و ساکنان این دیار در پس محرومیت درمانی همچنان دست به دامان بیمارستان های تهران ، کرج و شهریار بودند.

بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس استان البرز پس از سال‌ها انتظار مردم این شهرستان در جریان سفر هیات دولت با حضور آیت الله رئیسی به بهره برداری رسید. این بیمارستان در زمینی به گستره ۲۷ هزار متر مربع و با زیربنای ۲۱ هزار متر مربع در پنج طبقه ساخته شده و دارای بخش‌های مختلف از جمله کودکان، زنان، قلب و بخش های ویژه است.

بیمارستان «نوید» بندر امام‌خمینی چشم و چراغ نیازمندان

بیمارستان خیرساز ۶۴ تختخوابی «نوید» شهرستان بندر امام خمینی(ره) هفتمین بیمارستانی بود که دولت سیزدهم چراغ آن را بعد از ۱۷ سال روشن کرد؛ فروردین سال ۸۵ بود که خبر آغاز پروژه بیمارستان خیرساز ۶۴ تختخوابی بندر امام خمینی(ره) اطلاع‌رسانی شد؛ قرار بود این پروژه در مدت ۱۸ ماه اجرا شود اما سرانجام در اسفند ۱۴۰۲ وارد مدار خدمت رسانی به مردم شهرستان‌های ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) شد.

این بیمارستان با زیربنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و در سه بلوک و سه طبقه مجهز به پاویون و هلی پد شامل بخش‌های جراحی، بستری، اورژانس، آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو ساخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha