پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 370587

دکتر موید علویان طی نامه ای به وزیر بهداشت از وی خاستار  اعلام رسمی حذف هپاتیت سی به دلیل کاهش بیش از 90 درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی شد.

 اعلام رسمی حذف هپاتیت سی در کشور

دکتر موید علویان رئیس انجمن مطالعات کبد ایران در نامه ای به وزیر بهداشت با بیان اینکه :«با پیگیری های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجه کاسته است .» خاطر نشان کرد : «درمان رایگان بیش از 20 هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت سی برگه درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست»

وی در ادامه گفت :«به کلیه مراکز بیماران خاص در کشور تاکید کنید تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت سی با تائید مولکولی (پی سی آر) سریعا به وزارت بهداشت و درمان اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.»

متن کامل این نامه در زیر می آید :

جناب آقای دکتر بهرام عین الهی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

احتراما، همانطور که مستحضرید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سال ها فعالیت و تلاش مستمر در جهت حفظ سلامت جامعه که منجر به کاهش قابل توجه بار بیماری های ناشی از هپاتیت بی و هپاتیت سی در جامعه خصوصا بیماران خاص شده است. غربالگری خون های اهدایی از نظر هپاتیت سی از سال 1375 اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است. از طرفی دیگر آغاز برنامه غربالگری کلیه بیماران خاص از نظر هپاتیت سی و درمان رایگان آنها در سال 1385 که توسط آن وزارتخانه محترم هدایت و حمایت شده است. همچنین با پیگیری های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجه کاسته است .

این مدل به عنوان یک مدل موفق در جوامع علمی خارج و داخل کشور مطرح و مورد تقدیر قرار گرفته است. شیوع هپاتیت سی در بیماران هموفیلی از 40 درصد به کمتر از 1 درصد و در بیماران تالاسمی از 30 درصد به کمتر از 1 درصد و در بیماران دیالیزی از 18 درصد به کمتر از 1 درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است. لازم به ذکر است همکاری انجمن های مردم نهاد، کانون هموفیلی، انجمن تالاسمی ایران و خانواده بیماران هموفیل و تلاسمی زبانزد است.

درمان رایگان بیش از 20 هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت سی برگه درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست و اولین استان در سال 1396، خراسان جنوبی بود که ریشه کنی هپاتیت سی در بیماران خاص انجام داد و از طرف شبکه هپاتیت ایران به جناب اقای دکتر مسعود ضیائی متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری جایزه نینا (Novelty in NoHep activity) اهدا شد.

حال آنچه که سبب شد تا به حضرتعالی نامه بنویسیم این است :

  1. اعلام رسمی حذف هپاتیت سی با توجه به کاهش بیش از 90 درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی و پیگیری انتقال این تجربه به سایر کشورها
  2. تاکید به کلیه مراکز بیماران خاص در کشور تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت سی با تائید مولکولی (پی سی آر) سریعا به وزارت بهداشت و درمان اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمایید کلیه مکاتبات اینجانب در مسئولیت قبلی به عنوان رییس شبکه هپاتیت ایران مورد بازبینی حضرتعالی و کارشناسان و مدیران مرتبط قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha