سلامت نیوز :وقتی هر روز و به طور مداوم تحت فشار کار و خانواده قرار دارید، متوقف ساختن افکار منفی بسیار سخت است.
اما دانشمندان معتقدند، تمرکز روی مسئله‌ای ساده همچون نفس کشیدن (که قسمتی از انجام عملیات مدیتیشن است) می‌تواند به تمرکز حواس و متوقف ساختن ذهن از ادامه تفکر به افکار منفی کمک کند.
به گزارش سینا به نقل از سی‌ان‌ان، براساس این مطالعه جدید که در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم به چاپ رسیده، مشخص شد که حتی یک مدیتیشن ساده از نوع تمرکز بر تنفس نیز بر مغز اثر می‌گذارد. افرادی که تجربه مدیتیشن دارند کمتر درگیر افکار سرگردان و منفی می‌شوند.
به طور معمول افکار شناور و سرگردان تمایل دارند روی موضوعات منفی تمرکز کنند و از این طریق احساس اضطراب و استرس را در فرد برمی‌انگیزند. تداوم این روند باعث ابتلای فرد به اختلال تمرکز و آلزایمر می‌شود.
محققان در این مطالعه ۱۲ فرد با تجربه در زمینه مدیتیشن و ۱۲ فرد تازه‌کار و سالم در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان از طریق تصویربرداری رزوناس مغناطیسی عملکردی (fMRI) مغز این افراد را در طول مدت انجام مدیتیشن مورد مطالعه قرار دادند.
در تمام طول مدت مطالعه مشخص شد افراد باتجربه در زمینه مدیتیشن بیش از افراد تازه‌کار در این زمینه می‌توانند در شرایط سخت ذهنشان را از افکار منفی تهی کنند.
دکتر «جادسون بریور» مدیر پزشکی علوم اعصاب در کلینیک درمانی دانشگاه ییل که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: «مدیتیشن الگوهای مغز را تغییر می‌دهد. تمرکز حواس و انجام مدیتیشن باعث کنترل افکار سرگردان می‌شود و نمی‌گذارد افکار منفی به ذهن راه‌یابند لذا از این طریق به رشد مغز و افکار مثبت کمک می‌کند.»
تحقیقات گذشته در زمینه رابطه مدیتیشن و سلامت حاکی از آن بود که مدیتیشن باعث کاهش اضطراب، افسردگی، سوءمصرف مواد مخدر می‌شود. همچنین بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ افرادی که افکار سرگردان دارند بیش از دیگران به ابراز نارضایتی از زندگیشان تمایل دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha