شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 369958

شاید برای بیماران دشوار است که روده در بدن با وجود آنکه دور از مغز قرار گرفته است، در سلامت روان نقش داشته باشد. اما دانشمندان از مدت‌ها قبل به این نقش حیاتی پی برده‌اند و برخی حتی آن را «مغز دوم» می‌دانند.

اضطراب خود را با خوردن این غذاها مهار کنید

به گزارش سلامت نیوز، ضمیمه خانواده اطلاعات نوشت: رشته روانشناسی تغذیه که نوظهور است بر این موضوع مهم که برخی غذاها سلامت روان را بهبود می‌بخشند، تاکید دارد. گاهی اوقات باور این نکته برای بیماران دشوار است که روده در بدن با وجود آنکه دور از مغز قرار گرفته است، در سلامت روان نقش داشته باشد.

دانشمندان از مدت‌ها قبل به این نقش حیاتی پی برده‌اند و برخی حتی آن را «مغز دوم» می‌دانند. غذاهای خاصی که برای تقویت سلامت روان و آرامش ذهن مفیدند:

۱. شکلات تلخ با خلوص بالا

یک روز در میان چند تکه مربعی کوچک شکلات تلخ بخورید. برای تقویت بیشتر آن را به همراه مرکبات مانند تکه‌های پرتقال میل کنید. شکلات تلخ درصد بالا سرشار از آهن و پلی‌فنول است. از آنجایی که آهن بر خلق‌وخوی افراد تأثیرگذار است، شکلات می‌تواند این امر را تقویت کند.

۲. سبزیجاتی که برگ‌های سبز دارند

سبزیجات با برگ سبز مقادیری فیبر، فولات، آهن و سایر ریزمغذی‌ها دارند و همچنین آنتی اکسیدانی دارند که طبق پژوهش‌ها، افسردگی در موش‌ها را کاهش می‌دهد. این سبزیجات را می‌توانید به صورت سالاد، بخارپز یا در سوپ‌ مصرف کنید.

۳. کلم بروکلی

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی ازجمله گل کلم و کلم بروکسل بخشی ضروری از رژیم غذایی ضد اضطراب‌ هستند.

۴. آووکادو

آووکادو سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین ئی (E) و منیزیم است. کمبود منیزیم با افسردگی مرتبط است و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که منیزیم می‌تواند علائم اضطراب را بهبود بخشد، اگرچه شواهد قوی در دست نیست.

۵. چای سبز

نوشیدن چای سبز در طول روز می‌تواند اثر آرام‌بخش داشته باشد. این دلیل علمی دارد و فراتر از این باور است که نوشیدنی داغ بلافاصله حس آرامش می‌دهد. چای سبز دو آنتی‌اکسیدان بسیار قوی؛ اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و ال‌تیانین (L-theanine) دارد. البته از آنجایی که چای سبز حاوی کافئین است، در صورت مصرف زیاد می‌تواند به افزایش اضطراب منجر شود. این نوشیدنی را دیروقت ننوشیم، زیرا بر خواب تأثیر می‌گذارد.

۶. دانه چیا یا بذر کتان

ماهی‌های چرب، دانه‌های چیا، دانه‌های کتان و گردو منابع عالی امگا  ۳ به شمار می‌روند و برای سلامت و رشد مغز ضروری‌اند.

۷. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس که در گروه حبوبات قرار می‌گیرند منبع عالی فیبر و برای سلامت روده بسیار مهم‌اند. تحقیقی در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی با فیبر بالا با سطوح پایین‌تر اضطراب مرتبط‌اند. فیبر دوست شما به‌شمار می‌رود، زیرا این غذاها کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری‌ دارند که به کندی در بدن تجزیه می‌شوند. آنها انسولین و قند خون شما را افزایش نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha